Rossi i Expressen

Chris Ash skrev:
148 kilo är utan bensin. Den gamla viktgränsen var ju 145 men det var få om ens någon som kom ner dit(Honda lyckades tex inte). Aprilia fick ju gå ner till 135 med sin trippel men inledde på hela 152 kilo men lyckades banta ner den till 141 kilo till dess sista år.

Vad en svensk superbike väger vet jag inte. Som en modern 1000 (180-190 kg) minus några kilo som går bort med blinkers,lampor och gatkåpor samt byte av avgassystem.
500:orna var väl 130, det var rejshojar det. 148 utan bensin kan inte vara så mycket ifrån en superbike helt utan budget då det nog rasar rejält med kilon från gatprylarna.

Neutral skrev:
500:orna var väl 130, det var rejshojar det. 148 utan bensin kan inte vara så mycket ifrån en superbike helt utan budget då det nog rasar rejält med kilon från gatprylarna.

500 hade ett tag som dom fick väga 115kg. Men det höjdes pga att det blev för dyrt.

Superbike, i VM, har en minimivikt på 165kg som den måste väga efter målgång.

Neutral skrev:

500:or var 130 kilo för V4:or from 1991, innan dess 115 kilo. Twinnarna fick väga 105 och tripplarna 115 (KR3:an).

Suzuki uppger att deras GSXR1000 i VM-version väger 165 kilo. Men det är ganska långt från en svensk "superbike", kitsvingar,fälgar med mera gör dem ganska mycket lättare.

Axxexs skrev:
500 hade ett tag som dom fick väga 115kg. Men det höjdes pga att det blev för dyrt.

Superbike, i VM, har en minimivikt på 165kg som den måste väga efter målgång.

Det var väl dessutom bara RGV:n som vägde i närheten av 115 kilo?

Intressant är iaf att det året när vikten höjdes så slaktades alla varvrekord.....

Chris Ash skrev:
Suzuki uppger att deras GSXR1000 i VM-version väger 165 kilo. Men det är ganska långt från en svensk "superbike", kitsvingar,fälgar med mera gör dem ganska mycket lättare.
Återigen utan soppa eller? De anger väl 168 eller något liknande för gatversionen, hur kan då alla kitprylar m m ta bort så lite vikt? Så mycket kan väl inte olja och kylarvätska väga...

Neutral skrev:
Återigen utan soppa eller? De anger väl 168 eller något liknande för gatversionen, hur kan då alla kitprylar m m ta bort så lite vikt? Så mycket kan väl inte olja och kylarvätska väga...

För att 168kg är lögn och förbannad dikt. Men visst väger 4-5 liter olja och 2 liter vatten en hel del.

oFFkeFF skrev:
För att 168kg är lögn och förbannad dikt. Men visst väger 4-5 liter olja och 2 liter vatten en hel del.
Lögn och lögn, det är ju knappast att de använder en helt annan skala än resten av oss men de har däremot ett rätt radikalt synsätt på vad torrvikt innebär. Tycker fortfarande att om man river alla gatprylar samt har diverse kitprylar borde man vinna betydligt mer i vikt än vikten av oljan och vattnet. Om en superbike vägde 165 tankad skulle jag vara lite impad men otankad...

Neutral skrev:
Lögn och lögn, det är ju knappast att de använder en helt annan skala än resten av oss men de har däremot ett rätt radikalt synsätt på vad torrvikt innebär. Tycker fortfarande att om man river alla gatprylar samt har diverse kitprylar borde man vinna betydligt mer i vikt än vikten av oljan och vattnet. Om en superbike vägde 165 tankad skulle jag vara lite impad men otankad...

Jo, tillverkarna "underdriver" oftast sina vikter, precis på samma sätt som de överdriver sina effektsiffror. Skulle nog säg att allt under 190-200kg fulltankat för en 1000cc superbike är rätt bra.

Men det är inte bara olja och vatten antar jag. Gaffelolja, batterivatten och säkert gasen i bakdämparen med om den är tung.

Neutral skrev:

Tja inom racing så betyder torrvikt vikt utan bensin. 165 kilo är alltså med olja och vatten. På sina gathojar vet jag inte vad det är för vätskor de tar bort för att komma ner till 168 kilo, var har man 20 kilo i flytande form?
2 liter vatten+ 4 liter olja~5kilo.......

Så lögn är nog precis vad det är.....

Victor skrev:
Men det är inte bara olja och vatten antar jag. Gaffelolja, batterivatten och säkert gasen i bakdämparen med om den är tung.

Säkerligen utan batteri helt också..

oFFkeFF skrev:
Jo, tillverkarna "underdriver" oftast sina vikter, precis på samma sätt som de överdriver sina effektsiffror. Skulle nog säg att allt under 190-200kg fulltankat för en 1000cc superbike är rätt bra.

Den enda tillverkaren jag vet som är någorlunda ärlig med både vikt/effekt är Ducati.

Neutral skrev:
...

Om en superbike vägde 165 tankad skulle jag vara lite impad men otankad...

Reglementet för Superbike säger att dom hojarna ska väga 165kg efter kval eller race. Finns en regel som säger att det får max diffa -1% på den siffran och det är för att det kan skilja på olika vägningar. Hojen "kan" alltså få väga 163,5kg.

Finns en annan regel som säger att man måste ha kvar 2 liter bensin i tanken ifall besiktningen vill ta bränsleprover. Alltså finns det 2 liter bensin som väger ca 1,5-1,75kg kvar.

Så det minsta en Superbikehoj teoretiskt kan väga är ca 162kg otankad. Men då ligger man lite väl nära alla gränser och det vågar man nog inte riskera för att då uteslutas pga för låg vikt.

Robso skrev:
Skulle vilja säga att han skickar en ganska skaplig pungspark till alla som körde Yamaha före honom :D
//Robert
Delvis men Yamaha hade tagit fram fyra olika chassien och fyra olika motorkonfigurationer som testades och som inte hade använts av de tidigare förarna så det var ju delvis en helt ny cykel.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back