Regskyltsfråga..

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Vet nån om de har ändrat bötesbeloppet på att ha en icke godkänd regplåt ?

Hittar inte ett ställe att ha min på så jag tänker strunta i den, samma böter=400,- avsaknad av godkänd regskylt.

Borde nästan vara bättre att inte ha någon plåt alls, då kan man ju säga att man har tappat den iaf... ett misstag som att tappa den måste väl vara bättre än att avsiktligen monterat en felaktig...

Hahaha.. så ska det låta, hörs att du e en riktig streetfighterkille.. :hihi

skit samma

All_to_slow skrev:
Borde nästan vara bättre att inte ha någon plåt alls, då kan man ju säga att man har tappat den iaf... ett misstag som att tappa den måste väl vara bättre än att avsiktligen monterat en felaktig...

Bara att idiotförklara sig själv genom att säga att man tappat den ( tycker jag iaf) Hur troligt är det att en skylt som sitter med två st m6 med låsmutter bara trillar av? Lika bra att ta smällen som en man om man nu kör utan.

Tobbe79a skrev:
Bara att idiotförklara sig själv genom att säga att man tappat den ( tycker jag iaf) Hur troligt är det att en skylt som sitter med två st m6 med låsmutter bara trillar av? Lika bra att ta smällen som en man om man nu kör utan.
Väldigt troligt skulle jag säga, inte för att sida mig med någon, utan bara säga att det händer..
Var ute och körde häromdagen då en kille framför mig nästan tappade sin..

Tobbe79a skrev:

det har hänt så många gånger så du anar inte... det är aldrig nårga problem när man borrar hål i plåten men många mcfirmor sätter dit en regplåts hållare och de både går sönder och "släpper" skyltarna....

Vibrationer gör att fästen går av, små plastbitar spricker, skruvar lossnar mm.
Vanligare än man tror... :7peta
Det är inte olagligt att tappa skylten...däremot är det olagligt att köra utan.
Ett vänligt meningsutbyte med länsman brukar lösa ett akut problem :tummenupp

bo$ken skrev:

Hittar inte ett ställe att ha min på så jag tänker strunta i den, samma böter=400,- avsaknad av godkänd regskylt.

Jag blev stoppad för ogiltig skylt i somras, jag bara spelade dum & skyllde på att den satt där då jag köpte hojen. Spela dum, var snäll och håll bara med så löser sig det mesta... Klarade mig från böter och sa att jag skulle beställa en ny regplåt.

:hihi :hihi

Tobbe79a skrev:

Jag har tappat min skylt ! :mattias :fakta

Och den satt med 3 st M6...
(Visserligen på min motard... :lol: )

Tobbe79a skrev:

Skulle aldrig åka utan skylt med flit men.

Tro det eller ej men jag har faktiskt tappat 2st skyltar på 2år.
Den ena på en Duke II. Vibrerade loss efter några månader.

Den andra på min TL. Massa stoppies och lite vibrationer gjorde att fästet lossnade.

1; Samma böter oavsett skylt el ej, OBEROENDE av placering OM den inte är tillverkad av VV.

2; Streetfighters kör utan skylt

3; :yoparty :yoparty

PutteLiten skrev:
Jag har tappat min skylt ! :mattias :fakta

Och den satt med 3 st M6...
(Visserligen på min motard... :lol: )

men putte... säg som det e nu... du e på väg att tappa hela bakskärmen med bakljus o allt :lol

silvertejp fixar det mesta :rofl

bo$ken skrev:

Vad jag kan utläsa ur lagboken är det 300:-

Även jag har tappat en regskylt...
I April i år ville den inte sitta kvar på min Duke II, så den ligger säkert fortfarande i ett dike nånstans mella Bålsta och Märsta :D

wonderwizard skrev:
men putte... säg som det e nu... du e på väg att tappa hela bakskärmen med bakljus o allt :lol

silvertejp fixar det mesta :rofl

Stämmer, tappade nästan hela balletten, och jag tejpade fast allt med svart gaffa tejp. :yoparty
Hade det så ett bra tag - blev biten av latmasken. Farligt djur! Akta er för detta enorma odjur... :hihi
Men nu är det ombyggt och tillfixat. :)

Men jag har faktiskt även tappat enbart skylten.
Nu sitter den med 3 st M6 och loctit (blå) :)

Är det inte bara att böja/vicka/slita bort nummerplåten och lägga den under kutsen ibak och visa upp för länsman "att det tappade jag nyssens och är på väg hem för att skruva dit den igen".

andersbrink skrev:
Är det inte bara att böja/vicka/slita bort nummerplåten och lägga den under kutsen ibak och visa upp för länsman "att det tappade jag nyssens och är på väg hem för att skruva dit den igen".

Perfekt, så blir det!

bo$ken skrev:
Perfekt, så blir det!
400kr oavsett, jag har böteslappen legandes här i närheten om du vill kan jag scanna den.
Fick för att jag hade en liten regskylt monterad.

"Föreseelse mot vägtrafikregisterförordningen, T2934-04
XXXX har den X juni 2004 uppsåtligen eller av oaktsamhet brukat sin motorcykel xxx xxx på xxxx håbo kommun, trots att fordonet inte varit försett med registreringskyltar i föreskriven ordning.

Lagrum
7 kap 6 § och 17kap § 1 st vägtrafikregisterförordningen (2001:650)."

Jag gör ett litet test för att se hur långt det går att dra ut på tiden med detta, kallad till rättegång i december, skall se om jag lyckas undvika den på något sätt.

//Fredda

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...