Rollers däck öppnad

Fürstenhoff skrev:
2634886 Inte ens i närheten med all förbannad prutning mm pga Tyskland vilket gör marginalen mindre än 300kr per däck minus tiden för omläggning, balansvikter etc!!

Hoppas att det ger en inblick i problematiken inom däck branchen och era drömmar om lägre priser & tur att detta inte är vår huvudinkomst i vår verksamhet utan en ren bisyssla!!

/Fürstenhoff.

Jag förstår, måste vara väldigt svårt för de som bara sysslar med däck att hantera den konkurrensen fast de brukar väl å andra sidan främst syssla med bil- och lastbilsdäck och ha mc-däcken som en bisyssla.

Om nu marginalen är ca 300 per däck skulle ni väl lika gärna kunna ha det som pris för omläggning ink balansering för en kund som kommer med ett Tyskland-däck? Eller?:confused:

Köp en egen däckmaskin och kräng själv istället. Då kan man köpa däck var man vill. Beggade bandäck,Tyskland you name it.

/J

Nr:18 skrev:
2634962 Alternativ 3 känns ganska rätt. Sen att majoriteten här på forumet tycker att alternativ 3 innebär en vetelängd till fikat är en helt annan diskussion. Hur mycket tycker du att skulle vara rimligt att betala för tjänsten att slippa smutsa ner sina fingrar med lite däckkrängning?

Svårt att säga, men som Furstenhoff här ovan sa så är deras marginal på ett däck ca 300 kr och då ingår omläggning och balansering, så antar att 300 spänn skulle kunna vara rimligt.:)

Mr Magsnus skrev:
2634980 Svårt att säga, men som Furstenhoff här ovan sa så är deras marginal på ett däck ca 300 kr och då ingår omläggning och balansering, så antar att 300 spänn skulle kunna vara rimligt.:)
Om jag ger dej 300 spänn, skulle du kränga däck åt mej då?

du missade att räkna att en verkstad behöver betala hyra för sin lokal, el osv som vilken annan som helst. så 300 kr räcker inte till mycket. Men att kränga gratis är ett bra sätt att få dit kunder o få snacket att gå om hur bra eller dålig servicen är.

Swedie skrev:
2634996 du missade att räkna att en verkstad behöver betala hyra för sin lokal, el osv som vilken annan som helst. så 300 kr räcker inte till mycket. Men att kränga gratis är ett bra sätt att få dit kunder o få snacket att gå om hur bra eller dålig servicen är.
Precis det jag menar! Däcknasaren kränger gärna gratis om han får tjäna på däckförsäljningen, missar han den inkomsten är krängningen en kostnad han kan vara utan. Av samma skäl som att det är förbjudet att ta med egen mat in på de flesta restauranger....

Nr:18 skrev:
2634962 Alternativ 3 känns ganska rätt. Sen att majoriteten här på forumet tycker att alternativ 3 innebär en vetelängd till fikat är en helt annan diskussion. Hur mycket tycker du att skulle vara rimligt att betala för tjänsten att slippa smutsa ner sina fingrar med lite däckkrängning?

Tycker du är lite ovillig att lyssna på Mr magnus. Hans påståenden är inte i närheten av vad du säger. Han säger bl.a INTE att allt ska vara gratis.
Som jag läser hans ord, och dina så tycker ni ju lika, men närmar er från varsitt håll! :)

Jag vill själv att handlaren ska ha en RIMLIG peng för sitt ditt och datt oavsett branch.
Det VR-8 säger är väldigt tänkvärt, då man som sagt inte har samma investeringskostnader, så kan man heller inte ha timpriser som ligger skyhögt.
Vår firma där jag jobbar ligger i paritet med VR-8´s timpriser, men har oxå miljarinvesteringar att ta in.

Räknar man ut ett timpris på t.ex ett däcksbyte på en fälg som tar 10-15 minuter, och nån begär 400 för det, ja då är det ocker, och timpriset ligger runt 1600.
Killen hemma tar som sagt 50:-/hjul (blir ca 200:-/h), men det är ett rent kompispris, och det är egentligen för billigt, så jag avrundar alltid uppåt.

Bilhandlarna har gjort tvärtom, där välkomnar man alla importbilar, då även ju de genererar pengar. Så gärna en annan avgift när man köpt däcken nån annanstans (en reell avgift alltså) MEn inga ja-la straffavgifter.
Att montering "ingår" i priset när man köper däcken är ju en fin grej, och kanske ofta handlarens enda sätt att ge en konkretare rabatt än själva priset, då marginalerna inte är för stora.

Men en kompis jag har som driver datafirma med butik...ja herremin je, hur kan de existera??? De har ju INGA marginaler alls!
Nej fy f-n för skattetrycket i detta land... modigt av dem som vill starta företag säger jag. Heder till er.

Tror jag ska börja sälja kaffe. En kopp kaffe kostar ofta 20 spänn... Men endast 50 öre att brygga.
DET är vad jag kallar marginal!

Våra timpriser bygger på konkurrans med Kina,Polen och Baltikum först och främst. För att behålla jobben så får vi anpassa oss, många verktygsfirmor har inte lyckats med det och gjort konkurs.

Nu börjar denna konkurrens visa sig på andra områden.........kanske måste flera marknader revidera sina omkostnader och rationalisera i sina led.

/Joakim

Alltså... är folk (läs vissa företagare) rädda för utveckling? Allt här i världen kan inte alltid vara som det alltid varit, ibland dyker nya sätt att handla upp (läs internet). Det är inte djävulens påfund, det är konsumenterna (alla vi) som märker i allt större omfattning att saker är helt enkelt billigare via nätet.

Istället för att gapa rakt ut, och ibland även ljuga om att produkter vi nätet skulle vara sämre så får ni anpassa er eller försvinna, svårare än så är det inte.

Det blir så mycket enklare att paddla med strömmen än att streta emot. Kanske tom ett samarbete med tyska nätsidor skulle fungera som affärside...

Fürstenhoff skrev:
...berätta gärna för mig hur ni tänker då däckhandlarna "bara" måste betala följande för att kunna serva ert behov:
*Lokalhyra!!
*Elkostnader!!
*Försäkringar!!
*Löner!!
*Maskiner!!
*Balanserings vikter!!
Finns nog inget som intresserar mig mindre än säljarens kostnader när jag köper nåt. Ja, det skall vara hans vinst i så fall. Jag skiter väl i de sakerna. De angår mig inte, vare sig det ena eller det andra. Det är helt andra saker som styr. Kan man inte konkurrera med något har man kanske valt fel bana i livet.

Personligen hae jag tveklöst handlat däck hos RoLLer och Mattias. Inte för att de är billigast men av andra skäl. Det har ett värde att handla med folk man gillar och litar på. Kanske inte i själva köpögonblicket men på lite sikt.

@ RoLLer och Mattias, nu får ni fan tillkännage att jag är den lycklige förmånstagaren av ert generösa sponsringserbjudande. Jag orkar inte vänta längre :mad:

Mr Magsnus skrev:
...kostnadspålägg...
Man gör pålägg för omkostnader... Förlåt, jag kunde inte låta bli att löjla mig :rodnar :D

Last edited:
Fürstenhoff skrev:
Vi företagare kämpar med näbbar och klor för att ÖVERLEVA vilket INTE du med flera förstår då ni verkar tro att vi lever livets glada dagar och tjänar storkovan på att sälja däck mm - dags att ta reda på fakta Suomalainen MED FLERA i stället för att bara gissa!!
Varför skulle Soumalainen behöva veta? Han ska väl skita i vilket. Han har inte med dina pengar att göra.

Kunden bryr sig bara om sina pengar. Han gör med dem vad han vill. Han behöver varken förklara sig, ursäkta sig eller veta ett skit om handlarens finanser. Konkurrens är en bra sak. Inskränkningar i konkurrensen är en dålig sak. Har du sett mina priser på kraschkåpor, btw :)

RoLLER skrev:
2635149 Först och främst vill jag säga att du förstör mitt varumärke. :skitdator

Det är RoLLER, inte RoLLer. RoLLER! Ok? :mad:
Vet jag väl! Det var första varningen. Fatta vad ledsen du kommer bli om du inte ger sponsen till mig. Tro inte att du kan gömma dig bakom Bridgestone då :mad:

Last edited:
Bingo skrev:
2635159Tro inte att du kan gömma dig bakom Bridgestone då :mad:

Inga problem!

