Rolig intervju med Biaggi och Chili.

Citerade dig eftersom du började tala om vem som började tjata om vad osv. vilket jag tyckte kändes lite trött med tanke på videons innehåll. Hela tråden blir ju tråkig och bjäbbig, jag är inte oskyldig, när den är menad som en rolig intervju som man kan dra på smilbanden åt, vilket ju också lyckades för de flesta. :)
 
Jag tycker Biaggi ser ut som en liten grinig gubbe, desutom var han rätt dryg förr..... men nu tycker jag han är förvånansvärt sympatisk....... Men man får inte glömma att han är en gudabenådad förare... glömer aldrig tiden då han körde 250, missade inte många race, vilka galna räddningar och omkörningar han presterade... Han kanske inte kommer bli ihågkommen som en av dom riktigt stora men han är en profil utan motstycke..... RR sporten borde ha fler sköna divor:)
 
glömer aldrig tiden då han körde 250, missade inte många race, vilka galna räddningar och omkörningar han presterade...

Naturliga frågan man ställer sig e ju hur Max skulle klara sig på 800cc?

Kanske en comback liknande Sete!

Max e ju vad man vet iallafall mer hel i ben, armar, axlar o rygg :) Vet inte om han nångång "tjuvtestat" på 800cc !?

Att inget team nappat på iden! Konstigt eller .. :rolleyes:

Skulle ju va lite kul, om inte annat för atraktionsvärdet ..
 
det var roligt med videon men blev skittråkigt när Biaggi ska nedvärderas.
Karln är bättre än de flesta på att köra hoj och vad några utmarksbönder från ett ställe där det är så j*vla kallt att man knappt hinner ta ut hojen så är det för kallt igen tycker skiter väl alla i.
Nej, du har rätt. Biaggi är helig. En värdig ickevinnare.
 
Eftersom ingen i nuvarande tid kan vad det gäller prestation mäta sig med Rossi så är det väl bara att lägga ner och låta honom köra ensam. :huvet

Att de bästa inte får köra mot varandra pga att de har personlighet och humör är bara tragiskt. Var vore svensk idrott utan Gunde Svan, Sixten Järnberg, Tomas Wassberg, Ingemar Stenmark, Pelle Fosshaug etc etc. Surgubbar allihop när det inte passar.
Vi kanske skulle skickat någon trevlig prick till VM istället för ovannämnda och kommit hem med en 34:e plats i bästa fall. Vinnarskalle är inte alltid en mysig egenskap.

Personligheter tillför mycket iaf för mig som tycker Zlatan var roligare när han trackade Patrik Ekwall än när han artigt ger nonsenssvar.
 
Naturliga frågan man ställer sig e ju hur Max skulle klara sig på 800cc?

Max e ju vad man vet iallafall mer hel i ben, armar, axlar o rygg :) Vet inte om han nångång "tjuvtestat" på 800cc !?

Att inget team nappat på iden! Konstigt eller .. :rolleyes:
Ducati har vågat satsa på både gamla italienare (LC) och grinig-lowsiderförare (CS) - och med framgång! De kanske vågar prova den kombon (MB)?
 
Inget ont om Max :) men frågan är om han inte har sina bästa år bakom sig (ingen direkt succé på Ducati i WSBK som exempel). Både kör- och profilmässigt är han på nedgång. Tyvärr, men ofrånkomligt.
 
Eftersom ingen i nuvarande tid kan vad det gäller prestation mäta sig med Rossi så är det väl bara att lägga ner och låta honom köra ensam. :huvet

Att de bästa inte får köra mot varandra pga att de har personlighet och humör är bara tragiskt. Var vore svensk idrott utan Gunde Svan, Sixten Järnberg, Tomas Wassberg, Ingemar Stenmark, Pelle Fosshaug etc etc. Surgubbar allihop när det inte passar.
Vi kanske skulle skickat någon trevlig prick till VM istället för ovannämnda och kommit hem med en 34:e plats i bästa fall. Vinnarskalle är inte alltid en mysig egenskap.

Personligheter tillför mycket iaf för mig som tycker Zlatan var roligare när han trackade Patrik Ekwall än när han artigt ger nonsenssvar.
Välskrivet och vältänkt inlägg. Hade varit fint med fler sådana som kan bidra till en intressant diskussion (med olika åsikter), istället för dessa som tycks formulerade ur ett hål där bristen på perspektiv blir smärtsamt påtagligt.

Inget ont om Max :) men frågan är om han inte har sina bästa år bakom sig (ingen direkt succé på Ducati i WSBK som exempel). Både kör- och profilmässigt är han på nedgång. Tyvärr, men ofrånkomligt.
Fyra i WSBK på en helt nyutvecklad hoj. Har bara Ducatis fabriksteam och Spies före sig i tabellen. Men ”på nedgång”? Och ”profilmässigt” på ”nedgång”?

Hur tänker du då?
 
Last edited:
Jag menar bara att han inte kommer att utvecklas så mycket så han kommer att få köra i Ducatis fabriksteam med Stoner. Profilmässigt menade jag att han verkar rätt så sympatiskt numera.
 
En intressant fråga som jag skulle vilja diskutera men som ingen annan än Max och hans managment lär kunna svara på är om han valde att vara kvar i 250 för att han inte vågade utmana Doohan. Kände han på sig att det var bättre att vänta så länge som möjligt och att det till slut blev ohållbart och han var tvungen att ta klivet upp 1998?
 
En intressant fråga som jag skulle vilja diskutera men som ingen annan än Max och hans managment lär kunna svara på är om han valde att vara kvar i 250 för att han inte vågade utmana Doohan. Kände han på sig att det var bättre att vänta så länge som möjligt och att det till slut blev ohållbart och han var tvungen att ta klivet upp 1998?
Tvungen? :va
 
Det blev kanske ohållbart att fortsätta i 250. Det normala är ju att man vinner 1-2 gånger innan man sen tar klivet upp till 500/MotoGP.
Han ville nog vänta in rätt tillfälle att gå upp till 500. En Honda NSR500 och Erv Kanemoto fanns tillhands till 1998 och mer rätt blir det inte.

Att han harvade kvar för att han inte vågade utmana Doohan låter lite konspiratoriskt, måste jag säga. Max bytte från Aprilia till Honda i 250 till 1997 men vann VM ändå. Rena Rossi-tagen!
 
Beror väl på vilket material och förutsättningar som finns tillgängliga? HRCs fabriksteam hade full besättning och de bästa hojarna. Max gick upp med en satellit-Honda (en bra sådan visserligen) till slut och kom två i mästerskapet före den ena fabrik-Hondan.

Lite mer statistik kring förloraren Max är att han (AFAIKS) bara har mött sin överman 2 gånger när det gäller racevinster i 500/MotoGP. Bara Doohan och Rossi har fler av alla Max race:at mot under sin långa karriär och det inkluderar alla sex världsmästarna under den tiden.

Jag är ingen Biaggi-fan men man måste respektera mannen för hans skicklighet att köra hoj.
 
Det blev kanske ohållbart att fortsätta i 250. Det normala är ju att man vinner 1-2 gånger innan man sen tar klivet upp till 500/MotoGP.
Ohållbart. Det normala. :va

Sedan några år har det blivit vanligt att förare i snabb takt tar sig till MotoGP. Så var det inte tidigare. 125 och 250 var, med all rätt, högt respekterade serier och någon självklar strävan till 500 fanns inte. En del var 125- eller 250-förare, på samma sätt som...läkare är specialiserade på olika områden.
 
En intressant fråga som jag skulle vilja diskutera men som ingen annan än Max och hans managment lär kunna svara på är om han valde att vara kvar i 250 för att han inte vågade utmana Doohan. Kände han på sig att det var bättre att vänta så länge som möjligt och att det till slut blev ohållbart och han var tvungen att ta klivet upp 1998?

