Rookie 1000 2017

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu när det bara är sju månader kvar till premiären i Rookie 1000. Tycker vi redan nu listar de som tänker tävla nästa år!

Presentera er gärna med:
namn
ålder
ort
startnummer
hoj

Samt gärna om era målsättningar med året.


Jag vill känna av motståndet inför nästa år då det blir min första säsong i serien:)
 
Daniel Olsson
Trettioisch
Orust
46
Honda Eldblad

Komma förbi den framför
 
Blir ju lite märkligt att köra i en klass som heter Rookie i min ålder, men va f-n...
Rejsa vill jag ju.

Reinhold Erzmoneit
60
Göteborg
Ej bestämt än, mitt speedsternummer var upptaget... Edit: Bokat nr 57 nu.
R1 -05

Hamna i det där läget där allt annat än nästa kurva och att komma förbi föraren framför är oväsentligt.

Skulle va kul att se din presentation också, Rash :)
 
Last edited:
Rachid Rachid
33 (i dec)
Mölndal
#1
Yamaha R1 -16

Mål: Ha sjukt kul och inom topp 5-10 i alla race. Måste kapa mycket tid för att fixa det men gillar att ha tuffa mål:D

Edit: Bokat #1 nu=)
 
Last edited:
Ja eftersom speedster inte finns längre så är det i R1000 jag får köra...

31 år
Varberg
#51
R1 -09

Målsättning att inte vara sist.
 
Last edited:
Ja eftersom speedster inte finns längre så är det i R1000 jag får köra...

31 år
Varberg
#?
R1 -09

Målsättning att inte vara sist.


Du lär fasen inte vara sist - Det är en sak som är säker !

Jag tror du står på pallen, kanske inte varje rejs.....men att du kommer att ruska om i Rookie1000- Därom hyser jag icke något tvivel !
 
Jonas S
37 nästa år
Enköping
32 om nån annan inte snor det.
GSXR750
 
Är det godkänt att köra 750 i R1000?

Absolut! Allt som inte platsar i Rookie 600..
Rasmus från KGK Suzuki har kört det i år och gjort det med den äran:tummenupp


Det är vad folk sagt till mig.
Enligt Svemos hemsida är det minst 751cc, så fan vet, men eftersom att Svemo bestämde sig för att skrota Speedster utan förvarning och jag köpt en 750 att köra på i Speedster. Gnälls det så skiter jag i det och håller mig uteslutande till SEC istället.
SR säger 601cc - 1000cc för fyrcylindriga hojar.
Och 751cc till 1200cc för tvåcylindriga hojar.
 
Last edited:
Du lär fasen inte vara sist - Det är en sak som är säker !

Jag tror du står på pallen, kanske inte varje rejs.....men att du kommer att ruska om i Rookie1000- Därom hyser jag icke något tvivel !

Jag har sett lite varvtider från knutan och ska jag va på pallen där krävs det att jag höjer mig rejält.
 
Björn
Yngre än 50
#112
Sollentuna
RC8R (Hackspettet är tyvärr pensionerad)
Topp 5 nästa år är målet????

13909030_1394638620553118_1948559154634731013_o.jpg
 
Last edited:
Det är vad folk sagt till mig.
Enligt Svemos hemsida är det minst 751cc, så fan vet, men eftersom att Svemo bestämde sig för att skrota Speedster utan förvarning och jag köpt en 750 att köra på i Speedster. Gnälls det så skiter jag i det och håller mig uteslutande till SEC istället.
SR säger 601cc - 1000cc för fyrcylindriga hojar.
Och 751cc till 1200cc för tvåcylindriga hojar.

Sr har rätt eftersom man får köra tvåcylindriga 750 cc eller trecylindriga 675 cc i rookie 600. Den enda hojen som hamnar rejält fel är Kawasaki zx 6 r på 636 cc som tvingas köra i rookie 1000.

Tyvärr har vi en ny grupp mc som blir felplacerade. Det är hojar på 700-950 cc med motoreffekter upp till 150 hk. I den klassen finns Yamaha mt 09 , Honda cbr 650 , Ducati sport eller 899/959, Street triple 800 , mv agusta 800, suzuki 750, Yamaha fz 8 o.s.v. Det är en stor grupp populära sporthojar som säljer bra.
 
Sr har rätt eftersom man får köra tvåcylindriga 750 cc eller trecylindriga 675 cc i rookie 600. Den enda hojen som hamnar rejält fel är Kawasaki zx 6 r på 636 cc som tvingas köra i rookie 1000.

Tyvärr har vi en ny grupp mc som blir felplacerade. Det är hojar på 700-950 cc med motoreffekter upp till 150 hk. I den klassen finns Yamaha mt 09 , Honda cbr 650 , Ducati sport eller 899/959, Street triple 800 , mv agusta 800, suzuki 750, Yamaha fz 8 o.s.v. Det är en stor grupp populära sporthojar som säljer bra.

Men, man får allt ta i liiite för att kalla de sporthojar, sportiga hojar-javisst men sporthoj, nja....

De är populära gathojar, inte racehojar, vill man tävla på de så kör sec-sprint, frukostklubben.

Att sen vissa tillverkare, av tillförlitlighetsanledning, går upp i kubik istället för att lösa problemen ska väl kanske inte lastas de fungerande, befintliga hojarna i klassen, ska MV exempelvis få köra 800 så kan väl jag lika gärna få köra 725...
 
Sr har rätt eftersom man får köra tvåcylindriga 750 cc eller trecylindriga 675 cc i rookie 600. Den enda hojen som hamnar rejält fel är Kawasaki zx 6 r på 636 cc som tvingas köra i rookie 1000.

Tyvärr har vi en ny grupp mc som blir felplacerade. Det är hojar på 700-950 cc med motoreffekter upp till 150 hk. I den klassen finns Yamaha mt 09 , Honda cbr 650 , Ducati sport eller 899/959, Street triple 800 , mv agusta 800, suzuki 750, Yamaha fz 8 o.s.v. Det är en stor grupp populära sporthojar som säljer bra.

Mv agusta produceras även med 675 motor såvida inget ändrats. Zx6r går att få som 599cc om man beställer den så. MT-09 är lika mycket sporthoj som FZ8, dvs inte alls. De egentliga sporthojarna som hamnar konstigt är gixxer 750 och ducatis "lillgalenpanna", 848, 899 och nu 959 om jag inte fått siffrorna om bakfoten, även 1299 är ju för stor om inte regeländringen från förra året finns kvar.

Trist för de som köpt på sig en 13-15 eller 03-06 zx6:a att behöva byta hoj för att få tävla med andra jämnlika hojar (gäller även en bunt äldre kawor), det kan jag säga personligen. Men så har det å andra sidan alltid varit och kommer så att förbli. I USA t.ex har man fått köra med straffvikt om man haft upp till 40cc för mycket, just för att lösa problemet med kaworna, men det känns väl lite för dribbligt att lägga till sådana regler här i Sverige vilket jag förstår.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top