Michelin-big.jpg

Fürstenhoff skrev:
2635168 Läs om, läs rätt!!:pannkyss

Vi handlare försöker inte begränsa konkurensen vad beträffar däcks priser mm, generalagenterna gör det själva på ett sådant sätt att vi aldrig kommer att kunna bli 100% konkurens kraftiga kontra internet butikerna!!

/Fürstenhoff.
Det hjälper inte att grina eller skylla på något annat led. Kunderna skiter uppriktigt i vilket. Det ligger ingen värdering i det. Det bryr sig inte om varför din granne är dyrare än vad du är. Det är bara att gilla läget.

Kan man inte kriga med priset så måste man kriga med något annat. Priset är inte allt, det fattar konsumenten också. Det finns många strategier att välja på; överlägsen service, överlägset sortiment, överläsen marknadsföring... Men man måste vara överlägsen på nåt.

Fatta vilken fördel det är att vara känd kund hos snubbar som Mattias och RoLLeR (andra varningen :mad: ). De kommer att göra allt för att hjälpa den dag man behöver hjälp med nåt. Det är deras sätt att vara överlägsna och det räcker för mig. De flesta klarar sig bra utan att ha marknadens absolut lägsta pris.

Edit: Eller så är fanskapen nåra falska jävlar med överlägsen marknadsföring som jag svalt med hull och hår :mad:

Last edited:
MC Doktorn skrev:
2633393 Nå kläm fram sanningen herr sann stream
Har även fått svar från Pirelli nu så jag startar en egen tråd angående importerade däck i morgon.

Dr.Bike skrev:
2635013 Tycker du är lite ovillig att lyssna på Mr magnus. Hans påståenden är inte i närheten av vad du säger. Han säger bl.a INTE att allt ska vara gratis.
Som jag läser hans ord, och dina så tycker ni ju lika, men närmar er från varsitt håll! :)

Jag vill själv att handlaren ska ha en RIMLIG peng för sitt ditt och datt oavsett branch.
Det VR-8 säger är väldigt tänkvärt, då man som sagt inte har samma investeringskostnader, så kan man heller inte ha timpriser som ligger skyhögt.
Vår firma där jag jobbar ligger i paritet med VR-8´s timpriser, men har oxå miljarinvesteringar att ta in.

Räknar man ut ett timpris på t.ex ett däcksbyte på en fälg som tar 10-15 minuter, och nån begär 400 för det, ja då är det ocker, och timpriset ligger runt 1600.
Killen hemma tar som sagt 50:-/hjul (blir ca 200:-/h), men det är ett rent kompispris, och det är egentligen för billigt, så jag avrundar alltid uppåt.

Bilhandlarna har gjort tvärtom, där välkomnar man alla importbilar, då även ju de genererar pengar. Så gärna en annan avgift när man köpt däcken nån annanstans (en reell avgift alltså) MEn inga ja-la straffavgifter.
Att montering "ingår" i priset när man köper däcken är ju en fin grej, och kanske ofta handlarens enda sätt att ge en konkretare rabatt än själva priset, då marginalerna inte är för stora.
...

Precis, visst avgifter får man ju acceptera men inte om det ska vara frågan om några straffavgifter.

Det verkar som vissa tycker man är taskig för att man köper däck från Tyska handlare och därmed missgynnar svenska. Inte så lite bakåtsträvande tycker jag.:rolleyes:

sandstream skrev:
2635281 Har även fått svar från Pirelli nu så jag startar en egen tråd angående importerade däck i morgon.
Ska bli intressant. Kan man verkligen hoppas på att de kan förklara varför däcken är så pass mycket dyrare för konsumenterna i Sverige än i Tyskland?

Och RoLLER, såna sponsringsinitiativ gör att man ledigt pyntar lite extra! :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back