Vad tror du själv? Om du tänker efter så kommer du nog ganska nära sanningen, det brukar inte vara knepigare än så. Endast i undantagsfall ligger nyckeln till svaret i en okänd låda gömd av ansiktslösa militära byråkrater tillhörande en global regeringskonspiration. Och även då är de svåra att hålla hemliga, som ett utomordentligt exempel kan nämnas Hondas uteslutning av Biaggi. Personligen tror jag att orsakerna ("sanningen") är lika okonstlade och självklara som de, i alla fall för mig, är uppenbara. Ge oss ditt bästa försök till analys och blända oss med din slutledningsförmåga, inga konstigheter, bara rent sunt bondförnuft. Du får gärna vara kritisk, ofärgad och fördomsfri samt undvika personliga vanföreställningar. Seså, sätt fart! :)

Edit.
Fan att man är så långsam, nu har Mattias redan hunnit avslöja den superduperhemliga ("sanningen").
 
Last edited:
Vad tror du själv? Om du tänker efter så kommer du nog ganska nära sanningen, det brukar inte vara knepigare än så. Endast i undantagsfall ligger nyckeln till svaret i en okänd låda gömd av ansiktslösa militära byråkrater tillhörande en global regeringskonspiration. Och även då är de svåra att hålla hemliga, som ett utomordentligt exempel kan nämnas Hondas uteslutning av Biaggi. Personligen tror jag att orsakerna ("sanningen") är lika okonstlade och självklara som de, i alla fall för mig, är uppenbara. Ge oss ditt bästa försök till analys och blända oss med din slutledningsförmåga, inga konstigheter, bara rent sunt bondförnuft. Du får gärna vara kritisk, ofärgad och fördomsfri samt undvika personliga vanföreställningar. Seså, sätt fart! :)

Jag anmälde detta inlägg för personangrepp.

Edit: Jabaskoja, asså. :hihi
 
En bra hoj var självklart ett måste för Max för att ta steget upp men är man en sån talang att man vinner 250 ett flertal gånger borde ju teamen stå i kö för att få signa föraren till sitt 500-team. Eller?

Max är en grym förare jämför med de flesta, inget snack om det.
Men det gäller ju att vara grym jämfört med sina konkurrenter och antalet racevinster saknar ju betydelse om man inte är tillräckligt jämn i sin prestation. Att han aldrig vann i den största klassen ligger honom helt klart i fatet om man ska diskutera stora förare genom tiderna.

Ge oss ditt bästa försök till analys och blända oss med din slutledningsförmåga, inga konstigheter, bara rent sunt bondförnuft. Du får gärna vara kritisk, ofärgad och fördomsfri samt undvika personliga vanföreställningar. Seså, sätt fart! :)
Det gjorde jag väl i inlägget du citerar :va

Mattias och några till har ju kommit med vettiga förklaringar :)
 
Last edited:
En bra hoj var självklart ett måste för Max för att ta steget upp men är man en sån talang att man vinner 250 ett flertal gånger borde ju teamen stå i kö för att få signa föraren till sitt 500-team. Eller?

Max är en grym förare jämför med de flesta, inget snack om det.
Men det gäller ju att vara grym jämfört med sina konkurrenter och antalet racevinster saknar ju betydelse om man inte är tillräckligt jämn i sin prestation. Att han aldrig vann i den största klassen ligger honom helt klart i fatet om man ska diskutera stora förare genom tiderna.

Det gjorde jag väl i inlägget du citerar :va

Mattias och några till har ju kommit med vettiga förklaringar :)
Det är ju inte omöjligt att han hade erbjudanden om 500 redan tidigare. Men som Rossi senare sa: "to win in 500 it is necessary to have a Honda", vilket kanske inte uppenbarade sig i rätt konstellationer. Alternativen Yamaha och Suzuki kändes väl vid tidpunkten lika lockande som [insert hemsk sak here], kan man tänka.

Edit: För att vara lite konspiratorisk kanske Honda hade som krav att han körde hem en 250-titel åt dom innan en NSR500 kunde komma på tal.

Edit igen: Jag tror att Max verkligen ville banka in hur jävla bra han var. Efter tre titlar på Aprilia hade det nog framgått. Men Aprilia var inget alternativ i 500 om man ville vinna, så Max gick till Honda och kollade möjligheterna för en 500. De sa "Aaah... Hmm... Okay, no plobrem. But we want arso twofifty titre. Get us twofifty titre and you wirr get enessall bike. Arrigato, maxbiaggisan" medan de bockade upprepade gånger. Typ.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top