Resan mot kortet och hojen jag vill ha

De tillverkas parallellt men såklart skall man kolla det fyrsiffriga numret som är ingjutet på däcket så det inte står 2214 eller så…
Jag måste ha läst tillverkningsdatumet lite för snabbt. Kollade igen nu och däcken som sitter på är från 2016. Så fortfarande dags att byta, men inte fullt så uråldriga som jag först trodde.
 
Uppfylld och glad i hågen efter genomförd risktvåa så tänkte jag att vafan, det är väl ingen vits att gå och vänta tills i juni för att göra teoriprovet när det finns så många lediga tider. Så jag bokade om teorin och skrev den idag, med godkänt resultat! :banana
(Tänk om det hade varit lika lätt att få en uppkörningstid...)

På hemvägen från Trafikverket passade jag på att lämna in hjulen hos gummigubben för att få de nya däcken påkrängda.
(de nya däcken var tillverkade i slutet av 2021, så färska och fina!)
 
Grattis till teorin. Tog BE-kort för några år sedan. Det kändes bra eftersom så många säger att de inte skulle fixa teorin i dag. Men det var inga problem tycker jag.
Kul tråd. Tog mitt mc kort för 125ccm 5/5 -81.
Får numera köra A1 med villkor 79.05
//Per
 
Fantastiskt kul att läsa om din resa mot körkortet! Å vilket kap du gjorde med hojjen!!
Som helt nybliven A körkostsägare i mina bästa (40år) kan jag varmt rekommendera att lägga mycket fokus på manöverbanorna. Hälften av de jag körde upp med hade för dålig kontroll och kuggade redan innan trafiken.
Kan tänka mig att din handledare drillar dig hårt på dem, men om inte så är det en riktigt bra grej!
Lycka till med kortet!
 
Fantastiskt kul att läsa om din resa mot körkortet! Å vilket kap du gjorde med hojjen!!
Som helt nybliven A körkostsägare i mina bästa (40år) kan jag varmt rekommendera att lägga mycket fokus på manöverbanorna. Hälften av de jag körde upp med hade för dålig kontroll och kuggade redan innan trafiken.
Kan tänka mig att din handledare drillar dig hårt på dem, men om inte så är det en riktigt bra grej!
Lycka till med kortet!
Tack ska du ha! Ja, manöverbanorna är det jag är mest nervös inför så min plan är att traggla järnet på dem. Lågfart är ju dessutom enkelt att träna på egen hand.
 
Tack ska du ha! Ja, manöverbanorna är det jag är mest nervös inför så min plan är att traggla järnet på dem. Lågfart är ju dessutom enkelt att träna på egen hand.
Jo lågfarten funkar ju på inhägnad yta utan handledare.
Var också mest nervös för manövreringen, tränade som tusan på lågfarten, mest själv, både åttan och uppkonad som körprovet.
Övade en hel del på "counter balance" ståendes och sittandes. Just "counter balance" övningarna gjorde att jag kunde slappna av mer på konbanan.
 
Igår hängde jag med på Poker Run på vägar i och kring Örebro/Karlskoga. 22 mil i sadeln är finfin mängdträning!

Jag upptäckte dock att min ena gaffeltätning läcker. Har tidigare testat att skrapa rent mellan tätningen och gaffelbenet med en bit Bregottlock, men det verkar inte som att det har hjälpt. Nu gör jag det ordentligt, nya tätningar är beställda. Har även efterlyst någon med ett verktyg för montering på annat ställe här på SH.

När jag ändå har hojen isär ska jag passa på att ta av och smörja upp kopplingsvajern, då kopplingen känns väldigt mycket på/av. Förhoppningsvis hjälper det, annars kanske det är läge för nya lameller också.
Jag har till den 19 juni på mig att bli klar, då ska jag nämligen på Knixkurs med SMC.

Nåja, de nya bromsskivorna och fälgstripesen ser ju i alla fall bra ut!
IMG_20220514_122032~3.jpg
 
Nu är hojen tillbaka på vägarna efter byte av gaffeltätningar. När den ändå var uppallad i garaget så passade jag på att smörja kopplingsvajern och inspektera lamellerna vilka visade sig vara i princip nya. En justering av vajern och kopplingen vid kåpan gjorde den också betydligt lättare att modulera.
Jag monterade även ett par tankgrepp från Amazon, vilka passade helt okej med tanke på att de egentligen inte var till Banditen.

Idag övningskörde jag åtta effektiva mil, inalles tre timmar. Vi körde stadskörning och undersökte närområdet kring Trafikverket för att jag skulle bekanta mig med omgivningarna inför uppkörningen. Därefter tränade vi på låg- och högfartsbanan. Det gick betydligt bättre mot slutet av sessionen än i början, jag fick till ett par bra vändor men jag känner att jag behöver träna mer. Jag vill inte behöva förlita mig på tur för att det ska gå bra.

Nästa söndag ska jag på min första Knixkurs, det ser jag fram emot! Rapport kommer. (Vare sig ni vill eller inte! :blah)
 

Bifogat

  • garage2206.jpg
    garage2206.jpg
    221.9 KB · Visningar: 19
Last edited:
Högfarten - är inget proffs men dessa tips gjorde att jag klarade den.

Börja undermanövern tidigt, precis i samband med att du kommer ut igenom sista konparet.
Inför undanmanöven, sväng en aning åt fel håll så att du får igång rörelsen på motorcykel.
Inför vändning, bromsa ned och växla ned ett hack med start vid näst sista Konan innan vändning, ta ut den sista svängen ordentligt så att du kommer in i vändningen med kraftig vinkel och nära Konan som markerar infarten till vändningen.
Håll gas genom hela vädningen och reglera farten med kopplingen, motluta om det behövs.
 
Högfarten - är inget proffs men dessa tips gjorde att jag klarade den.

Börja undermanövern tidigt, precis i samband med att du kommer ut igenom sista konparet.
Inför undanmanöven, sväng en aning åt fel håll så att du får igång rörelsen på motorcykel.
Inför vändning, bromsa ned och växla ned ett hack med start vid näst sista Konan innan vändning, ta ut den sista svängen ordentligt så att du kommer in i vändningen med kraftig vinkel och nära Konan som markerar infarten till vändningen.
Håll gas genom hela vädningen och reglera farten med kopplingen, motluta om det behövs.
Bra tips, tack! Det jag hade störst problem med var just vändningen, jag har en förmåga att fastna och inte lyfta blicken tillräckligt. Tror också att jag var dålig på att ta ut svängen vid sista konan innan vändområdet.
Själva undanmanövern och slalomen flöt faktiskt på förvånansvärt bra!
 
Undanmanövern löser du genom motstyrning.
Tryck till bara, det faller sig naturligt då.
 
Igår var jag som sagt på min första Knixkurs. Otroligt lärorikt, jag blev lite nervös när jag såg hur mycket förarna i de snabbare grupperna lade ner hojarna, men eftersom jag valde den långsammaste gruppen så behövde jag inte oroa mig.
Ju längre dagen gick, desto mer vågade jag gasa och desto mer behövde jag följaktligen lägga ner hojen. När fotpinnarna började skrapa så hade jag inget val annat än att börja röra mig mer i sadeln för att inte luta cykeln för långt.

Jag är säker på att jag utvecklades något sanslöst på en enda dag och jag svävar fortfarande på moln, det var så jäkla ROLIGT!!! :2cool:2cool:2cool

Bildbevis på att mitt bakdäck numera saknar fegisränder: :banana
IMG_20220619_211615_1.jpg
 
Idag kan jag bocka av två saker: ännu en knixkurs och hundra mil (övnings-)körda! IMG_0895~2.JPEG
 
Så mycket som du kör lär det vara en smal sak. Varför vänta till aug? Är det så lång väntetid?
Ska inte svara för läget i Örebro, men här i Göteborg är det redan slut på uppkörningstider. Min elev beklagade sig över att om uppkörningen misslyckas blir det inte kort förrän nästa år.

Men man kan alltid hoppas på återbud eller pröva med andra städer så klart.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top