Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Ja jag tycker vi sänker farten till o km/h... då dör ingen i trafikolyckor.

Sen tycker jag vi förbjuder hela svenska folket att andas... andas kan nämligen leda till fri syreradikaler i kroppen som kan orsaka cancer och människor slutligen dör!
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Sänk hastigheten vem bryr sej, inte dom som ändå inte håller hastigheten efter dom, dom som vill köra fortare kommer göra de så länge de går.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Äh sluta fjanta, vill ni köra fort så får ni ta hojen till bana. Och inget gnäll om att alla faktiskt inte har råd...
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Enligt europeisk statistik var det i Sverige 0,7 dödsolyckor/10 000 fordon år 2008. Under samma år var det i Tyskland 0,8 dödsolyckor/10 000 fordon. Jag trodde i min enfald att skillnaden skulle vara betydligt större med tanke på att de har betydligt högre hastigheter där.:confused::confused::va

Jag har aldrig kört bil i Tyskland så jag måste fråga:
Stämmer verkligen det här?
Om man bortser från motorvägar med fri fart, är det generellt högre hastigheter på Tyska vägar?

Den dagen du dör:död har du nytta av kyrkan ( än så länge finns det inte privata kyrkogårdar)

Gör om gör rätt, begravningsavgift betalas ändå trots att man lämnat Svenska kyrkan.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ursäkta herr Bike.

Jag vill inte heller att det skall gå långsammare än vad det redan gör men vore tacksam om du förenklade ditt första inlägg eller trådstarten med ett exempel av vad man bör maila och till vilken adress.

Något i stil med:

"BLA BLA BLA BLA" till vagverket@vagdirektor.se
_____________________________________________________

Tack på förhand.

Körde genom Katrineholm idag... helt crazy!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har aldrig kört bil i Tyskland så jag måste fråga:
Stämmer verkligen det här?
Om man bortser från motorvägar med fri fart, är det generellt högre hastigheter på Tyska vägar?



Gör om gör rätt, begravningsavgift betalas ändå trots att man lämnat Svenska kyrkan.

Det har du rätt i! men ska du grävas ner så är det nog kyrkan som gäller lr? Kremeras man så kan man väl i princip spridas var man vill
 

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Jag har aldrig kört bil i Tyskland så jag måste fråga:
Stämmer verkligen det här?
Om man bortser från motorvägar med fri fart, är det generellt högre hastigheter på Tyska vägar?



Gör om gör rätt, begravningsavgift betalas ändå trots att man lämnat Svenska kyrkan.

Det brukar vara 40 km i samhällen 60, 80, 100 km på landsvägar, 120 km på motorväg, FRI FART på autobahn men sänks ofta vid dåligt väder.
Snitthastigheten ligger på ca 140 km, i semestertrafiken då vi åkt bil genom tyskland de senaste 5 åren.:)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det brukar vara 40 km i samhällen 60, 80, 100 km på landsvägar, 120 km på motorväg, FRI FART på autobahn men sänks ofta vid dåligt väder.
Snitthastigheten ligger på ca 140 km, i semestertrafiken då vi åkt bil genom tyskland de senaste 5 åren.:)


Alltså ganska likt Sverige då eller?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det brukar vara 40 km i samhällen 60, 80, 100 km på landsvägar, 120 km på motorväg, FRI FART på autobahn men sänks ofta vid dåligt väder.
Snitthastigheten ligger på ca 140 km, i semestertrafiken då vi åkt bil genom tyskland de senaste 5 åren.:)

Långt ifrån fri fart på AB. Många sträckor har hastighetsbegränsning och de sänkt så långt som till 80 Km/h vid väta. Tyskarna är duktiga på att hålla hastigheten. Vi svenskar är sämre. Nu talar vi Autobahn.
 

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Långt ifrån fri fart på AB. Många sträckor har hastighetsbegränsning och de sänkt så långt som till 80 Km/h vid väta. Tyskarna är duktiga på att hålla hastigheten. Vi svenskar är sämre. Nu talar vi Autobahn.

Vi brukar köra A1, A7, A5 från Puttgarden till Lörrach, en sträcka på ca 90 mil. Minst hälften av den sträckan har fri fart men vid stora trafikplatser och Kassel-backarna är det begränsat till 100-120. Sen är det som du säger vid mycket trafik och regn eller dimma så sänks hastigheterna ytterligare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Klart jag har torrt på fötterna! Och det handlar bara om fysik och enkel matematik.

