Roligt, billigt och enkelt.

Nyteknik skrev:
2665723 Oscar var 0,3 sek snabbare i år jämfört med förra årets torra kval.
Autio var 0,9 sek snabbare i år.

Corneliusson var 0,3 sek långsammare i år jämfört med förra året.
Dobrich 1 sek långsammare i år.

:va
Jaha, där ser man. Jag trodde att varvet var bortåt 2 sek snabbare än tidigare. Då är din tid inte så snabb som jag trodde. Du får ta i mer :7peta :D

Dom kör ju mycket sv650 i staterna, men det e ju där d.. Skulle jag varit i din sits (hade jag varit b-förare hade jag aldrig tvekat) hade jag satsat på en ER6, kolla hur många sådanna beggade du hittar... INGA! Förmodligen för att alla är nöjda med den, dessutom snygg! Jag har även kontakter på kraschisar till den, hör av dig om du behöver kåpor. Kan även fixa fotpinnar, tror jag!

//Alex

Stressa mig på en tisdagsträning blir nog inga problem. Trots mitt övertag vad gäller maskinmaterial dras jag med brist på talang, något som Nyteknik (NT) inte gör. Det räckte med att se NT komma ut ur Sviestadsböjen andra gången han rattade sin TZ'a 94 för att förstå vem som var den bättre av oss.

Jag förstår vad NT är ute och fiskar efter. Med brist på tid, utrymme och intresse för att meka är även en väl fungerande racer ett olämpligt val. En väl fungerande racer kvärver trots allt ett visst mått av underhåll varför en standardhoj nog blir lättare att leva med. Aprilia RS 250, SV 650 eller ER-6 är nog inte någon större skillnad på. Jag hade själv en Aprilia tre felfria säsonger, det hänger mer på skicket på objektet i fråga än motorkonfiguration. Även om serviceintervallerna på SV'n är längre och betydligt enklare att utföra (typ olja och filter) än underhållet på en Aprilia så måste bara blott vetskapen om vilken arbetsinsats en trasig fyrtaktare innebär avskräcka den händige. Tänk om SV'n rasar. Hej då till den sommaren.

Själv är jag grymt nöjd med det paket jag sydde ihop till denna säsong. Familjens gamla bil (BMW 318 -94), numer degraderad till sällan använd extrabil, utrustades med dragkrok. Ett begagnat Erde hojsläp inköptes för 3500 kr, det tar en hoj och väger endast 60 kg och som kan ställas på hogkant i garaget mellan gångerna det används. Racern + 5 spännband. I backluckan på bilen lastar jag en jeepdunk, en verktygslåda, en plastback med diversesaker (Multispray, Bromsrengöring, handduk, torkpapper, o dyl). Sen bara in med personlig utrustning i baksätet och Off We Go! Oftast lägger jag in extrafälgarna, speciellt efter den gången då SMHI lovade solsken men vattenfestivalen ändå kom på besök i Linköping. Flexibelt och minmalt med prylar. Precis så man som hobbyåkare vill ha det. Det är när det blir enkelt som träningarna blir roliga iställer för en enda tung och långsam lastprocedur. Ni har väl sett den fenomenala lastfilmen av GXR1100?

Min röst faller på en väl underhållen Aprilia RS250, om det nu finns någon att få tag på. Den är Kungen av standardhojar.

Mrlind skrev:
2665883 Dom kör ju mycket sv650 i staterna, men det e ju där d.. Skulle jag varit i din sits (hade jag varit b-förare hade jag aldrig tvekat) hade jag satsat på en ER6, kolla hur många sådanna beggade du hittar... INGA! Förmodligen för att alla är nöjda med den, dessutom snygg! Jag har även kontakter på kraschisar till den, hör av dig om du behöver kåpor. Kan även fixa fotpinnar, tror jag!

//Alex
Tack för erbjudandet. Tål att tänka på! Det finns en del ER-6 till salu. Riktigt billigt till och med. Se här!

http://www.blocket.se/vi/10310776.htm?ca=11_s

Får man sätta på kåpor på en sådan om man ska tävla i 250 SP?

Nyteknik skrev:
Får man sätta på kåpor på en sådan om man ska tävla i 250 SP?
Ja, det ska du få göra om jag tolkar specialreglementet för RR rätt.
Under punkt 3.2.4 i reglementet finns uppgifter om "Strömlinjeinklädnad".

