Rolig intervju med Biaggi och Chili.

Jag tror vi svenskar kommer att komma ihåg Ingo längre än Paulo Roberto och den där andra killen (Armand Kranch?) som också tagit VM-bälten.

Nu talade vi ju inte om boxning utan om RR. En nära anhörig till salig Kent Andersson har berättat för mig hur folk kom och ryckte i honom ute i Europa under semesterresor och hur igenkänd han var, trots att det gått mer än 10-20 år sedan hans senaste titel. I 125 cc dessutom. En världsmästare blir ihågkommen oavsett klass. :fakta

Nu talade vi ju inte om boxning utan om RR. En nära anhörig till salig Kent Andersson har berättat för mig hur folk kom och ryckte i honom ute i Europa under semesterresor och hur igenkänd han var, trots att det gått mer än 10-20 år sedan hans senaste titel. I 125 cc dessutom. En världsmästare blir ihågkommen oavsett klass. :fakta
I beg to differ.

Ibland måste man ta exempel från andra delar av livet för att belysa/förklara sin ståndpunkt och jag tyckte boxning var en bra liknelse. Om du istället kollar på tex sprinters så kommer vi ihåg de som vunnit stora mästerskap som OS, VM och som satt nya världsrekord. Jag minns Bob Beamon för det nya världsrekordet i Mexico 68. Vem som vann 72, 76, 80, 84 osv har jag inte en aning om (jo förresten, var det inte Carl Lewis som vann 84 i Los Angeles?).

Nåja, Biaggi kommer säkert att bli ihågkommen runt Medelhavet :)

I beg to differ.

Ibland måste man ta exempel från andra delar av livet för att belysa/förklara sin ståndpunkt och jag tyckte boxning var en bra liknelse. Om du istället kollar på tex sprinters så kommer vi ihåg de som vunnit stora mästerskap som OS, VM och som satt nya världsrekord. Jag minns Bob Beamon för det nya världsrekordet i Mexico 68. Vem som vann 72, 76, 80, 84 osv har jag inte en aning om (jo förresten, var det inte Carl Lewis som vann 84 i Los Angeles?).

Som det tjatas om Max Biaggi här kommer ingen nånsin kunna glömma honom.

Fast jag vidhåller envist att alla som såg honom ta sina 250-titlar kommer att komma ihåg honom för hans win or crash-inställning. En värdig mästare, helt enkelt.

Dessvärre minns jag Emilio Alzamora klart och tydligt, och det var en ganska blek prestation han gjorde när han vann VM utan att vinna ett enda race. Patetiskt, nästan mer ovärdig än Hayden.

Last edited by a moderator:
Som det tjatas om Max Biaggi här kommer ingen nånsin kunna glömma honom.

Fast jag vidhåller envist att alla som såg honom ta sina 250-titlar kommer att komma ihåg honom för hans win or crash-inställning. En värdig mästare, helt enkelt.
250 minns man gärna. Men sen kom den svartflaggsincidenten -98, uppradandet av lowsiders med tillhörande gnäll på andra. Då var han inte lika kul längre.

Max var väl en lovande fotbollsspelare i unga år, så kanske har han tidigt präglats av de Italienska fotbollsdivalater ..

vilket är det som räknas i roadracing, i Sverige är Doohan och Rossi redan glömda eftersom få ens visste/vet vem de är.

250 minns man gärna. Men sen kom den svartflaggsincidenten -98... Då var han inte lika kul längre.
En intressant historia. Här beskrivs den på ett bra sätt och hur man kan tycka illa om Biaggi efter att ha läst den är svårt för mig som GP- och roadracing-nerd att förstå.

”Four times 250cc champion Biaggi had made a massive impact in his first year in the 500cc class and, after winning his very first 500cc GP in Japan, he arrived for the Catalunya Grand Prix with a slender five point lead over the legendary Mick Doohan, who was chasing his fifth consecutive 500cc title.

Local hero Alex Criville was also lurking just three points behind his Honda team-mate Doohan, so it was a crucial race in the championship battle. Nobody could have guessed just what a bearing it would have on the outcome when the lights started the 25-lap battle round on the 4,7 kms Circuit De Catalunya.

As they raced down the long straight to the first corner, Suzuki rookie Katsuaki Fujiwara got into the first corner too fast and took down Frenchman Jean-Michel Bayle, who crashed into pole setter Criville. All three ended up in the gravel trap on the first bend of the first lap.

Biaggi arrived at the scene a lap later when the yellow flags were still being waved as the debris was still being cleared away. At over 300 km/h and in the slipstream of Alex Barros he out braked the Brazilian, both unaware and unsighted of the waved yellow flags. Just like Rossi out-braking Capirossi at Donington five years later.

For 15 laps, the race continued with the riders unaware that anything was amiss. Suddenly out of the blue, both Biaggi and Barros were ordered back to the pits for a ten-second stop-go penalty. It was the first time the penalty had been given for the offence and, by this time, Max was furious and did not return to the pits, ignored the black flag and crossed the line first, only to be disqualified and fined 5000 Swiss Francs. Both Max´s and Barros´s teams protested, but to no avail and the rest in history.

Doohan took over the lead in the championship and, when the Brazilian Grand Prix was cancelled, it left just the Australian and Argentine Grands Prix for Max to close the points gap. He failed by 52 points and Doohan went on to win his fifth consecutive world title.

http://www.crash.net/motogp/feature/72773/1/deja_vu_behind_biaggis_yellow_flag_sympathy.html

Last edited:
En intressant historia. Här beskrivs den på ett bra sätt och hur man kan tycka illa om Biaggi efter att ha läst den är svårt för mig som GP- och roadracing-nerd att förstå.
Jag kan tycka illa om det iaf. Det är inte OK att strunta i domslut oavsett vad man själv anser om dem! Adrenalinpumpade tävlande ska inte i stridens hetta fatta egna domslut eller göra override på de officiella.

Det är dessutom väldigt osportsligt gentemot den riktiga vinnaren att köra i mål först inför publiken medveten om sin svartflagg. Det är helt enkelt ett väldigt dåligt sätt att visa sitt missnöje på. Nästan som att storma priscermonin, hoppa upp på podium:et ta bucklan och halsa champagnen. :gnissla

Barros tog sin stop&go eller hur?

Det är alltså inte för att han blev svartflaggad som han sjönk i mina ögon, det är hur han valde att hantera det.

Last edited:
Men det är så hjältar gör! :yoparty
MotoGP är en sport, eller åtminstone en cirkus. Passar det inte så kliver man av. (välja en karriär med illegal street-racing på Bulten istället?)
Det är klart att de ska ha åsikter och protestera, men det ska inte ske på ett osportsligt sätt. Det är inte att jämföra med Marie Antoinette, eller studenter på Himmelska fridens torg.

Hur SW-bilden kommer in vet jag inte, det var väl Anakin som revolterade - men SW-fans ser nog inte honom som en hjälte :D

Vill RR-förare verkligen hänga en hjältegloria över förare som struntar i flaggor? Något för Pro Superbike nästa år kanske, vem blir första förare att röka Pace Car:en? :gnissla

Last edited:
I beg to differ.

Du får både begga o diffra så mycket du vill. :)
Nu pratade vi vi om RR och inte någon annan sport. Om någon boxare eller friidrottare eller gud vet vad blir ihågkommen eller ej saknar betydelse för frågan om hur gamla RR-mästare bemöts ute i Europa. Pungt.

Du får både begga o diffra så mycket du vill. :)
Tack, det var snällt :)

Vi får väl starta en poll om 30 år:

"Minns du Max Biaggi?"
1. Ja, det var ju han som vann 4 st 250 titlar för att han inte vågade tävla mot Doohan.
2. Ja, det var ju han som vann Robinsson 2007.
3. Nej, men min pappa hade en hund som hette så.
4. Nej, vem fan var det?

Jag spår resultatet redan nu:
1. 1%
2. 37%
3. 2%
4. 60%

Ska du eller jag lägga upp pollen?

:D

Tack, det var snällt :)

Vi får väl starta en poll om 30 år:

"Minns du Max Biaggi?"
1. Ja, det var ju han som vann 4 st 250 titlar för att han inte vågade tävla mot Doohan.
2. Ja, det var ju han som vann Robinsson 2007.
3. Nej, men min pappa hade en hund som hette så.
4. Nej, vem fan var det?

Jag spår resultatet redan nu:
1. 1%
2. 37%
3. 2%
4. 60%

Ska du eller jag lägga upp pollen?

:D

Om 30 år sitter jag på hemmet och är sannolikt senil så det räcker. :näsblod

Om Du lägger up pollen så glöm för allt i världen inte att den skall finnas tillgänglig i alla länder i Europa. Vi talade ju om hur ihågkomna RR-mästare blir ute i Europa, inte i Sverige. :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!