Om vi antar att bilarnas längd = 0m och antar vidare att alla håller sig till tresekundersregeln. Då kommer det passera exakt en bil var tredje sekund oavsett vilken hastighet bilarna håller.
Men bilarna längd är ju inte exakt 0m, så det betyder vi får lägga till tiden det tar för bilens längd att passera. Och det blir ju ganska självklart att den tiden blir kortare ju högre hastighet som bilarna håller.

Men om vi sedan jämför med verkligheten så kan vi ju se att tresekundersregeln blir kortare ju snabbare folk kör så i praktiken kommer därför fler bilar passera per sekund desto högre hastigheten blir.

Som Pysch säger så kan du inte använda ett teoretiskt resonemang och förutsätta att verkligheten alltid följer det. I själva verket visar studier både i USA och Sverige att trafikdensiteten är omvänt proportionell mot hastigheten.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Som Pysch säger så kan du inte använda ett teoretiskt resonemang och förutsätta att verkligheten alltid följer det. I själva verket visar studier både i USA och Sverige att trafikdensiteten är omvänt proportionell mot hastigheten.

Och de studierna är även beroende av att vägen är mycket trafikerad.
Det är därför jag skulle vilja se variabla hastighetsgränser.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Och de studierna är även beroende av att vägen är mycket trafikerad.
Det är därför jag skulle vilja se variabla hastighetsgränser.

Men vi har ju variabla hastighetsskyltar i Göteborg, och det är ingen skillnad mot tidigare.

Edit: Lite skillnad har det blivit, men den beror troligen på att X antal tusen har blivit arbetslösa i Göteborg och inte trängs lika mycket i trafiken under rusningstider.
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Men vi har ju variabla hastighetsskyltar i Göteborg, och det är ingen skillnad mot tidigare.

Edit: Lite skillnad har det blivit, men den beror troligen på att X antal tusen har blivit arbetslösa i Göteborg och inte trängs lika mycket i trafiken under rusningstider.

Skillnaden är att de kunde sänkt hastigheten vid exempelvis Tingsstadstunneln ner till 30 dygnet runt.
Nu har de endast 30km/h under några timmar per dag då det är som mest trafik.
Det jag helst skulle vilja se är att samma sak gällde andra vägar där de nu sänkt hastigheten. När det är lite trafik så kunde gränsen vara högre än nuvarande och sänka under nuvarande(som de nu gjort) endast under tider då trafikintensiteten är mycket hög eller vid halka.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ursäkta herr Bike.

Jag vill inte heller att det skall gå långsammare än vad det redan gör men vore tacksam om du förenklade ditt första inlägg eller trådstarten med ett exempel av vad man bör maila och till vilken adress.

Något i stil med:

"BLA BLA BLA BLA" till vagverket@vagdirektor.se
_____________________________________________________

Tack på förhand.

Lyssnade på lite forsknings studier i veckan på VTI´s Transportforum.
I ett studie har man - för att få större svars frekvens, nyttjat polisen att stanna bilisterna, för sedan ta alko-blås och kolla körkort - vartefter den trevliga konstabel har frågt om bilisten vill svara på lite frågor!
Utan att vara rakat forskare på NASA - kan det vara min uppfattning att man då inte i stor utsträckning, då spontant svarer att man tycker nya gränserna är för låga!!

Vi tog med enstaka frågor runt hastighetsgränser i SMCs Forskarstudie, och jag blir inte förvånad om att svaren blir ganska annorlunda..
Vi får se under våren när studien släpps - enkäten finns fortfarande öppen i någon vecka..
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Hittade denna tråden när jag sökte lite. Jag skapade en liten genväg på SH.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4589429&posted=1#post4589429

Där är lite intressanta frågor om "din" hastighet. Det skall bli intressant att se kopplingen mellan just hastigheten och om där är en relation till dem som är vidareutbildade och dem som inte gått någon fortbildning. Kör vi bättre även om vi kör fortare?
 

njelger

Guest
Som Pysch säger så kan du inte använda ett teoretiskt resonemang och förutsätta att verkligheten alltid följer det. I själva verket visar studier både i USA och Sverige att trafikdensiteten är omvänt proportionell mot hastigheten.

Spelar trafikintensiteten på vägen någon roll för trafikanten? Jag vill inte sitta på en full välutnyttjad väg. Jag vill (oftast) bara komma fram.
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 600 FS *såld* XR650R sm
Folk med literhojar kommer inte tycka om att tuffa i 70, många kanske skulle kunna hålla sig vid runt 100, men under det är det plågsamt med sportmaskin.
Då kommer det bli att man tänker "Äh jag kör ändå 30 för fort, jag kan lika gärna lägga mig i 250 km/h då jag likförbannat skulle tappa körkortet"

Och vips! Så har nollvisionen skapat fler olycksrisker.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top