Regskylten på bild i alla dessa gatåkningsbilder

När jag själv var mer aktiv på fotofronten så maskerade jag alltid bort regskyltar på fordon ute i trafiken/illegala race/dylikt. De enda regskyltarna jag lämnade kvar var på fordon på utställningar/bandagar. Kan inte erinna mig att det var något större jobb att göra det heller, så den ursäkten köper jag liksom inte.
Varför skulle det vara ok att visa regplåten på utställningsfordon (som ägaren ofta har lagt ner många timmars jobb och mycket pengar på) och på hojar på bana, men inte på väg? :va

Det råder ju tydligen delade meningar om detta. Som sagt, jag ser inget problem att maska de hojar jag plåtar el tänkt lägga ut här, för trots allt så brukar man ju få kassera minst 90% av alla kort man tar iaf(än så länge men jag jobbar på att förbättra dom siffrorna) så hur många regplÅtar blir då kvar att redigera?

En annan effekt av det hela kan ju bli att folk undviker att åka en viss sträcka om dom nu är rädda för att bli plåtade och få sin plåt synlig på webben. Det blir ju knappast så värst kul för mig som amatörplåtare och stå o vänta o vänta på att det ska dyka upp nån hoj att plåta.

Att sen göra skillnad på gata, bana, utställning förstår jag inte heller. Antingen redigerar man eller inte.

Varför skulle det vara ok att visa regplåten på utställningsfordon (som ägaren ofta har lagt ner många timmars jobb och mycket pengar på) och på hojar på bana, men inte på väg? :va

För att man på en utställning ställer ut fordonet för att just exponera det.....
Samt att man på en utställning kan välja att plocka bort regskylt ifall man nu inte vill visa den...
Samma sak på en bandag för övrigt.

Plocka bort skylt på gatan = böter

Sent via Android/mobile

Är ett merjobb på maximalt 10-15 minuter (troligtvis bra mycket mindre) ett så starkt skäl att man slutar fotografera, så kanske fotograferandet inte var ens grej.

Återigen jag har ingenting emot fotograferandet, tycker till och med det är trevligt. :)
Tycker dock inte att min regskylt på nätet är trevligt.

Dessutom så är det ingen som sagt att man skall gå igenom alla ens xxxx-tusentals bilder och maskera alla regskyltar. Har folk problem med gamla bilder så borde man ha upptäckt det vid det här laget.
Däremot nya bilder som läggs upp kan man ju ganska enkelt maska bort regskylten på.

När jag själv var mer aktiv på fotofronten så maskerade jag alltid bort regskyltar på fordon ute i trafiken/illegala race/dylikt. De enda regskyltarna jag lämnade kvar var på fordon på utställningar/bandagar. Kan inte erinna mig att det var något större jobb att göra det heller, så den ursäkten köper jag liksom inte.

Jag skiter fullständigt i vad du köper eller inte men det känns som att det här är en rätt banal sak. Antingen maskar man plåtarna eller så lägger man inte upp bilderna (om man nu inte vill stöta sig med folk). Så, klart.

Onödigt att ta bilder bakifrån.
Snyggare framifrån eller från sidan.

Från sidan sa du Einstein?

_PER1524.jpg

micke.jpg

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Är man någorlunda kompetent (se bilderna från eisbaer ovan) så är redigerade plåtar inget som förstör bilden, och det har väl med respekt och hyfs att göra att inte hänga ut varandras ögonstenar med mer eller mindre adressen till var de förvaras i klartext...

Skulle jag vara tjyyyyv så vore faktiskt den här typen av foto rena guldgruvan att snabbt få ihop en lista på det man var ute efter.

Skulle jag vara tjuv hade penna, papper, en bra, "känd" mc väg, flygraka eller fikaställe varit en guldgruva...det är ju inte så att resten är hemligt liksom...

Nej, men varför göra det lättare för dem, en fototråd från bulten är rena smörgåsbordet, utan att ens behöva ta sig utanför dörren.

Som sagt, vad tar det i tid att dölja plåten på de bilder man publicerar?

Nej, men varför göra det lättare för dem, en fototråd från bulten är rena smörgåsbordet, utan att ens behöva ta sig utanför dörren.

som svar på din sista mening så är det helt individuellt (allt från nån minut till 15-20 beroende på utövare). men har har man kommit så långt att man beskär sina bilder och sedan laddar upp dem så ska en sån operation inte ta mer än nån minut per bild exkl övrig redigering som tar betydligt längre tid.

som svar på din sista mening så är det helt individuellt (allt från nån minut till 15-20 beroende på utövare). men har har man kommit så långt att man beskär sina bilder och sedan laddar upp dem så ska en sån operation inte ta mer än nån minut per bild enkl övrig redigering som tar betydligt längre tid.

...exakt min poäng, fotar en del själv, och pysslar i PS, och har redigerat en och annan plåt, så det var lite ledande s.a.s.. :D

Menade mest att det är inte så svårt med eller utan foto.
Lite svårt att se att folk sitter o glor efter hojbilder för att MÖJLIGEN få sen ett regnr när de istället kan sitta i fotokurvan o skriva upp precis vilka regnr de vill...

Det har kanske inte enbart med tid att göra men vad vet jag?
Fotar sällan/aldrig på gata och på bana gäller andra regler då det inte är "allmän plats".

Annars är det ju bara dra ett PM till fotografen och fråga om man kan få/köpa originalbilden, där polaren kör på sin 1198...

Kan inte mostå att länka till detta:
http://firefish.se/stuff/bulten100530/content/_PER6001_large.html
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=241284

Ok, nu kanske stölden inte har med fotot att göra (?), men varför göra det enklare för tjuvarna.

Jag känner för övrigt att attityden är lite hård här i tråden med hänvisningar till lagar osv.
Nej, det är inte olagligt att fotografera hojar, det är inte ens olagligt att lägga upp vart de står över natten ifall någon nu skulle göra det.

Men vad jag ville få igång med den här tråden var en diskussion om företeelsen med upplagda regskyltar och att de fotografer som faktiskt vill visa lite hänsyn tar några minuter av sitt liv och gör oss andra hojåkare gladare.
Vill man inte visa den hänsynen mot oss andra så kan inte någon tvinga er att göra det.
Men det vore trevligt ifall ni gjorde det självmant.
:)

Jag tycker det är skitnajs att få sjukt snygga bilder på när jag kör hoj, och detta helt gratis! Skiter väl i om regplåten syns trots att den är ful.

Ah, känns det bra nu?
Självklart är det därför den blev stulen.
Nä, det känns inte bra att någon får sin hoj stulen oavsett vilket skälet bakom är. 1-2 månader utan hoj i början på säsongen suger.

Nej, jag har inte mer information om stölden än det som står i trådskaparens eget inlägg. Så hur tjuvarna valt ut denna hoj har jag ingen aning om. Tyckte det hela bara var lite träffande med tanke på diskussionen som fördes här.

Ah, känns det bra nu?
Självklart är det därför den blev stulen.

Men kom igen!
Jag lade mig i diskussionen för att de brukar sluta med att folk KRÄVER ditten o datten hit o dit från fotografer.
Nu har ju tråden varit sansad och framförallt har ju TS skrivit vettiga saker om vad han ÖNSKAR. Varför ska då nån amatörfotograf kasta bensin på elden? Hur kul e fotokurvan utan hojar?

Men kom igen!
Jag lade mig i diskussionen för att de brukar sluta med att folk KRÄVER ditten o datten hit o dit från fotografer.
Nu har ju tråden varit sansad och framförallt har ju TS skrivit vettiga saker om vad han ÖNSKAR. Varför ska då nån amatörfotograf kasta bensin på elden? Hur kul e fotokurvan utan hojar?

Hörru, kliv ner från hästen.
Han anklagar mig för att vara orsaken till att hojen blev stulen och jag ska sluta kasta bensin på elden? :rolleyes:

Nä, det känns inte bra att någon får sin hoj stulen oavsett vilket skälet bakom är. 1-2 månader utan hoj i början på säsongen suger.

Nej, jag har inte mer information om stölden än det som står i trådskaparens eget inlägg. Så hur tjuvarna valt ut denna hoj har jag ingen aning om. Tyckte det hela bara var lite träffande med tanke på diskussionen som fördes här.

Nä, min poäng var, vilket du förstod, att det var skönt att få sätta dit mig. Därav "Kan inte mostå att länka till detta".

Last edited:
Hörru, kliv ner från hästen.
Han anklagar mig för att vara orsaken till att hojen blev stulen och jag ska sluta kasta bensin på elden? :rolleyes:

Nä, min poäng var, vilket du förstod, att det var skönt att få sätta dit mig. Därav "Kan inte mostå att länka till detta".
Nu var inte det ett försök att "sätta dit dig", Det var inte ens riktat mot dig :va
Det var snarare ett exempel på hur det skulle kunna ske eller har skett (?).

Nu var inte det ett försök att "sätta dit dig", Det var inte ens riktat mot dig :va
Det var snarare ett exempel på hur det skulle kunna ske eller har skett (?).

Det var ju jag som tog bilden :D
I vilket fall så blev just den där hojen inte stulen där den var skriven.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka