Relationsakuten. Tips och råd önskas!

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag fick ett telefonsamtal från banken i fredags eftersom jag har ansökt om att låna på huset.

Låneansökan såg jättebra ut, med undantag för en liten detalj: -Jag har fått en betalningsanmärkning!

Jag blev helt paff och började gå igenom det senaste halvårets räkningar i skallen, utan att kunna komma på att jag missat något. Ekonomin är dessutom något jag är noga med.

Jag kontaktade omedelbart Kronofogdemyndigheten, som informerade mig om att det skickats ut ett flertal påminnelser, kravbrev, och så slutligen ett delgivningskvitto som jag påstås ha skrivit på och skickat in!

Ungefär nu trillade poletten ned, och jag förstod vad det var frågan om.

Min hustru sedan 10 år tillbaka fick för några år sedan ett psykbryt och gick ut och spenderade en massa pengar, maxade kreditkorten, slutade att betala familjens räkningar, och tog dessutom ett internetlån genom att ansöka om lånet i mitt namn, skriva under låneansökan med min namnteckning, och såg till att pengarna sattes in på hennes konto, varefter hon slängde inbetalningskorten... Dessutom stal hon pengar av sin egen mormor.

Totalt kostade denna korta period av hejdlöst pengaflöde 180-200.000:-.
-Det sjuka var vi hela tiden HADE pengar! Hon hade inte behövt stjäla pengar och slänga räkningar, vi hade det jäkligt gott ställt just då.

Nåväl, jag betalade tillbaka det hon stulit av sin mormor, jag betalade alla obetalda räkningar, alla kontokortsskulder, och tom. det falska lån hon tagit i mitt namn. Detta betalade jag med pengar som jag nyligen fått ärva efter min far. -Pengar fanns, som sagt var. Det är det som gjorde det hela än mer obegripligt.

Efter detta hade vi ett ordentligt snack, där hon storgråtandes lovade att detta aldrig skulle upprepas. Nu delade vi dessutom upp vår ekonomi så hon betalade sina räkningar och jag mina.

Det gick något år, sedan skulle vi renovera köket i huset vi bodde i.
Bakom köksskåpen hittade jag återigen en hel bunt obetalda räkningar!
-Hennes den här gången, men ändå... :huvet

Då flyttade jag.

Jag bodde i en hyrd lägenhet något år, sedan köpte jag radhuset jag bor i nu, dit jag flyttade med våran son förra vintern.

Ungefär vid samma tidpunkt brakade jag igenom totalt, fick en bla. en lungkollaps och kördes medvetslös till akuten där jag låg nästan två dygn innan jag vaknade. Det var nära då... :brinnerup

Hustrun uttryckte sin oro för mig genom att omedelbart åka till min lägenhet och föra över några tusen från mitt konto till sitt innan hon kom och besökte mig på sjukhuset. På väg till avdelningen där jag låg hann hon dessutom passera sjukhusets uttagsautomat och ta ut ytterligare 2.000:-

Efter detta, som kändes som det största sveket av allt, polisanmälde jag dels lånet hon tog i mitt namn, och dels pengastölderna när jag låg och svävade mellan liv och död på sjukhuset.

Mitt hopp var att hon skulle se att nu var gränsen nådd, och om det hela gick så långt som till en fällande dom, att hon skulle bli dömd till någon form av hjälp för sitt beteende.

-Polisen lade ner hela förundersökningen. Trots att hon erkänt, och att banken hon tog lånet i erbjöd sig att bistå med allt material. Det framgick dessutom att hon gått in i våran bank där vi hade huslånet och genom att ljuga försöka lura till sig mina pengar. Dom erbjöd sig också att tala med polisen och vittna om hennes bedrägliga beteende, men förgäves.

Förra sommaren hittade vi dock tillbaka till varandra, och hon flyttade in här hos mig och pojken, och allt var så bra och puttinuttigt.

Men nu har det alltså hänt igen...

Hon har medvetet slängt två räkningar för barnomsorg med avsikt att dessa akulle gå till indrivning.

Hon har slängt samtliga påminnelser.

Hon har slängt kravbreven från inkasso.

Hon har slängt breven från Kronofogden, med resultat att det skickades ut ett delgivningskvitto, -som hon skrev under med mitt namn och skickade tillbaka!

Detta resulterade i en betalningsanmärkning och ett beslut om utmätning på min lön.

Allt detta för två jävla skiträkningar på á 300:-

Hennes "ursäkt" är att "saker satt sina spår", och att "hon känner att jag är bättre än henne", och att hon därför ville sabotera min ekonomi, antagligen för att få även mig registrerad hos Kronofogden för att hon inte ska vara "underlägsen" mig ekonomiskt.

Jag har nu pratat med den ansvarige på kommunen, betalat in 1.584:- för barnomsorgen + alla merkostnader för inkasso osv. och blivit lovad att kommunen ska dra tillbaka betalningsanmärkningen hos sitt inkassobolag.

Tack och lov tycks ingen större skada vara skedd den här gången.

Men hur fan är en människa funtad som vid ett flertal tillfällen kan förfalska en annans namnteckning, och dessutom skicka in ett förfalskat dokument till en myndighet???

Hon verkar dessutom ha tappat allt begrepp om arbete, pengar och dess värde. Hon kan ringa och ta ledigt från jobbet när hon skulle ha jobbat helg, för att istället gå ut och dansa. Dessutom vet hon att jag tjänar bra, och tar för givet att hon får leva på mina pengar.

Hon säger att hon vill betala av sina skulder hos Kronofogden, men jag tycker att hennes beteende och arbetsmoral talar mot det påståendet!

-Finns det hopp för en sådan här person?

-Var vänder man sig för att söka hjälp åt henne?

-Går det att reparera ett förhållande där man totalt tappat tilliten för den andre parten?



-Hur skulle ni ha gjort?

-Givit henne ÄNNU en chans till, och gemensamt sökt hjälp och stöttat henne genom den svåra tid hon har framför sig?

-Avslutat förhållandet omgående?


Jag känner ta mig fan för att gå och självdö någonstans... :död
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Usch sicken soppa, detta var ingen rolig läsning.

Rent spontant är min första tanke att jag hade inte givit henne en ny chans, förtroende är a och o i ett förhållande och jag hade aldrig mer kunnat lite på en sådan person, tråkigt men sant men det skulle, i mina ögon, aldrig funka.
Dessutom är det ju inga småsaker hon har gjort mot dig.:gnissla

Näe jag hade avslutat förhållandet omedelbart bums, jag hade inte varit lycklig om jag hade gått och behövt vara orolig för om hon skulle kunna göra det igen.

Edit, ser att du varit gift i tio år, i ditt fall om inte avsluta direkt så i alla fall ta en rejäl time out och låta henne få den hjälp hon verkligen verkar behöva under tiden och framförallt låta henne sköta sina egna räkningar och leva på sina egna tillgångar.
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag håller med 2fast4Hjo fullständigt.
Du har gett henne en chans för mycket redan, och den sabbade hon ju brutalt.

Om du inte känner att du kan få ut något jäkligt positivt ur förhållandet som väger upp allt detta, så tycker jag du ska avsluta det. Att vara i ett förhållande ska inte få en att må dåligt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det förtroendet är i botten, spelar ingen roll hur mycket ni försöker så är det borta. Du komemr inte må bra av att fortsätta vara med henne.

Sparka ut henne/dra själv o se till så du har det bra.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Gå vidare med ditt liv och lägg henne bakom dig! En person som medvetet saboterar ekonomin så att alla inblandade blir drabbade är ju ingen person man kanske vill ge x antal chanser.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Om du ändå känner att du vill försöka igen, skulle jag råda dig att fixa din post till en annan adress (box, c/o hos föräldrarna el liknande) åtminstone.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag är ledsen att säga det, men du har redan gett henne för många chanser. Hon ser det redan som att hon kan utnyttja dig eftersom du hela tiden faller tillbaka. Om jag va du skulle jag lägga benen på ryggen fortare än kvickt. Du blir helt klart utnyttjad och ingen människa är värd det.

Lycka till!
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Läs om det du själv har skrivit så har du svaret där. Detta är tydligen inget som hänt det senaste året utan har pågått i flera år. Att hon försöker skylla över på dig bevisar att hon inte vill erkänna sitt problem och då finns det tyvärr inte mycket du kan göra. Går inte att hjälpa någon som inte tycker att det finns ett problem/beroende.

Gå vidare med ditt liv, erbjud henne hjälp att gå till en psykolog eller på terapi sen går du vidare.

Väldigt tråkig läsning och man blir arg, hoppas att det löser sig för dig. Lycka till! :)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Om du ger henne en chans till, och hon gör bort sig igen, kommer du att kunna förlåta dig själv IGEN då?

Förmodligen är det en trasig kvinna du har fått tag i. För att du ska kunna sluta att vara vårdare och istället bli en partner behöver du nog se dig om efter nåt annat. Verkligen inga lätta beslut. Dock tror jag att du kommer att inse detta mer och mer när du får lite distans till det hela.

Eller hur mycket tycker du att man ska stå ut med? Vad hade du sagt till en kompis i samma sits?

Du har gjort allt du kan göra, så du kan lämna relationen med ryggen fri.

Lycka till!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fan va tråkigt :(

Det är ju jävligt lätt att säga att hon har fått sina chanser och att det är dags att kasta ut henne. Jag antar att det inte är lika lätt att verkligen göra det, speciellt när det är barn inblandade.

Mitt första tips är att du omgående skaffar en postbox som bara du har tillgång till och sen adresserar du ALL viktig post dit, tala även med posten och begär eftersändning dit.

Sen är mitt andra tips att du ser till att låsa henne ute från alla era gemensamma konton, att hon gör en överföring till ditt konto varje månad på det som ska betalas och att hon inte har en enda chans att komma åt något av detta, inte heller ert sparkonto åt sonen som jag antar att ni har. Se även till att barnbidraget kommer in på ditt konto, detta måste ni dock ansöka om båda två om jag har förstått det hela rätt.

Därefter vet jag inte alls hur jag skulle göra, som sagt så är det lättare sagt än gjort att bara skrida till verket och kasta ut någon hur som helst. Gör det du känner är rätt för dig och din son sen om det innebär att hon ska vara ute ur bilden eller inte är oklart.
Men klart är ju att hon behöver hjälp. Se till att ordna professionell hjälp, kanske kan få remiss till bra psykolog/familjeterapeut?

Så här på rak arm så känns det som att hon skulle behöva kastas ut men hon kanske kan ta sig igenom den personliga kris hon uppenbarligen går igenom med hjälp av dig?
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Mano-depresivitet tycker jag det låter som. Går att medicinera så att det fungerar bättre.. Kan vara en bra början..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är ju jävligt lätt att säga att hon har fått sina chanser och att det är dags att kasta ut henne. ...

Men klart är ju att hon behöver hjälp.

Huvudet på spiken! :tummenupp

Det är lätt att sitta på SH och gorma "Ditch the bitch!" men med tio år investerade gissar jag att det inte var hennes ekonomiska sinne TS fallit för.

Jag har sett det slå slint hos andra personer och många gånger finns inga direkt logiska förklaringar.

Helt klart är att hon behöver någon form av hjälp och stöd. Hennes beteende känns inte som något som en normal kvinna gör för att hämnas då mannen kommit hem för sent efter firmafesten eller bommat deras bröllopsdag. Det luktar mer desperation och rop på hjälp.

Lyssna på dee_cati och börja med att styra upp det akuta som rör din ekonomi så du inte åker dit personligen på att hennes hjärnspöken fått henne att spåra ur.
Därefter är det värt en funderare, finns det några andra problem i förhållandet eller i hennes tillvaro som kan få henne att aktivt försöka sabba relationen på detta sätt?
- Jobbar du eller hon för mycket? Drar hon hela lasset där hemma? Har hon något eget liv utanför familj och hushåll? Har hon åsidosatt några av sina drömmar för familjeliv/karriär?

Nu letar jag inte ursäkter eftersom det givetvis inte finns några ursäkter. Jag spånar snarare i förklaringar till vad som kan ha fått henne att spåra ur. Jag får uppfattningen att hennes beteende lika gärna hade kunnat gestalta sig i träningsnarkomani, alkoholism, ätstörningar eller motsvarande...
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
"Ungefär vid samma tidpunkt brakade jag igenom totalt, fick en bla. en lungkollaps och kördes medvetslös till akuten där jag låg nästan två dygn innan jag vaknade. Det var nära då...

Hustrun uttryckte sin oro för mig genom att omedelbart åka till min lägenhet och föra över några tusen från mitt konto till sitt innan hon kom och besökte mig på sjukhuset. På väg till avdelningen där jag låg hann hon dessutom passera sjukhusets uttagsautomat och ta ut ytterligare 2.000:-....."

Det där är säkert bara en av många incidenter i rad, gissar jag. (Låter lite som min barndomsvän vars flickvän till slut förgiftade honom med GHB tills han kvävdes, hon bara väntade, lyssnade på kvidande kippande efter andan från annat rum, sen gick hon och tömde hans konto, för att boka en resa!)
Jag skulle aldrig ha förlåtit det där, ngnstans hade jag hittat tillbaka min självrespekt som sagt till mig att jag är "värd mkt bättre än så". För att inte svika mig själv gång på gång hade jag fortsatt mitt liv UTAN den typ av partner.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu vet vi alla vad hon är dålig på, för att kunna svara måste man ju veta om hon är bra på något. Är hon snygg eller rik t.ex.?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Tack för alla svar, och all sympati.

Det här är tydligen en jävla soppa... Jag pratade med Kronofogdens jurist nyss, och han berättade att det enda sättet för mig är att klaga på något som heter domvilla, i hovrätten.

Tills detta blivit utrett och hovrätten kommit med en dom så kommer jag att gå runt med en betalningsanmärkning.

Helvetes jävla skit!

Jag kan säga att jag inte känner särskilt mycket kärlek just nu. :(
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
(Låter lite som min barndomsvän vars flickvän till slut förgiftade honom med GHB tills han kvävdes, hon bara väntade, lyssnade på kvidande kippande efter andan från annat rum, sen gick hon och tömde hans konto, för att boka en resa!)



Nej, det tycker jag inte alls att det låter som. Det du beskriver låter mer som någon som är psykotisk, egennyttig och empatilös.

Det TS beskriver låter som något helt annat, ett självdestruktivt beteende.
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Nej, det tycker jag inte alls att det låter som. Det du beskriver låter mer som någon som är psykotisk, egennyttig och empatilös.

Det TS beskriver låter som något helt annat, ett självdestruktivt beteende.

OK, inte för dig då, då! Om det bara hade varit SJÄLVdestruktivt, så hade hon enbart skadat sig själv, men nu skadar hon ju honom och hans ekonomi också, äter upp honom inifrån... Direkt ondsinta avskyvärda gärningar.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Finns inget mer att säga än Tack och adjö !
visst har du investerat en hel del osv, men du måste fråga dig om det är värt att fortsätta investera i detta förhållande eller gå vidare och leta någon som du faktiskt kan vara lycklig med och lita på.
sålänge du investerar i detta förhållandet kommer du ju inte kunna investera i nästa och även om det kostar och känns surt nu så är totalkostnaden mindre än om du fortsätter hänga med henne ett tag till, det finns ju tydligen mer än du som är inblandad, din pojk, och vilket exempel sätter du OCH hon till honom.
Det han ser er göra blir ju för honom normalt.
är inte han värd bättre ?

det som gör att vågen totalt tippar över är ju hennes medgivande att hon ville sätta dig i skiten OCKSÅ, för att inte du skall vara "bättre" än henne.
det betyder ju att hon saknar viljan att ens försöka komma till dig och väljer att dra ner dig i skiten också.
 
Last edited:
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top