Rookie 1000 2017

Men, man får allt ta i liiite för att kalla de sporthojar, sportiga hojar-javisst men sporthoj, nja....

De är populära gathojar, inte racehojar, vill man tävla på de så kör sec-sprint, frukostklubben.

Att sen vissa tillverkare, av tillförlitlighetsanledning, går upp i kubik istället för att lösa problemen ska väl kanske inte lastas de fungerande, befintliga hojarna i klassen, ska MV exempelvis få köra 800 så kan väl jag lika gärna få köra 725...

Det är den grupp av hojar som svarar för nästan all nyförsäljning av mc idag ( bortsett äventyr/ touring)
. Mc handeln borde ha ett betydligt större intresse att medverka om dessa produkter kan deltaga på vettiga villkor. Den gamla 600 cc klassen lockar inte förare utanför rr längre p.g.a dåligt bottendrag vid gatkörning. Hårdare myndighetskrav på buller och avgasrening gör att många tillverkare går upp i kubik för att uppfylla dessa med bibehållen effekt. Ett lägre varvtal ger även en bättre bränsleekonomi.
 
Last edited:
Det är den grupp av hojar som svarar för nästan all nyförsäljning av mc idag ( bortsett äventyr/ touring)
. Mc handeln borde ha ett betydligt större intresse att medverka om dessa produkter kan deltaga på vettiga villkor. Den gamla 600 cc klassen lockar inte förare utanför rr längre p.g.a dåligt bottendrag vid gatkörning. Hårdare myndighetskrav på buller och avgasrening gör att många tillverkare går upp i kubik för att uppfylla dessa med bibehållen effekt. Ett lägre varvtal ger även en bättre bränsleekonomi.

Volvo V70 säljer mycket bättre än Porsche GT3 så jag tycker att de skall köra Volvo V70 Cup istället för att tramsa med Carrera Cup tillsammans med STCC....

Vad är ditt problem med att folk vill tävla på SPORTHOJAR med 600cc? Varför köra med Streethojar som inte alls är lämpade för racing?

Så länge det finns VM i 600cc med Supersport VM så tycker jag att det inte finns någon som helst anledning att börja tramsa med en streethojnklass.
Om/när det inte finns 600 cc sporthojer så får vi väl gå över till Moto2 hojar.

Nu tycker jag att vi inte ska sabba denna tråden mer som handlar om Rookie 1000 2017 :fyllisar

(sedan vet ju alla att Rock N Roll 600 är fräckast :rock)
 
Det är den grupp av hojar som svarar för nästan all nyförsäljning av mc idag ( bortsett äventyr/ touring)
. Mc handeln borde ha ett betydligt större intresse att medverka om dessa produkter kan deltaga på vettiga villkor. Den gamla 600 cc klassen lockar inte förare utanför rr längre p.g.a dåligt bottendrag vid gatkörning. Hårdare myndighetskrav på buller och avgasrening gör att många tillverkare går upp i kubik för att uppfylla dessa med bibehållen effekt. Ett lägre varvtal ger även en bättre bränsleekonomi.

Det är väl bara att köra dem i Frukostkuppen? Vi behöver inte ännu en klass, det finns redan en där man får köra allt. Även överladdade hojar, så om man vill kan man ta sin H2a och tävla med den i den klassen.
 
Håller med Magnus! håll er till tråden för att slippa allt skit runt omkring!
Nu taggar vi till för sommaren 2017 :D

Dennis
Inte en dag för gammal, (30)
#22
Kiruna
R1M -15

Mål är topp 5 och att få avsluta säsongen med en tvångs uppklassning ;)
 
Nu inatt eller iallafall 1/12 "släpper" väl svemo tävlingsnummer! ? undrar om man kör tex rookie men oxå andras bandagsrejs / sec stafetten / "frukostrejsen" smc,s rejs etc .. byter man då siffror / botten varje gång eller kör man med samma som i tex rookie även där?
 
Nu inatt eller iallafall 1/12 "släpper" väl svemo tävlingsnummer! ? undrar om man kör tex rookie men oxå andras bandagsrejs / sec stafetten / "frukostrejsen" smc,s rejs etc .. byter man då siffror / botten varje gång eller kör man med samma som i tex rookie även där?

Jag planerar att sno åt mig samma nummer i SEC och Rookie. Annars så byter jag nog hellre kåpor än att hålla på med att byta nummer på samma kåpor.
 
00:00 när alla startnummer släpptes bokade jag #1:yoparty
4 var redan bokat, hade vart gött att slippa byta mellan Rookie 1000 och SEC.. men samtidigt kul att få ha 1:an, när får man annars möjlighet att ha det igen?:D:D
 
Hah! Nummer 32 i både Frukostcupen och Rookie1000. :hihi
 
Micke .A
Borås
#56 i rookie 1000 och i "Frukostrejsen"
Kawasaki zx10r 2004
Kommer garanterat tillhöra den nedre halvan i rejsen, hoppas såklart att hänga på någon mer där nere att kriga med. Tänkt att skita i resultaten utan enbart ha jäkligt kul. Planen är att definitivt köra Anderstorp i maj, sen få med så mycket rookie o frukostrejs som möjligt.
 
Jag bokade nr 50 i Rookie 1000. Blev sedan kontaktad av en kille som absolut behövde ha just det numret. Så nu är jag #51 i Rookie 1000 och Frukostcupen :hihi
 
Kul att se att nästan samtliga startnummer upp till 100 är bokade:):tummenupp
Hoppas vi blir riktigt många som kör nästa år!:)
 
Ja, kul att så många bokat nummer.
Nån som vet om det kommer att köras A och B-finaler på rejsen?
 
Tänkte köra rookie 600 men tror det är likt 1000 men har en fråga till er, kan man hoppa in i serien i mitten av säsongen eller måste man anmäla sig redan nu?
 
Tänkte köra rookie 600 men tror det är likt 1000 men har en fråga till er, kan man hoppa in i serien i mitten av säsongen eller måste man anmäla sig redan nu?

Det går bra att hoppa in mitt i.
Man behöver inte köra alla race heller, utan kan ta de som passar en själv bäst.
Iaf sålänge man inte försöker vinna serien.
 
Back
Top