Last edited:
sandstream skrev:
2666185 Ja, det ska du få göra om jag tolkar specialreglementet för RR rätt.
Under punkt 3.2.4 i reglementet finns uppgifter om "Strömlinjeinklädnad".
Det finns tyvärr också en regel om att man inte får ändra cykelns siluett i SP. Jag har tolkat det som att helkåpor inte är tillåtna på ER6 och SV650. Men det är bara min tolkning.

Bifogat

• Er6f.jpg
    Er6f.jpg
    33.7 KB · Visningar: 29
Nyteknik skrev:
2666018 Tack för erbjudandet. Tål att tänka på! Det finns en del ER-6 till salu. Riktigt billigt till och med. Se här!

http://www.blocket.se/vi/10310776.htm?ca=11_s

43000 kr... hmmmm ....Jag kanske är tjatig men för det borde du få en R6:a 03:a kanske tom en 04:a MED alla extragrejor typ fälgar du behöver.
:tummenupp

magnus_moss skrev:
2666266 43000 kr... hmmmm ....Jag kanske är tjatig men för det borde du få en R6:a 03:a kanske tom en 04:a MED alla extragrejor typ fälgar du behöver.
Men det är ju just extragrejor jag vill slippa! Lådor med drev, kedjor, packningar, lager och skrymmande uppsättning extrafälgar, extrakåpor och travar med däck. Det går bort! Jag vill ha ett tvåhjuligt paket som står startklart "out of the box". Upp med det på släpet, in med en trunk med personlig utrustning i baksätet och iväg.

Oscar har nog rätt: jag borde själv ha förstått det uppenbara svaret på frågan "Vad är billigt, enkelt och roligt".

Nyteknik skrev:
2666322 Men det är ju just extragrejor jag vill slippa! Lådor med drev, kedjor, packningar, lager och skrymmande uppsättning extrafälgar, extrakåpor och travar med däck. Det går bort! Jag vill ha ett tvåhjuligt paket som står startklart "out of the box". Upp med det på släpet, in med en trunk med personlig utrustning i baksätet och iväg.

Oscar har nog rätt: jag borde själv ha förstått det uppenbara svaret på frågan "Vad är billigt, enkelt och roligt".

Hmmmmmm.... I min värld så åker man inte hemifrån utan broms/kopplingsgrepp, styre, fotpinnar, pedaler, bromsburk, belägg, kedjespray, butband o silvertape. Detta går ner i en plastlåda och SKA med så man inte måste åka hem för en tramsvurpa första passet.
Packningar, lager kan jag inte se att man ska behöva ta med, och drev är extrautrustning (dock kul!)
Regnhjul SKA man ha med!!!! Köra racing i regn är KUL, OM man har regndäck! Annars suger det!
Så; R6:a+en låda med ovanstående+regnhjul+pers utrustning= Grymt coolt bandagspaket!
KÖP!

magnus_moss skrev:
2666407 Hmmmmmm.... I min värld så åker man inte hemifrån utan broms/kopplingsgrepp, styre, fotpinnar, pedaler, bromsburk, belägg, kedjespray, butband o silvertape. Detta går ner i en plastlåda och SKA med så man inte måste åka hem för en tramsvurpa första passet.
Packningar, lager kan jag inte se att man ska behöva ta med, och drev är extrautrustning (dock kul!)
Regnhjul SKA man ha med!!!! Köra racing i regn är KUL, OM man har regndäck! Annars suger det!
Så; R6:a+en låda med ovanstående+regnhjul+pers utrustning= Grymt coolt bandagspaket!
KÖP!
Om jag går i backen på en tisdagsträning på Sviestad har jag kört klart. Man har knappast tid eller entusiasm att fixa en vurpad hoj och köra ut igen. I alla fall inte jag.

Jag har kört racer två säsonger och vet hur det är med alla prylar - och jag vill inte ha det så igen.

Som Teddy så träffande skriver:

Teddy skrev:
2665973Flexibelt och minmalt med prylar. Precis så man som hobbyåkare vill ha det. Det är när det blir enkelt som träningarna blir roliga iställer för en enda tung och långsam lastprocedur.

Nyteknik skrev:
2666477 Som Teddy så träffande skriver:
och Teddy kör ju racer....
Det blir ju vad man gör det till. Du kan ju ha en lastbil med prylar till en SV650 om du vill eller köra ner på hojen och skruva av blinkers och ge dig ut.....

Nyteknik skrev:
2666477 Om jag går i backen på en tisdagsträning på Sviestad har jag kört klart. Man har knappast tid eller entusiasm att fixa en vurpad hoj och köra ut igen. I alla fall inte jag.
Men vad är egentligen problemet? Du måste ju inte ta med prylarna bara för att du har dem. Jag tar inte emd extra kåpset, extrafälgar etc för en träning. Ska jag köra ett par dar hänger extrafälgarna och lite annat med. "Måste-prylarna" som Mossberg räknar upp ryms i samma plastback som däckvärmarna.

Det behöver inte vara krångligt...

Är inte en del av "problemet" att Nyteknik inte vill vara som alla andra. Simma lite mot strömmen och vara lite motvals är ju något som passar NT och då är svensk RRs "bread and butter"-hoj Yamaha R6 för tråkigt och mainstream. :)

Nyteknik skrev:
2666560 Han har också ett garage att disponera för alla sina prylar.
Men du bor ju i Pålsboda och där är det inga problem att fixa garage. ;)

Last edited:
Nyteknik skrev:
2666560 Han har också ett garage att disponera för alla sina prylar.
Med dina utrymmesförutsättningar (lägenhetsboende med stort, öppet, allmänt varmgarage i källaren) är det nog klokt att undvika allt som börjar med "extra-". Om du råkar snubbla över en ny eller snudd på ny Aprilia RS250 så är valet enkelt. Annars är denna ett intressant alternativ, en standard gathoj som är liten, lätt, lagom stark och med nyhetens behag.

Vet inte om jag läst tråden slarvigt men nämns det någonstans vilket av alternativen som kan tänkas vara roligast att köra? Borde inte det vara förutsättning nummer 1?

Med NTs bakgrund och kärlek till tvåtakt har jag lite svårt att se att han skulle känna samma glädje på en fyrtakts 650 som på en tvåtakts 250.

Gustav O skrev:
2666768 Är inte en del av "problemet" att Nyteknik inte vill vara som alla andra. Simma lite mot strömmen och vara lite motvals är ju något som passar NT och då är svensk RRs "bread and butter"-hoj Yamaha R6 för tråkigt och mainstream. :)
Precis. Det ska kännas rätt också! R6 är förstås en kompetent banhoj men känns som Volvo 740.

Gustav O skrev:
2666768Men du bor ju i Pålsboda och där är det inga problem att fixa garage. ;)
Hmmm...

Teddy skrev:
2666776 Med dina utrymmesförutsättningar (lägenhetsboende med stort, öppet, allmänt varmgarage i källaren) är det nog klokt att undvika allt som börjar med "extra-". Om du råkar snubbla över en ny eller snudd på ny Aprilia RS250 så är valet enkelt. Annars är denna ett intressant alternativ, en standard gathoj som är liten, lätt, lagom stark och med nyhetens behag.
Säkert en underbar hoj. Och 133 kg! Men inköpspris och värdeminskning gör att den hamnar för långt ifrån "billigt".

Gustav O skrev:
2666488 och Teddy kör ju racer....
Det blir ju vad man gör det till. Du kan ju ha en lastbil med prylar till en SV650 om du vill eller köra ner på hojen och skruva av blinkers och ge dig ut.....

Håller med, det blir vad man gör det till. Vill man ha med allt inklusive en vevaxel och nya lager för renovering mellan pass 1 och 2 på en kvällsträning så kan man väl det (kanske ett extra set med softslicks också), eller så skiter man i allt och åker hem så fort det regnar för man har inte ens regndäcken med. Det går säkert smacka i en ny kolv, kolla smhi och bestycka lite fett för kommande väder, tanka fullt, pumpa däcken på racern dagen innan om man vill. Detta året körde jag Yama i 125R och visste att jag skulle va den enda med yama (dvs svårt att få tag i delar på plats), så personligen tog jag med allt varje gång (får ju med lätthet plats i en vw-buss, spec om man packar det smart och i lättflyttade lådor (tog mellan 5 och 10 min att lasta hoj och allt (big deal))). Men det går nog att göra hur krångligt som helst och hur smidigt som helst oavsett hoj.

Jag tror dock NT redan har bestämt sig att köra 650 4t.

Jag tror inte på konceptet: allt skall gå snabbt, smidigt, vara billigt, aldrig strula (även utan service). Tror inte det funkar, skall hojen vara driftsäker krävs förberedande service (kräver tid) och vill man vara säker på att få en rolig kvällskörning krävs att den ges tid (och pengar). Jag ser inte roadracing på det sättet, MX är väl mer åt det hållet (banorna ligger nära(mindre restid), finns massor av banor, billig träningsavgift, massa öppettid (man kan åka innan tiden tagit slut), bara tanka och köra... I större grad iaf. Du kanske skall satsa på MX istället (men rr är ju så mkt roligare))

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman