Roligt, billigt och enkelt.

Nyteknik skrev:
2666980 Precis. Det ska kännas rätt också! R6 är förstås en kompetent banhoj men känns som Volvo 740.

Hur tror du då att en SV eller ER känns?!

...eller du kanske inte syftade på kör-känslan...

Last edited:
bean305 skrev:
2666994Jag tror inte på konceptet: allt skall gå snabbt, smidigt, vara billigt, aldrig strula (även utan service). Tror inte det funkar, skall hojen vara driftsäker krävs förberedande service (kräver tid) och vill man vara säker på att få en rolig kvällskörning krävs att den ges tid (och pengar).
Jag har sett många exempel på förare som ägnar mycket tid hemma åt att mecka och som också gör det i depån istället för att köra. Själv ägnar jag mig så lite som möjligt åt underhåll/justering och har haft mycket få driftstörningar.

Men det här ämnet har vi diskuterat så mycket redan.

oscar skrev:
2667005 Hur tror du då att en SV eller ER känns?!

...eller du kanske inte syftade på kör-känslan...

Där håller jag med, cykel som känns långsammare än en sv650 får man leta efter.

oFFkeFF skrev:
2667036 Där håller jag med, cykel som känns långsammare än en sv650 får man leta efter.
Så kan det vara. Men den är en populär hoj för racing i andra länder!

Bifogat

• ShowImage.cfm.jpg
    ShowImage.cfm.jpg
    47.3 KB · Visningar: 44
  • ShowImage-1.cfm.jpg
    ShowImage-1.cfm.jpg
    110.8 KB · Visningar: 39
Nyteknik skrev:
2667045 Så kan det vara. Men den är en populär hoj för racing i andra länder!
Men det gör den knappast roligare att köra.
Förstår att du inte vill meka men du ska väl känna att det är kul att köra också?

Nyteknik skrev:

Jo, men gå från det mest hysteriska du kan köra till något av det sävligaste som finns är kanske inte så roligt.
Man blir ju lite bortskämd med effekt/chassi, och känns ju rätt sunkigt att byta ner sig. Bara som jag är iofs. Kommer ihåg hur vass/rapp jag tyckte rgv250 var, körde sen min racer, och efter det prövade torkels RS250, tyckte den kändes som en 600'a, fast slö..

Teddy skrev:
2665973 Det är när det blir enkelt som träningarna blir roliga iställer för en enda tung och långsam lastprocedur. Ni har väl sett den fenomenala lastfilmen av GXR1100R?
Det var en syn för gudarna att se allt junk som Jorpes & Mozzberckgh hade knölat in i Transiten, dom kom direkt från Påskträningen i Brno hem till mig för omlastning, helt sjukt mycket prylar att släpa på.

Jag minns min första säsong på bana med gatreggad räcer, man tog på sig sin outfit och körde hojen till banan, roligt & enkelt.

Andra säsongen så snålåkte jag i buss med andra till träningar, nu började man även släpa med regnhjul och annat junk.

Tredje säsongen och nu med egen släpvagn, torrhoj & regnhoj samt lådvis med konstiga saker som man aldrig har nytta av.

Fjärde säsongen körde mestadels ERF på andras hojar och slapp därmed packa, lasta, meka.

Klart du ska köpa en R6:a. Köp en norsk med std motor sen behöver du aldrig skruva. Dreva om gör du när du ändå byter däck, eller inte alls. Om en R6:a är som en 740 så är sv:n en 740 som bara går på 3 burkar. Eller kanske R6/740:n är super trimmad och går som ett svin trots brist på chassi.

Nä jag blir ledsen på dig om du går och köper en sv.

Nyteknik skrev:
Men varför bryr du dig om vad som är populärt i andra länder? Folk tävlar med allt, på skilda bevekelsegrunder. Du ratar R6 för att den är för vanlig här och sneglar på hojar som är polpulära annorstädes. Det finns smartare sätt att uttrycka sin individualitet på.

Köp en GSXR600 -01 i standardtrim. En sån får du billigt och slipper skruva i. Den är mindre vanlig än R6. Flytta tillbaka fotpinnarna lite så blir det en prima racer av den. Sen regerar du i R600.

Nyteknik skrev:
De trimmar dem som tusan för att de ska gå hyfsat. Det får du inte i Sverige, om du inte enbart ska träna med den, och det är knappast billigt eller servicevänligt.

Nyteknik skrev:
2666477 Om jag går i backen på en tisdagsträning på Sviestad har jag kört klart. Man har knappast tid eller entusiasm att fixa en vurpad hoj och köra ut igen. I alla fall inte jag.

Jag har kört racer två säsonger och vet hur det är med alla prylar - och jag vill inte ha det så igen.

Som Teddy så träffande skriver:

Ecksackt HÄR, i inlägg 91, gick luften ur mig i mina försök att få Nyteknik att FATTA att en 2-cylindrig 650 är en KASS hoj som säkert kan vara roligt att köra på kapp med av den enkla anledningen att alla andra OCKSÅ kör på 2-cylindriga KASSA hojar och därför har man kul. Men BRA hojåka KAN det inte vara om man jämför med en R6:a, GSXR600 eller Aprilia/suzuki 250 som alla är BRA hojar som byggts för att gå fort i krökar vilket 2-cylindriga 650:or INTE har byggts för.:fakta
TACK oscar, Bingo, Jonte, Sandstream, Gustav O och alla andra som tagit över/fortsatt övertalningskampanjen av Nyteknik. Nu skiter jag i det här!!:huvet

Och Nyteknik, fatta att du har många vänner!! SÅ MÅNGA som har försökt få dig att se ljuset... JAg är avundsjuk! Var glad!:)
Mig bara dom häcklar för att jag kör långsamt... (Jävla Oscar!!! Du ska få!!!)

Från Sviestadtråden:
Nyteknik skrev:
2668169 Vi är nog överens i det mesta. :)

Jag hade mer än gärna haft en R6 med extra-extra-allt men saknar tyvärr tid och utrymme. Därför får jag snegla på det mer praktiska men möjligen mindre roliga. That´s life.
Utrymme borde du ju kunna fixa tycker jag? Det är ju inte så att garage är utrotningshotade direkt, de finns men man får jaga upp dem ur håligheterna med blåslampa...
Det där med tid är däremot en svårare nöt att knäcka men garagetid är ju definitionen på kvalitetstid så problemet löser sig själv liksom! :tummenupp
Du har redan bestämt att du vill rejsa vad jag förstått så då är arbetsgången följande:
  1. Skaffa en garageplats
  2. Skaffa en hoj
  3. Stop whining
:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden