Reggaefestivalen.

Kanske dags att legalisera (självklart reglerat) cannabis.
Hur många festivaler stämmer detta in på?

"Några rapporter om bråk och våld på festivalen har polisen däremot inte."
Nej.

Droger var ju förbjudna på den här festivalen*. Precis som på alla andra svenska musikfestivaler. Däremot finns varken förbud mot alkoholberusning, kaffedrickande eller nikotinbruk. Vilket säkert betydligt fler hade i sina kroppar än THC.

Anledningen till att det inte anmälts några bråk eller våld kan nog snarare bero på festivalens musikaliska inriktning. Reggae locka inte direkt till sig de vanliga fyllebråkande bönderna som brukar ställa till det.

Fortsätt bura in haschtomtarna!

*) På festivalens hemsida står det tillochmed:
Noll tolerans mot narkotika – ”no more drugs”
Uppsala Reggae Festival tar helt avstånd från innehav och användande av narkotika samt andra preparat som är förbjudna enligt lag. Vi arbetar aktivt tillsammans med myndigheter och frivillig-organisationer mot all form av narkotikaanvändning på festivalen.

War on drugs-retoriken har man ju hört förr. Bura in haschtomtar hjälper inte ett smack och Sverige är idag självförsörjande på cannabis - tack vare politiken.

Jag är inne på Dee_Catis linje. Letar man så finner man, oavsett var man letar. Vill man finna mycket så letar man felaktiga nummerplåtar vid Rosenhill och cannabis på Uppsala reggae. Mycket roligare än att leta bilbältesförsyndelser vid Café Opera eller pulver vid Stureplan för det blir inte lika mycket besvär med dyra advokater efteråt...

"Det rör sig uteslutande om cannabis".

Alltså, rätta mig om jag har fel, men vanliga jävla cigaretter är farligare i längden än vad cannabis är....

Alltså, rätta mig om jag har fel, men vanliga jävla cigaretter är farligare i längden än vad cannabis är....

Har du haft kompisar som rökt på? Mycket? Typ varje dag?

Har du sett hur de efter några år inte kan avsluta en mening för att de glömt bort vad de började säga innan de kommit till punkt?

Du har fel och nu är du rättad.

Har du haft kompisar som rökt på? Mycket? Typ varje dag?

Har du sett hur de efter några år inte kan avsluta en mening för att de glömt bort vad de började säga innan de kommit till punkt?

Du har fel och nu är du rättad.

Missbruk kommer alltid förekomma, bara för att du haft några polare som inte klarar av att röka måttligt betyder det inte att alla är så, precis som alkoholister.

Han menade väl annars vad som var farligast, och du kan ju gärna visa siffror på hur många som dör av cannabis vs tobak. Lycka till.. besserwisser

Missbruk kommer alltid förekomma, bara för att du haft några polare som inte klarar av att röka måttligt betyder det inte att alla är så, precis som alkoholister.

Han menade väl annars vad som var farligast, och du kan ju gärna visa siffror på hur många som dör av cannabis vs tobak. Lycka till.. besserwisser

Hon upprepade den till leda återgivna vanföreställningen att cannabis inte är farligare än tobak. Jag vet många som har rökt tobak varenda dag i decennier utan att smälta sin hjärna. Gör du samma sak med cannabis förvandlas du till en lallande idiot. För den saken har jag rätt starka empiriska bevis, tyvärr.

Lyckades du inte lista ut detta från det som stod skrivet så kanske du borde ha dragit ner på rökat för ett par år sedan för att undvika detta öde.

Siffrorna finns inte eftersom det tack och lov saknas statistiskt underlag för att vare sig bekräfta eller falsifiera skadeverkningarna av THC.

Edit: Däremot vete fan om det inte är så att alkohol är totalt sett värre för individer och samhälle än cannabis. Hyfsat snabbt rätt så rejäl påverkan vid överkonsumtion och en massa skit som drabbar andra i alkoholens spår. Jag tänker då på våldsbrott, skadegörelse m m. Dock är det ett argument för att förbjuda eller hårdare reglera alkohol snarare än ett argument för att legalisera cannabis.

Last edited:
Klart risken finns att hamna i missbruk om man använder sig av droger varje dag. Och självklart finns det olika farlighetsgrader angående droger, vilket gör jämförelsen mellan dom vanskligt.

I England har man gjort en studie om drogernas farlighet utifrån individ och samhälle och där kommer både alkohol och tobak på en högre placering än cannabis. Orkar inte googla efter listan men Aftonbladet har skrivit om det och SVT har dokumentär som man förmodligen kan streama.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article398505.ab

Nu behöver man inte tro på att detta är sant och droger som mer eller mindre bidrar till ohälsa är definitivt ingen försvar för legalisering men ett försök till att stävja lite av en överdriven moralpanik i samhället, medierna och på reggaefestivaler.

Klart risken finns att hamna i missbruk om man använder sig av droger varje dag. Och självklart finns det olika farlighetsgrader angående droger, vilket gör jämförelsen mellan dom vanskligt.

I England har man gjort en studie om drogernas farlighet utifrån individ och samhälle och där kommer både alkohol och tobak på en högre placering än cannabis. Orkar inte googla efter listan men Aftonbladet har skrivit om det och SVT har dokumentär som man förmodligen kan streama.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article398505.ab

Nu behöver man inte tro på att detta är sant och droger som mer eller mindre bidrar till ohälsa är definitivt ingen försvar för legalisering men ett försök till att stävja lite av en överdriven moralpanik i samhället, medierna och på reggaefestivaler.

allt beror på hur man jämför dem, är det dagligt bruk är tobak mindre farligt än cannabis och alkohol, jämför man istället festanvändning så är tobak och cannabis(beroende på vilken slutprodukt som används) relativt lika medans alkohol är farligare.

• Gilla
Reaktioner: ft
allt beror på hur man jämför dem, är det dagligt bruk är tobak mindre farligt än cannabis och alkohol, jämför man istället festanvändning så är tobak och cannabis(beroende på vilken slutprodukt som används) relativt lika medans alkohol är farligare.
Hur definerar du dagligt bruk om jag får fråga? Och hur definerar du farligt? Tycker det här låter väldigt underligt.

Foliehatt på:

Jag hävdar att enda anledningen till att cannabis är olagligt är för att staten inte skulle få några intäkter eftersom att de flesta har tillgång till vatten, krukor och solljus. Därför kommer det inte bli legaliserat.

Hur definerar du dagligt bruk om jag får fråga? Och hur definerar du farligt? Tycker det här låter väldigt underligt.

för dagligt bruk menar jag bli full respektive hög jämfört med att röka cigaretter som normala cigarettrökare gör, alkoholen är skadlig kroppsligt samtidigt som den sätter sig på hjärnan på flertalet som berusar sig dagligen, cannabis är mildare mot kroppen men sätter sig på hjärnan på flertalet som blir höga dagligen, dagligt bruk av tobak är självklart inte en hälsokur men skapar inte problem lika fort (oftast). självklart finns det undantagsfall som inte verkar drabbas av problem alls vid bruk av någon av drogerna (speciellt när det gäller tobak)

det som står ovan är endast mina egna åsikter som baseras på vad jag själv sett och läst från källor som jag anser trovärdiga.

Back