Regskylten på bild i alla dessa gatåkningsbilder

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom det numera är ett ganska återkommande fenomen att man blir fotograferad när man är ute och kör så kanske vi borde diskutera det här med att visa regskylten.

Personligen vill jag inte att min regskylt finns med på någon bild. Antar att det är flertal som tycker som jag.
Förvisso är det lite merjobb för den som fotograferar, men det vore ändå önskevärt ifall de kunde maskera just den delen från bilderna de lägger upp.

Vad tycker ni andra ?

Håller mestadels med. Vid försäljning kan jag låta regnumret synas (speciellt nu då jag har hojen ståendes på annan adress än där jag bor).

För min del är det lite whatever, men hellre utan synlig/censurerad regplåt än synlig, helt enkelt inte värt risken tyvärr.

Personligen vill jag inte heller ha min hoj utlagd på internet med regnummer synligt.
Borde vara en självklarhet att ta bort det när man lägger ut bilder på andras hojar, tycker jag.

Vill ni gå så långt att alla bilder med reg-skylt rensas bort?

Fast med några hundra bilder så är det ett jävla jobb att gå igenom och rensa reggplåtar. Dessutom har jag lite svårt att se problemet, regplåten syns ju ändå när man är ute och kör, dessutom kan ju nån "bultenfotograf" vara Hasse Hojtjuv som står å fotar hojar bara för att samla på sig regnummer.

Fast med några hundra bilder så är det ett jävla jobb att gå igenom och rensa reggplåtar. Dessutom har jag lite svårt att se problemet, regplåten syns ju ändå när man är ute och kör, dessutom kan ju nån "bultenfotograf" vara Hasse Hojtjuv som står å fotar hojar bara för att samla på sig regnummer.

Sant. Förstår att det blir ett jävla jobb. Fotat lite själv så jag vet vad det innebär.

Nej, det vore väl overkill.

Låt mig omformulera då: "I en perfekt värld med obegränsat med fritid så önskar jag att alla hade tid & ork att ta bort skylten på bilderna."
Inser dock att vi inte lever i en sån värld så ja kan leva med motsatsen. Och som Hoztic skrev, man har ju skylten på när man är ute o kör.
I rest my case. :krama

Det spelar väl ingen roll, inte för mig iallafall. Jag tycker det är kul att dom står där och fotograferar. Kan tänka mig att det är ganska jobbigt att gå igenom alla kort och sudda reg-plåten

Nu e det ju så här att det är inget merjobb i sig att antingen blurra regplåten eller lägga en vit ruta över den. Men det förutsätter att man kan hantera ett bildbehandlingsprpgram(paint, photoshop osv) Jag försöker tom maska bort dem i mina filmer med.
Själv så kommer jag inte lägga ut några bilder el filmer med regplåt synligt.

förstår dem som inte vill ha sin regplåt med men å andra sidan att det inte är något merjobb?

Låt säga att du tar 100 kort en bra dag på bulten. Du vill lägga ut dem obearbetade eller möjligen köra något makro eller autojustering.
Att sedan då börja redigera nummerplåten på alla kanske tar en minut styck innebär att jag måste sitta och pula i nästan 2 timmar extra.
Kanske räknar högt nu tidsmässigt men då skiter jag i att dela ut bilderna istället.

Nu e det ju så här att det är inget merjobb i sig att antingen blurra regplåten eller lägga en vit ruta över den. Men det förutsätter att man kan hantera ett bildbehandlingsprpgram(paint, photoshop osv) Jag försöker tom maska bort dem i mina filmer med.
Själv så kommer jag inte lägga ut några bilder el filmer med regplåt synligt.

Gamla bilder är det väl bara att be fotografen ta bort den bilden man inte vill ha kvar där. Har gjort så med 1 bild jag hittade och det sköttes smidigt.

Men med nya bilder så vore det ju önskevärt, åtminstånde från min sida, att inte visa regskylt.

Spela roll?
Vad är det ni är rädda för?

Dock kan man ju fråga sig vad alla fotografer gör ute på de allmänna vägarna o fotar.
Finns det inget vettigare att fota?

Korrekt! MEN man får inte PUBLICERA vad man vill.

Nej, sant. Är det fråga om marknadsföring/reklam måste personerna på bilden frågas om lov varje gång bilden ska användas...
Samt att man inte får publicera bilder av saker man inte har rättigheten till, som konstverk o sånt skit. :)
Så förutsatt att hojen är ett konstverk så kan man nog få till något. :)

Än så länge iaf, om ett år får man inte ta kränkande bilder: http://www.fotosidan.se/cldoc/krankande-smygfotografering-forbjuds.htm

Om jag läser det där rätt så gäller det bara på platser som kan anses vara privata...
Så allmän plats borde vara fritt fram fortfarande.

Last edited:
Spela roll?
Vad är det ni är rädda för?
Vissa av oss kanske bor på ställen med högre kriminalitet och äger hyffsat stöldbegärliga saker.
Att då skylta med regnr på nätet är bara onödigt enligt min mening.
Visst stölder kan ske ändå, men varför skall man öka på den risken..?

Vissa av oss kanske bor på ställen med högre kriminalitet och äger hyffsat stöldbegärliga saker.
Att då skylta med regnr på nätet är bara onödigt enligt min mening.
Visst stölder kan ske ändå, men varför skall man öka på den risken..?

Bor man i ett kriminellt område så känns det mer troligt att de kriminella miffona ser hojen där snarare än på nätet, men det är ju iofs helt klart att man helst minskar risken då. :)

Finns det inga program eller plugins osv som detekterar nummerplåten och suddar ut automatiskt? ps använd inte twirl ;) Med tanke på en brottsling på nätet för ett tag sedan :D

Nej, sant. Är det fråga om marknadsföring/reklam måste personerna på bilden frågas om lov varje gång bilden ska användas...
Samt att man inte får publicera bilder av saker man inte har rättigheten till, som konstverk o sånt skit. :)
Så förutsatt att hojen är ett konstverk så kan man nog få till något. :)

Tror det finns andra "hinder" med faktiskt men minns inte exakt och orkar inte söka från mobilen. :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka