Roligt, billigt och enkelt.

magnus_moss skrev:
2662754...en ny sån där SV650/ER6 när det SJÄLVKLARA valet borde vara en tre år gammal R6:a för mycket mindre pengar!!!!!!!!!!!!!!
Visst kan Rookie 600 säkert vara kul och skapligt billigt.

Men man kan hitta en SV 650 för drygt 20.000 kr och den kommer vara oändligt mycket mer driftsäker och billigare i underhåll än en SuperSport-trimmad R6.

I slutänden tror jag det blir avsevärt billigare och inte minst mindre besvärligt att köra SV i 250 SP. Men jag har kanske fel. Är skeptisk till välanvända och skenbart billiga f.d. SuperSport-hojar.

Nyteknik skrev:
2662801...och den kommer vara oändligt mycket mer driftsäker och billigare i underhåll än en SuperSport-trimmad R6.

Är skeptisk till välanvända och skenbart billiga f.d. SuperSport-hojar.

Var skrev han att det var SS-hojar?

oscar skrev:
2662821 Var skrev han att det var SS-hojar?
Det var ett eget konstaterande: De billiga Rookie 600-hojarna är de äldre och de är ofta f.d. SS-hojar. Det brukar framhållas som ett köpargument i annonserna. I själva verket är det kanske inget för den som vill ha en så underhållsfri och lättskött motorcykel som möjligt.

Nyteknik skrev:
2662828 Det var ett eget konstaterande: De billiga Rookie 600-hojarna är de äldre och de är ofta f.d. SS-hojar. Det brukar framhållas som ett köpargument i annonserna. I själva verket är det kanske inget för den som vill ha en så underhållsfri och lättskött motorcykel som möjligt.

Köp då en RS, SV eller ER6. Vad är det du inte kan räkna ut själv?

Nyteknik skrev:
2662801 Visst kan Rookie 600 säkert vara kul och skapligt billigt.

Men man kan hitta en SV 650 för drygt 20.000 kr och den kommer vara oändligt mycket mer driftsäker och billigare i underhåll än en SuperSport-trimmad R6.

Har letat överallt efter billiga SV, hittar ingen under 35 000. Sen ska det köpas extra fälgar, kåpor plus alla andra reservdelar man behöver. De man mot all förmodan hittar under 30 000 är inte av nyaste varianten med kanske ännu svampigare fjädring som ska bytas (Får man byta?). Alternativet är att köpa en flång ny ER6 med racekit. Skitskoj säkert, men en billig instegsklass, mycket tveksamt?

Martinus skrev:
2662843 Har letat överallt efter billiga SV, hittar ingen under 35 000. Sen ska det köpas extra fälgar, kåpor plus alla andra reservdelar man behöver.

Ecksackt! Jag kan ge mig sjutton på att fälgar till en SV är dyrare då det är en ovanligare hoj på skrotarna. R6:or dräller det ju av! för 40000 får man en standard 600 (som håller ihop tills du blir pensionär) av modell 03, kanske 04 (i Norge) komplett med fälgar och extra kåpset plus lite krafs. Dessutom på man då en RIKTIG hoj och inget substitut som man väl ändå får säga att SV/ER6 är....

oscar skrev:
2662766
Då ska man ju gärna hitta någon som står ut med en mer än en helg...

Du har ju MIG!!! Vi ska ju till ASSEN i april!!!!!
Jag är Tyst, ödmjuk, försynt...
:D

Last edited:
En risk med en tre år gammal R6:a är att det går tretton på dussinet vilket ju är en nackdel om man vill sälja. Iofs är nog en racepreppad SV650 inte lättare att göra sig av med...

Hur är det med hållbarheten? Jag tänker mig att en hoj som nästintill är byggd för bana, som R6/ZX6/CBR-RR osv också är designad att hålla för bantempo på ett bättre sätt än en hoj som är byggd med tanke på väg, som en ER6 eller en SV650.

Å andra sidan kanske hållbarheten alltid är sämre på en högvarvig motor?

nazurro skrev:
2662975 Hur är det med hållbarheten? Jag tänker mig att en hoj som nästintill är byggd för bana, som R6/ZX6/CBR-RR osv också är designad att hålla för bantempo på ett bättre sätt än en hoj som är byggd med tanke på väg, som en ER6 eller en SV650.

Å andra sidan kanske hållbarheten alltid är sämre på en högvarvig motor?

Har rejsat några år nu. Känner inte en enda som har lyckats få motorras på en standardhoj.

Gustav O skrev:
2662965 En risk med en tre år gammal R6:a är att det går tretton på dussinet vilket ju är en nackdel om man vill sälja. Iofs är nog en racepreppad SV650 inte lättare att göra sig av med...

Det finns nog tretton på dussinet som VILL HA tre år gamla R6:or åxå...

Och en tre år gammal SV650 känns kanske inte glödhet precis...

Martinus skrev:
2663034 Har rejsat några år nu. Känner inte en enda som har lyckats få motorras på en standardhoj.

Erik Jorpes!!! Fast han körde 15 varv utan kylarvatten. Räknas det?:D

Last edited:
magnus_moss skrev:
2663071 Det finns nog tretton på dussinet som VILL HA tre år gamla R6:or åxå...

Och en tre år gammal SV650 känns kanske inte glödhet precis...

Erik Jorpes!!! Fast han körde 15 varv utan kylarvatten. Räknas det?:D
Tre år gamla 600:or är ju inte så billiga, från 00 är de ju mer prisvärda men de är ju vad jag förstått svårsålda också med tanke på priset.

Som sagt, en gammal rookie 600 motor med standardmotor, typ R6. Kan det bli billigare med tanke på driftsäkerhet, tillgång på reservdelar och framför allt utbud på beg-marknaden?
Att den sedan är duktigt rolig att köra på bana med en körupplevelse som måste vara mångfalt bättre är en soffa som SV/ER.
Eller är det månne så att Nyteknik inte törs fightas i rookie 600 och riskera att inte hänga med efter att han alla år dömt ut gatsofforna :)

Håller med flera som pekar på beggade R6:or som vettigt alternativ till billig racing ( förutom däck kostnader), vi köpte en standard 02:a för nästa år, extra kåpor, extra fälgar å massor av annat bra ha för 30 tusingar...Å så är det ju Moss föredetta så då är den ju väl underhållen:rolleyes: ;)

Aprilia RS250 är roligt och billigt, men ingen kan beskylla den för att vara enkel. Pajar nåt, så är skinnlösa knogar en garanti när felet är avhjälpt. En SV650 är enkelt och förhållandevis billigt, men roligt vetefan. Och jag tror verkligen inte att man har nåt att hämta mot en 250-räser.

christer skrev:
2663158 Håller med flera som pekar på beggade R6:or som vettigt alternativ till billig racing ( förutom däck kostnader), vi köpte en standard 02:a för nästa år, extra kåpor, extra fälgar å massor av annat bra ha för 30 tusingar...Å så är det ju Moss föredetta så då är den ju väl underhållen:rolleyes: ;)

Ecksackt! En hoj som gjord för billig racing länge. Å underhåll... ja... Jag och Erik brukade byta olja med varandra ibland så att hojen skulle TRO att den fick nytt!
Tro kan ju försätta berg som du vet...:D

oscar skrev:
2663087 Naäe den är nog lika kylig som Alex Linds säng, eller dina varvtider 2007...

Du ryser bara du tänker på med den Kylighet Mozzberrk besitter när han daskar in en låg 4:a på Knudan....:rolleyes:
Vänta bara:gnissla

Last edited:
Martinus skrev:
2663034 Har rejsat några år nu. Känner inte en enda som har lyckats få motorras på en standardhoj.
Striders hoj lekte Exxon Valdez på Falkens ERF

magnus_moss skrev:
2663866
Du ryser bara du tänker på med den Kylighet Mozzberrk besitter när han daskar in en låg 4:a på Knudan....:rolleyes:
Vänta bara:gnissla

Har du inte kört fortare än 4? :rofl
Det gjorde jag med en sketen 125... :arsele

GSXR1100R skrev:
2664177 Striders hoj lekte Exxon Valdez på Falkens ERF

...och vem var det som hade skruvat med hojen?

Last edited:
oscar skrev:
2664292 Har du inte kört fortare än 4? :rofl
Det gjorde jag med en sketen 125... :arsele

...och vem var det som hade skruvat med hojen?
En stund ja, men sedan blev det som vanligt en Ullis, kan iof bero på att den hojen gillar bollhav och inte är van att hålla sig på hjulen en hel helg.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT