Rookie 1000 2017

Okej, tack för svaren. Hur mycket skillnad blir det på banan för dem som kör med en 2015 hoj och dem som kör med en 00 hoj typ?
 
Ja, kul att så många bokat nummer.
Nån som vet om det kommer att köras A och B-finaler på rejsen?

Det brukar alltid vara många som bokar #. Många som kör enstaka tävlingar och några kommer aldrig till skott.
Om det blir väldigt många förare så blir det säkert A och B-final. Men för att arrangörerna ska få en möjlighet att ordna med schema mm så är det nog bra om alla som tänkt köra anmäler sig i god tid. Med betoning på tror..
Nu när speedster inte finns borde det finnas möjlighet att fixa B-final för antingen Rookie 1000 eller Rookie 600. Men om hälften av förarna anmäler sig på fredagen innan race så blir det nog utkvalning.
 
Okej, tack för svaren. Hur mycket skillnad blir det på banan för dem som kör med en 2015 hoj och dem som kör med en 00 hoj typ?

Klart att det kan bli skillnad men i RR (och all 2-hjuls Racing) så är det mer upp till föraren än inom någon annan motorsport.

Jag kör en R1 -16 då jag älskar den hojen och har möjlighet att köra den. Allt handlar om prioriteringar (har en vanlig knegarlön) så jag får jobba mycket istället.
Man kommer sjukt långt med en 15 år gammal hoj också..
 
Jonas Björklund
41
Hägersten
50 (numera :))
BMW s1000rr

Körde r600 förra året, annars nästan inget på sporthoj innan.
Hoppas på övre halvan av r1000. Blir lite tjuvträning i Spanien innan premiären på torpet. :tummenupp
 
Jonas Björklund
41
Hägersten
50 (numera :))
BMW s1000rr

Körde r600 förra året, annars nästan inget på sporthoj innan.
Hoppas på övre halvan av r1000. Blir lite tjuvträning i Spanien innan premiären på torpet. :tummenupp

Varsågod! Glömde jag nämna att det dyker upp en faktura? :hihi
 
Okej, tack för svaren. Hur mycket skillnad blir det på banan för dem som kör med en 2015 hoj och dem som kör med en 00 hoj typ?

Det är inte vad man kör, utan hur man kör. Glöm aldrig det.
När du når nivån att det gör skillnad, då vet du också vari den ligger.
 
Raoul W
58
Katrineholm
7 som Barry Sheene, ett vinnarnummer.
Yamaha R1 09

Om jag blir helt frisk så kommer jag att jaga hårt...
 
Rodracing är materialsport. Den som säger något annat bedrar sig själv.

det är helt klart lättare att lägga presentabla tider med en Modern 1000cc på tex Anderstorp än med något mök från slutet på 90 talet alt en 600a.
 
Okej, tack för svaren. Hur mycket skillnad blir det på banan för dem som kör med en 2015 hoj och dem som kör med en 00 hoj typ?

Jag körde en yamaha r6 -01 hela förra säsongen. I rookie 600 racet (deltävling2) Kom jag på 15e plats i race två, med en bästa tid på 1;02.900. Då hade jag kört hela försäsongen på den hojen och kände att jag var relativt nära den hojens gräns. Jag hade helt enkelt för lite motoreffekt (hojen är original). Efter div motorras under fredagsträningen under finalen på Sviestad så kom jag över en Kawa zx6r -11. Som jag hoppade på och körde från och med lördagskvalet. Redan under första kvalet var jag en halv sekund snabbare på ninjan än vad jag var på r6an och i slutet av helgen hade jag klockat en tid på 1;00.700, och två topp 10 placeringar under racen. Så det är helt klart skillnad på vad du kör.

Du bör kanske inte räkna med några topp placeringar med en -00 om den inte är råtrimmad, men den duger absolut till att ta poäng med!

// Kraschante #83 R600
 
Rodracing är materialsport. Den som säger något annat bedrar sig själv.

det är helt klart lättare att lägga presentabla tider med en Modern 1000cc på tex Anderstorp än med något mök från slutet på 90 talet alt en 600a.

Absolut är det så. Allt racing är mer eller mindre materialsport men i mc är det mer upp till föraren.
Utvecklas man till en snabb förare så kör man snabbt på allt. På Anderstorp är varvrekordet för sbk 1.32,8 och sst600 1.35,x = 3s skillnad. Vilka tider körde sbk killarna runt årsskiftet på Anderstorp? Skiljer nog inte mer än säg 2-3s på de 15 åren?

Har man möjlighet att köpa nyare eller helt ny maskin så ska man så klart göra det. Men i slutändan är det upp till föraren.
Det är viktigare att man faktiskt tävlar än vad man tävlar med:tummenupp
 
Vet man när svemo släpper regeländringar till 2017? Är personligen intresserad av hur det blir med handbromskreppsskyddet, obligatoriskt eller fritt upp till var och en ? Samt lite mer om hur den där regnlampan måste vara kopplad. Till hojens batteri eller om det räcker med en typ cykelnlampa?
 
Vet man när svemo släpper regeländringar till 2017? Är personligen intresserad av hur det blir med handbromskreppsskyddet, obligatoriskt eller fritt upp till var och en ? Samt lite mer om hur den där regnlampan måste vara kopplad. Till hojens batteri eller om det räcker med en typ cykelnlampa?

Gör som jag och gör det enkelt för dig och skaffa båda de två ändå.
- Bromsgreppsskydd vill jag ha även om det inte är obligatoriskt.
- Regnlampa LED med kabel och styrknapp finns fina på ebay för typ 400 spänn. Så slipper man oroa sig för batteri och skit.
:tummenupp
 
Absolut, så blir det nog ändå. Jag såg "någonstans" en diskussion i höst att just LED lampa möjligen inte skulle godkännas pga för starkt/risk för bländande ljus någonting??!! Därför känns det gött att se svart på vitt vad som gäller. Men jag har tid, borde ju dyka upp i tid hos Svemo,s hemsida ; )
 
LEd lampor är det ju ganska manga hojar som har original så det blir ju en knasig discussion. Det menades nog lampor som var väldigt fokuserade typ "laserpekare".

Den jag köpte på ebay var godkänd för race I UK (ACU approved). Engelsmännen borde kunna det här med regn...:D
 
Vet man när svemo släpper regeländringar till 2017? Är personligen intresserad av hur det blir med handbromskreppsskyddet, obligatoriskt eller fritt upp till var och en ? Samt lite mer om hur den där regnlampan måste vara kopplad. Till hojens batteri eller om det räcker med en typ cykelnlampa?

Reglementet släpps till mc-mässan
 
Över 100 personer har valt startnummer i Rookie 1000 till nästa år!:):tummenupp
Kom igen nu alla blyga, presentera er!:tummenupp
 
Okejdå

#74 Martin (Pajje) Persson

Hade tänkt att köra Speedster, men det sket sig, så nu blir det eventuellt R1000 i sommar, får se om tiden o pengarna räcker till.
Hade tänkt köra en ombyggd SV1000, så ingen fara att någon blir omkörd på rakan (troligtvis inte nån annanstans heller)

Och passar på att kolla om du som lyckades norpa nr 42 för mig då det inte funkade på min mobil att boka nummer, om det är viktigt med det numret eller om du bara tog ett i högen, för att för mig har det lite sentimentalt värde, om du kan tänka dig att byta.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Okejdå

#74 Martin (Pajje) Persson

Hade tänkt att köra Speedster, men det sket sig, så nu blir det eventuellt R1000 i sommar, får se om tiden o pengarna räcker till.
Hade tänkt köra en ombyggd SV1000, så ingen fara att någon blir omkörd på rakan (troligtvis inte nån annanstans heller)

Och passar på att kolla om du som lyckades norpa nr 42 för mig då det inte funkade på min mobil att boka nummer, om det är viktigt med det numret eller om du bara tog ett i högen, för att för mig har det lite sentimentalt värde, om du kan tänka dig att byta.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Jag tror du får kolla på Svemo vem som har numret och söka upp personen den vägen
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top