Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Ja jag tycker vi sänker farten till o km/h... då dör ingen i trafikolyckor.

Sen tycker jag vi förbjuder hela svenska folket att andas... andas kan nämligen leda till fri syreradikaler i kroppen som kan orsaka cancer och människor slutligen dör!
 
Sänk hastigheten vem bryr sej, inte dom som ändå inte håller hastigheten efter dom, dom som vill köra fortare kommer göra de så länge de går.
 
Äh sluta fjanta, vill ni köra fort så får ni ta hojen till bana. Och inget gnäll om att alla faktiskt inte har råd...
 
Enligt europeisk statistik var det i Sverige 0,7 dödsolyckor/10 000 fordon år 2008. Under samma år var det i Tyskland 0,8 dödsolyckor/10 000 fordon. Jag trodde i min enfald att skillnaden skulle vara betydligt större med tanke på att de har betydligt högre hastigheter där.:confused::confused::va

Jag har aldrig kört bil i Tyskland så jag måste fråga:
Stämmer verkligen det här?
Om man bortser från motorvägar med fri fart, är det generellt högre hastigheter på Tyska vägar?

Den dagen du dör:död har du nytta av kyrkan ( än så länge finns det inte privata kyrkogårdar)

Gör om gör rätt, begravningsavgift betalas ändå trots att man lämnat Svenska kyrkan.
 
Last edited:
Ursäkta herr Bike.

Jag vill inte heller att det skall gå långsammare än vad det redan gör men vore tacksam om du förenklade ditt första inlägg eller trådstarten med ett exempel av vad man bör maila och till vilken adress.

Något i stil med:

"BLA BLA BLA BLA" till vagverket@vagdirektor.se
_____________________________________________________

Tack på förhand.

Körde genom Katrineholm idag... helt crazy!
 
Jag har aldrig kört bil i Tyskland så jag måste fråga:
Stämmer verkligen det här?
Om man bortser från motorvägar med fri fart, är det generellt högre hastigheter på Tyska vägar?



Gör om gör rätt, begravningsavgift betalas ändå trots att man lämnat Svenska kyrkan.

Det har du rätt i! men ska du grävas ner så är det nog kyrkan som gäller lr? Kremeras man så kan man väl i princip spridas var man vill
 
Jag har aldrig kört bil i Tyskland så jag måste fråga:
Stämmer verkligen det här?
Om man bortser från motorvägar med fri fart, är det generellt högre hastigheter på Tyska vägar?



Gör om gör rätt, begravningsavgift betalas ändå trots att man lämnat Svenska kyrkan.

Det brukar vara 40 km i samhällen 60, 80, 100 km på landsvägar, 120 km på motorväg, FRI FART på autobahn men sänks ofta vid dåligt väder.
Snitthastigheten ligger på ca 140 km, i semestertrafiken då vi åkt bil genom tyskland de senaste 5 åren.:)
 
Det brukar vara 40 km i samhällen 60, 80, 100 km på landsvägar, 120 km på motorväg, FRI FART på autobahn men sänks ofta vid dåligt väder.
Snitthastigheten ligger på ca 140 km, i semestertrafiken då vi åkt bil genom tyskland de senaste 5 åren.:)


Alltså ganska likt Sverige då eller?
 
Det brukar vara 40 km i samhällen 60, 80, 100 km på landsvägar, 120 km på motorväg, FRI FART på autobahn men sänks ofta vid dåligt väder.
Snitthastigheten ligger på ca 140 km, i semestertrafiken då vi åkt bil genom tyskland de senaste 5 åren.:)

Långt ifrån fri fart på AB. Många sträckor har hastighetsbegränsning och de sänkt så långt som till 80 Km/h vid väta. Tyskarna är duktiga på att hålla hastigheten. Vi svenskar är sämre. Nu talar vi Autobahn.
 
Långt ifrån fri fart på AB. Många sträckor har hastighetsbegränsning och de sänkt så långt som till 80 Km/h vid väta. Tyskarna är duktiga på att hålla hastigheten. Vi svenskar är sämre. Nu talar vi Autobahn.

Vi brukar köra A1, A7, A5 från Puttgarden till Lörrach, en sträcka på ca 90 mil. Minst hälften av den sträckan har fri fart men vid stora trafikplatser och Kassel-backarna är det begränsat till 100-120. Sen är det som du säger vid mycket trafik och regn eller dimma så sänks hastigheterna ytterligare.
 
Klart jag har torrt på fötterna! Och det handlar bara om fysik och enkel matematik.

Om vi antar att bilarnas längd = 0m och antar vidare att alla håller sig till tresekundersregeln. Då kommer det passera exakt en bil var tredje sekund oavsett vilken hastighet bilarna håller.
Men bilarna längd är ju inte exakt 0m, så det betyder vi får lägga till tiden det tar för bilens längd att passera. Och det blir ju ganska självklart att den tiden blir kortare ju högre hastighet som bilarna håller.

Men om vi sedan jämför med verkligheten så kan vi ju se att tresekundersregeln blir kortare ju snabbare folk kör så i praktiken kommer därför fler bilar passera per sekund desto högre hastigheten blir.

Som Pysch säger så kan du inte använda ett teoretiskt resonemang och förutsätta att verkligheten alltid följer det. I själva verket visar studier både i USA och Sverige att trafikdensiteten är omvänt proportionell mot hastigheten.
 
Som Pysch säger så kan du inte använda ett teoretiskt resonemang och förutsätta att verkligheten alltid följer det. I själva verket visar studier både i USA och Sverige att trafikdensiteten är omvänt proportionell mot hastigheten.

Och de studierna är även beroende av att vägen är mycket trafikerad.
Det är därför jag skulle vilja se variabla hastighetsgränser.
 
Och de studierna är även beroende av att vägen är mycket trafikerad.
Det är därför jag skulle vilja se variabla hastighetsgränser.

Men vi har ju variabla hastighetsskyltar i Göteborg, och det är ingen skillnad mot tidigare.

Edit: Lite skillnad har det blivit, men den beror troligen på att X antal tusen har blivit arbetslösa i Göteborg och inte trängs lika mycket i trafiken under rusningstider.
 
Last edited:
Men vi har ju variabla hastighetsskyltar i Göteborg, och det är ingen skillnad mot tidigare.

Edit: Lite skillnad har det blivit, men den beror troligen på att X antal tusen har blivit arbetslösa i Göteborg och inte trängs lika mycket i trafiken under rusningstider.

Skillnaden är att de kunde sänkt hastigheten vid exempelvis Tingsstadstunneln ner till 30 dygnet runt.
Nu har de endast 30km/h under några timmar per dag då det är som mest trafik.
Det jag helst skulle vilja se är att samma sak gällde andra vägar där de nu sänkt hastigheten. När det är lite trafik så kunde gränsen vara högre än nuvarande och sänka under nuvarande(som de nu gjort) endast under tider då trafikintensiteten är mycket hög eller vid halka.
 
Ursäkta herr Bike.

Jag vill inte heller att det skall gå långsammare än vad det redan gör men vore tacksam om du förenklade ditt första inlägg eller trådstarten med ett exempel av vad man bör maila och till vilken adress.

Något i stil med:

"BLA BLA BLA BLA" till vagverket@vagdirektor.se
_____________________________________________________

Tack på förhand.

Lyssnade på lite forsknings studier i veckan på VTI´s Transportforum.
I ett studie har man - för att få större svars frekvens, nyttjat polisen att stanna bilisterna, för sedan ta alko-blås och kolla körkort - vartefter den trevliga konstabel har frågt om bilisten vill svara på lite frågor!
Utan att vara rakat forskare på NASA - kan det vara min uppfattning att man då inte i stor utsträckning, då spontant svarer att man tycker nya gränserna är för låga!!

Vi tog med enstaka frågor runt hastighetsgränser i SMCs Forskarstudie, och jag blir inte förvånad om att svaren blir ganska annorlunda..
Vi får se under våren när studien släpps - enkäten finns fortfarande öppen i någon vecka..
 
Hittade denna tråden när jag sökte lite. Jag skapade en liten genväg på SH.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4589429&posted=1#post4589429

Där är lite intressanta frågor om "din" hastighet. Det skall bli intressant att se kopplingen mellan just hastigheten och om där är en relation till dem som är vidareutbildade och dem som inte gått någon fortbildning. Kör vi bättre även om vi kör fortare?
 
Som Pysch säger så kan du inte använda ett teoretiskt resonemang och förutsätta att verkligheten alltid följer det. I själva verket visar studier både i USA och Sverige att trafikdensiteten är omvänt proportionell mot hastigheten.

Spelar trafikintensiteten på vägen någon roll för trafikanten? Jag vill inte sitta på en full välutnyttjad väg. Jag vill (oftast) bara komma fram.
 
Folk med literhojar kommer inte tycka om att tuffa i 70, många kanske skulle kunna hålla sig vid runt 100, men under det är det plågsamt med sportmaskin.
Då kommer det bli att man tänker "Äh jag kör ändå 30 för fort, jag kan lika gärna lägga mig i 250 km/h då jag likförbannat skulle tappa körkortet"

Och vips! Så har nollvisionen skapat fler olycksrisker.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top