Rolig intervju med Biaggi och Chili.

Doohan var iofs öppenhjärtig och kritiserade sin hoj innan han vunnit... Är det bara de som vinner VM som får vara kritiska, vem sätter upp kriterierna i dess frågor?

Last edited by a moderator:
Tycker det är stor skillnad på att gnälla på en motståndare som torpederat en och att gnälla på laget man kör för.

Du frågade i ett tidigare inlägg om oxå Doohan var pinsam. Och svaret är nej då han visste vad han snackade om. Men när Max "tog över" cirkusen så gick det bara utför och han agerade till slut just pinsamt.

Nu har ju iofs Max på senare tid visat upp en mer sympatisk sida :tummenupp

Det var en retorisk fråga...

Jo, jag såg det ..

Då e vi ju överens om grund promblemet. Att den ena av d två tydligt hade svårare att hantera sina känslor och när han inte visste vad han ska hitta på så blev det lätt fel..

HRC är och har under lång till varit mästerliga på att ta fram racehojar
MEN ofta uppför sig hela ledningen som ett bortskämt barn men sina mer eller mindre misslyckade intriger och lättsårade egon. Det är inte positivt och det har kommit fram att de förlorade Rossi inte främst för utmaning att vinna på ett annat märke utan mycket för att HRC var a-holes. Om bara starka - på gränsen till självdestruktiva - personer som Doohan, Biaggi och Puig törs säga ifrån så har man försämrat sina möjlgheter till framändring och förbättring.

Doohan var iofs öppenhjärtig och kritiserade sin hoj innan han vunnit... Är det bara de som vinner VM som får vara kritiska, vem sätter upp kriterierna i dess frågor?.
Du jämförde Biaggi och Doohan. Jag konstaterade att den ene lyckats vinna 5 gånger, den andre 0 gånger. I backspegeln framstår Biaggi som en gnällspik och Doohan som en hjälte i mina ögon.

på slutet då han körde "sitt race" i depå så tappade han ju rejält i sammandraget.Om jag inte minns helt fel så tappade oxå HRC tålamodet o han fick väl överlag inget mer förtroende i MGP..
Biaggi gillade inte att HRC ändrade Hondan i en riktning som han varken hade bett om eller som passade honom som förare. Och detta utan att informera honom. Som du skriver tappade han placeringar i sammandraget på grund av detta. Han klagade men utan resultat. Då klagade han högljutt.

Och du menar att han...”körde sitt race”... :va

Jag konstaterade att den ene lyckats vinna 5 gånger, den andre 0 gånger. I backspegeln framstår Biaggi som en gnällspik och Doohan som en hjälte i mina ögon.
Med så förenklade resonemang kan man nå vilka slutsatser som helst om vad som helst.

Hur värderar du till exempel att Doohan körde för samma fabrikat och hade Jeremy Burgess som teamchef under hela sin GP-karriär; att jämföra med Biaggi som kom från 250, körde sin första säsong i 500 för ett privatteam (slutade ändå 2:a) och bytte till nästa säsong till ett märke som inte hade vunnit mästerskapet på sex år (Yamaha)?

Last edited:
Och du menar att han...”körde sitt race”... :va

Japp .. Jag uppfattar att han såg sig själv större än sin arbetsgivare och då brukar det sluta med att man får flytta på sig..

Som Sandström säger, Max skulle skött sina kort bättre så torde utveckligen tagit en annan vändning :tummenupp

Du jämförde Biaggi och Doohan. Jag konstaterade att den ene lyckats vinna 5 gånger, den andre 0 gånger. I backspegeln framstår Biaggi som en gnällspik och Doohan som en hjälte i mina ögon.

Det där facitsnacket kanske du kan ta och droppa, det börjar bli lite fjantigt. Vill du inte diskutera så sluta fråga...
Jag tog Doohan som exempel på en förare som också var frispråkig. Du tog upp den i samanhanget tämligen irrelevanta informationen att den ena vunnit fem gånger och den andra ingen. Du uppskattar den ena föraren för hans frispråkighet men anser att den andra är pinsam när han visar samma sak, även då den ena gör samma saker innan han vunnit något.

Det handlar ju mer om personliga åsikter om olika förare än om deras specifika egenskaper i det här fallet, jag har tex. en högre tröskel för en förare( tex. Hayden) som jag inte gillar lika mycket som andra. Du gillar inte Biaggi och då anser du att det mesta han gör är fjantigt. Det är helt OK att tycka det men det är ju inte rationella och sakliga argument som ligger bakom varför man tycker olika om en förares agerande.

