Ring Knutstorp, test och träningsåka.

Jösse skrev:
Är det superviktigt med styrändspluggar , handtagsskydd ?

Alla kommer ju inte att ha det.

Det är ju bara på skoj , inget VM vi ska köra.

:tummenupp
Tacksam om någon annan kan svara på Jösses fråga, annars handlar det om Din och Dina kompisars säkerhet, precis som med att naja.

Mvh,
Leif

Nu missar vi ju bästa delen på banan.
Dom som kör sporthoj tycker nog ändringen är bra, men jag tror dom flesta tänker köra motard...

Toro skrev:
Nu missar vi ju bästa delen på banan.
Dom som kör sporthoj tycker nog ändringen är bra, men jag tror dom flesta tänker köra motard...

Jo jag kan hålla med , men det är kanske inte så kul att vara publik när tävlingen inte är där man står utan i andra änden av banan.
Men banan är jäkligt kul både teknisk och snabb.

sidecar skrev:
Ny banskiss upplagd

Hm.. blir med lite putt på nya dragningen... :arsele
Min stackars Husa kommer ju bli rundningsmärke med den rakan, o bromsarna brinner väl upp på första varvet. :brinnerup

Men det blir nog faan kul ändå!

Mvh
David

David P. skrev:
Hm.. blir med lite putt på nya dragningen... :arsele
Min stackars Husa kommer ju bli rundningsmärke med den rakan, o bromsarna brinner väl upp på första varvet. :brinnerup

Men det blir nog faan kul ändå!

Mvh
David

Det är ingen fara med farten, jag har åkt husa 650 på "ringen" på en ban dag, och man åker fortare än de flesta som åker sporthoj, förutom på start-målrakan,
Ringen är kanon kul att åka på, det som kan vara för oss som åker quad är att våra "moppar" går inte så fort....ca 130, med en "std" quad, men en superquad ca180-190

Hoppas verkligen att det blir nån form av chickan eller nått på start-mål rakan..., och grymt synd att den kurviga delen av ringen är borta, hårnålen hade väl kunnat vara kvar i allafall? eller?

Last edited:
Nu ska jag inte säga för mkt då jag aldrig har varit på banan & kört. Men jag kan ju hålla med om att det absolut ser ut som man plockar bort den delen av banan som är roligst med motard. Sen blir det kanske svårt att lägga in en chikan på rakan om man fortfarande tänkt ha starten där? Antar att det hur man än bär sig åt blir en hyffsat tight chikan & 25 förare in i den på samma gång efter en start blir nog inte lätt. Sen 3 grusparti? Helst ska det ju bara vara ett sammahängade grusparti eller maximalt 2.

Men jag förstår ju samtidigt att man vill kunna utnyttja läktarplatser + tidtagningssystemet.

verkar ju bättre isf att mer eller mindre utnyttja hela banan & lägga till ett mx-parti eller 2 än att klippa bort det kurvigaste partiet. Blir väl en ovanligt lång motardbana isf, men det gör väl inte så mycket?

Jag håller med föregående inlägg om att den tidigare bansträckningen såg roligare ut dvs mer anpassad för motard.

Jag tycker man börjar i fel ände om man bygger banan för att göra den bra för publiken och skiter i förarna och sporten. Ni har de allra bästa förutsättningarna att skapa en grymt bra motardbana, vore såå synd om det slarvas bort på det här sättet. :(
Tror inte heller att tävlingar kommer dra såna publikmassor så att läktare krävs. En annan sak att eftersträva borde vara att hålla antalet övergångar mellan grus och asfalt till ett minimum.

Faaan va kul banan skulle kunna bli! :kär
Nästan så man skulle behålla motardhjulen på någon vecka till. :)
Optimal bansträckningen enligt mig, tror %-en skulle bli hyffsade också, runt 80/20 som det ska vara:

Bifogat

• Banskiss.jpg
    Banskiss.jpg
    24.3 KB · Visningar: 69
Last edited:
RookieSM skrev:
Jag tycker man börjar i fel ände om man bygger banan för att göra den bra för publiken och skiter i förarna och sporten. Ni har de allra bästa förutsättningarna att skapa en grymt bra motardbana, vore såå synd om det slarvas bort på det här sättet. :(
Tror inte heller att tävlingar kommer dra såna publikmassor så att läktare krävs. En annan sak att eftersträva borde vara att hålla antalet övergångar mellan grus och asfalt till ett minimum.

Jag håller med ovan...

Ta tillbaka den gamla banan eller gör en ny med dom långsamma kurvorna, det finns läktare på vallen längst borta som ser dessa kurvor också..... jag tycker det känns lite fel att ni lägger ut en bansträckning som man anmäler sig till och betalar för sen ändrar ni till en annan som är mycket sämre för publiken som ev kommer nästa når...........????????

Jag har kört massa varv på Knutstorp dock med en R1a men jag har ju en klar bild av var banan e rolig..........

Last edited:
Jag måste faktiskt instämma i i kritiken ovan, det kommer knappast att behövas läktre! -Rookie sm, din dragning är ju typ samma som jag föreslog.. :tummenupp
den nya dragningen ser onekligen ut som en motordödare.
nä, tillbaka med vårt förslag... publik som ev. är intresserade att titta kommer nog stå ut med att stå.. o andta sidan, det var väl bara en "test-åka" eller?

Ett jättebra initiativ som uppskattas av många som tyvärr inte har möjlighet att dyka upp. så gå tillbaka till det som förarna uppskattade. (jag har aldrig kört på knutstorp, så jag vet egentligen ingeting. men..) :mad:

Pågarpågarpågar...för det första så har bansträckningen varit likadan hela tiden sedan jag bokat banan. Om ni orkat läsa instruktionerna om hur banan skulle bli så hade ni sett detta. Tyvärr så lät jag den gamla ritningen vara kvar, men det var bara för att ni skulle förstå den nya bansträckningen.
På banan kommer det att var MAX 2 gruspartier. Troligtvis kommer vi att ta bort det andra gruspartiet och ersätta det med en chican innan starten.

Vi kommer ev. att köra på lite olika bansträckningar under dagen, för att testa. Denna sträckning har jag kört, och jag kan bara säga att den är jävligt kul, det går undan som ... men det är också knixigt och tekniskt. Min cykel varvade nästan precis ut om jag bromsade sent. Men troligtvis kommer chicanen att flyttas fram och bli på asfalt istället för på grus, och då blir rakan ännu kortare.

Jag och Ring Knutstorp kommer att göra allt för att ni skall ha en skitkul dag den 22/10.

sidecar skrev:
Pågarpågarpågar...för det första så har bansträckningen varit likadan hela tiden sedan jag bokat banan. Om ni orkat läsa instruktionerna om hur banan skulle bli så hade ni sett detta. Tyvärr så lät jag den gamla ritningen vara kvar, men det var bara för att ni skulle förstå den nya bansträckningen.
På banan kommer det att var MAX 2 gruspartier. Troligtvis kommer vi att ta bort det andra gruspartiet och ersätta det med en chican innan starten.

Vi kommer ev. att köra på lite olika bansträckningar under dagen, för att testa. Denna sträckning har jag kört, och jag kan bara säga att den är jävligt kul, det går undan som ... men det är också knixigt och tekniskt. Min cykel varvade nästan precis ut om jag bromsade sent. Men troligtvis kommer chicanen att flyttas fram och bli på asfalt istället för på grus, och då blir rakan ännu kortare.

Jag och Ring Knutstorp kommer att göra allt för att ni skall ha en skitkul dag den 22/10.

hehe..ska bli kul! bara vädret inte blir skit.. har inte suttit på en motard sedan jag slängde in handuken våren 2004 o svor att jag blivit för gammal..

har du nån "adress eller nått" mitt kartprogram hittar inte knutstorp...

Tamtech skrev:
hehe..ska bli kul! bara vädret inte blir skit.. har inte suttit på en motard sedan jag slängde in handuken våren 2004 o svor att jag blivit för gammal..

har du nån "adress eller nått" mitt kartprogram hittar inte knutstorp...

Hahahaha för gammal...pågafan...ja e 48...inte e jag för gammal för att leka med det roligaste som finns en.... MOTORCYKEL. hehehe

Vägbeskrivning

Från Helsingborg (Scandlines/HH-Ferries)
Kör E4 mot Stockholm, vid Hyllinge trafikplats (Bauhaus m.m.) tag av på väg 110 mot Bjuv, kör förbi Bjuv fram till Billesholm, tag av mot väg 109 (skyltar) Ring Knutstorp, Kågeröd, Röstånga därifrån har Du c:a 15 km till Knutstorp, framme i Kågeröd kör Du rakt genom samhället, följ skyltar till Ring Knutstorp.

Från Malmö (Öresundsbron)
Kör E6 norrut mot Göteborg, tag av på väg 110 mot Bjuv, följ väg 110 fram till en större rondell efter c:a 10 km vid väg 17, tag höger på väg 17 mot Eslöv, efter c:a 5 km tag vänster väg 106 mot Svalöv, inne i Svalöv sväng vänster vid Hydro mack, följ väg 106 fram till Kågeröd, höger i centrum följ skyltar till Ring Knutstorp.

Från E4 (Stockholm)
C:a 10 km efter Åstorp tag av vid Hyllinge trafikplats (Bauhaus m.m.) på väg 110 mot Bjuv kör förbi Bjuv fram till Billesholm, tag av mot väg 109 (skyltar) Ring Knutstorp, Kågeröd, Röstånga därifrån har Du c:a 15 km till Knutstorp, framme i Kågeröd kör Du rakt genom samhället, följ skyltar till Ring Knutstorp.

Sitter och gör programmet.

Tänkte att den första timmen skulle vi som inte är så duktiga på det här med supermoto få träning i konsten att köra med sladd. Vi kommer då att hålla på på "plattan" med en tränare. På så vis så får vi en ännu roligare dag och kan visa rejsarna att även vi rookies kan lägga upp ett snyggt ställ....låter detta bra?? Det blir ganska mycket bantid så det hade varit kul att lära sig mer, innan man ger sig ut på banan.
Mvh,
Leif

Vi behöver funktionärer....vi måste vara 6 flaggvakter på banan och en/två killer som sköter ut och inpassagen....
Ta med dina kompisar vi måste alla hjälpas åt.

/Leif

sidecar skrev:
Sitter och gör programmet.

Tänkte att den första timmen skulle vi som inte är så duktiga på det här med supermoto få träning i konsten att köra med sladd. Vi kommer då att hålla på på "plattan" med en tränare. På så vis så får vi en ännu roligare dag och kan visa rejsarna att även vi rookies kan lägga upp ett snyggt ställ....låter detta bra?? Det blir ganska mycket bantid så det hade varit kul att lära sig mer, innan man ger sig ut på banan.
Mvh,
Leif

Vi behöver funktionärer....vi måste vara 6 flaggvakter på banan och en/två killer som sköter ut och inpassagen....
Ta med dina kompisar vi måste alla hjälpas åt.

/Leif

Jag VET att det blir uppskattat med träning. Väldigt lite kan göra väldigt mkt!
Bara lite grunder så kommer resten av sig självt på banan, bra initiativ!

Håller tummarna för bra väder! :tummenupp :tummenupp

Mvh
Dave

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...