För övrigt fällde ju Biaggi en av de klockrenaste kommentarerna då Doohan först klagat över att Criville körde om honom på sista varvet och sedan när Biaggi körde om honom på första varvet i nästa tävling så frågade han ungefär: "När tycker mr. Doohan det är OK att vi kör om honom?"

Med så förenklade resonemang kan man nå vilka slutsatser som helst om vad som helst.
Det enkla kan allstå aldrig vara rätt? Det är min åsikt och mitt resonemang jag företräder. För mig är Doohan flera klasser bättre än Biaggi och den sistnämnde kommer att vara bortglömd om x antal år (av den stora massan, dvs de som inte minns eller vet vem som vann Formel 3 1997...). Ingen med ett uns av RR-intresse kommer att glömma Doohan.

@Gustav: Ja, jag tycker det är lite pinsamt när folk som inte presterat något av större värde (och med värde talar jag självklart om saker som är av värde för mig. 4 titlar i 250 är imponerande men värt i princip 0 jämfört med Doohans 5 titlar i 500:a) beter sig som om han vore "the shit" och tror att han ska få en massa respekt. Som jag skrev innan kanske han faktiskt hade lyckats vinna en titel om han spelat sina kort bättre. Nu harvar han i WSBK istället...

harva i wsbk??

hihi mupp, Max Biaggie är rock stjärna i RR cirkusen. Han liksom bring the show för alla fans. Nä han kanske inte har presterat ett skit och därför är på rookie nivå???

Det är en ära o se honom köra i wsbk (enligt mig)

Om vi ska jämföra deras titlar så anser jag att Doohans titlar är mindre värda än Biaggis om man ska se till konkurrensen.
Sen var Doohan en gudabenådad förare som kunde vunnit än fler titlar om det inte var för det där berömda "Om:et".

Fy fan! Ett öde värre än döden!
Absolut inte men, handen på hjärtat, tror du att det finns någon i WSBK som inte skulle vilja köra MotoGP? Tror du att Biaggi hellre kör Aprilian i WSBK än tex Ducatin i MotoGP?

Det är okej att svara ja på någon av frågorna men då får man gärna förklara sig.

Det enkla kan allstå aldrig vara rätt? Det är min åsikt och mitt resonemang jag företräder. För mig är Doohan flera klasser bättre än Biaggi och den sistnämnde kommer att vara bortglömd om x antal år (av den stora massan, dvs de som inte minns eller vet vem som vann Formel 3 1997...). Ingen med ett uns av RR-intresse kommer att glömma Doohan.

@Gustav: Ja, jag tycker det är lite pinsamt när folk som inte presterat något av större värde (och med värde talar jag självklart om saker som är av värde för mig. 4 titlar i 250 är imponerande men värt i princip 0 jämfört med Doohans 5 titlar i 500:a) beter sig som om han vore "the shit" och tror att han ska få en massa respekt. Som jag skrev innan kanske han faktiskt hade lyckats vinna en titel om han spelat sina kort bättre. Nu harvar han i WSBK istället...

Det är inte alldeles enkelt att förstå varför olika förares prestationer på banan har betydelse när deras gnällighet/frispråkighet bedöms. Äpplen och päron?

Sen är jag rätt övertygad om att Biaggi kommer att vara stor resten av sitt liv ute i Europa på grund av sina fyra titlar. Därute är en mästare en mästare oavsett vilken klass han tagit titeln i.

Det är inte alldeles enkelt att förstå varför olika förares prestationer på banan har betydelse när deras gnällighet/frispråkighet bedöms. Äpplen och päron?
Jag tycker tvärtom att det är väldigt enkelt att förstå :)

Gnällighet blir det när någon aldrig lyckas prestera och hela tiden skyller på olika saker. Frispråkighet blir det när någon vinner men ändå inte är nöjd.
Sen är jag rätt övertygad om att Biaggi kommer att vara stor resten av sitt liv ute i Europa på grund av sina fyra titlar. Därute är en mästare en mästare oavsett vilken klass han tagit titeln i.
Jag tror vi svenskar kommer att komma ihåg Ingo längre än Paulo Roberto och den där andra killen (Armand Kranch?) som också tagit VM-bälten.

Om vi ska jämföra deras titlar så anser jag att Doohans titlar är mindre värda än Biaggis om man ska se till konkurrensen.
En jävligt intressant reflektion. :)

Doohan vann fem raka titlar mot Criville, Cadalora, Barros, Aoki och Okada och slutade året innan Rossi kom till 500.

Biaggi vann fyra raka titlar mot Ukawa, Waldmann, Capirossi, Harada och Jacque och tajmade flytten till 500 perfekt med Rossis ankomst.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...