RD-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, jag tror att vi bara är dina reservkompisar :(

Så här blir mina rör
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3912377&postcount=68

Jag har förvisso även planerat för 485-535cc så småningom men vad gäller längderna så tror jag du och jag vill ha ungefär samma sak

Nejdå fan, oroa sig inte:pannkyss

Ser bra ut, börjat bygga ännu?:tummenupp

Jo, det stämmer nog ganska bra. Min hoj ska ju inte användas till någon direkt racing så jag siktar väl mer in mig på ett bra mellanregister och en bred effekttopp. Men planerar du att skaffa banshee-bigbore då eller hur gör du med storkubiken?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nejdå fan, oroa sig inte:pannkyss

Ser bra ut, börjat bygga ännu?:tummenupp

Jo, det stämmer nog ganska bra. Min hoj ska ju inte användas till någon direkt racing så jag siktar väl mer in mig på ett bra mellanregister och en bred effekttopp. Men planerar du att skaffa banshee-bigbore då eller hur gör du med storkubiken?

Nej jag har haft för mycket annat på mina axlar men rören är nästa moment på mitt TDR-bygge.

Planen är att först få igång hojen med orginal RD-motor sedan ska jag ragga upp en till motor att bygga på och den motorn blir nog byggd på Banshee-prylar.

När den motorn sedan sitter på hojen börjar jag bygga om den andra motorn som kommer bli en hemmabyggd strokervev och borrade, portade orginalcylindrar. Keihin 35:eek:r och reeds från KX125 ligger redan och väntar på den motorn.

Eventuellt blir det omvänd ordningsföljd.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej jag har haft för mycket annat på mina axlar men rören är nästa moment på mitt TDR-bygge.

Planen är att först få igång hojen med orginal RD-motor sedan ska jag ragga upp en till motor att bygga på och den motorn blir nog byggd på Banshee-prylar.

När den motorn sedan sitter på hojen börjar jag bygga om den andra motorn som kommer bli en hemmabyggd strokervev och borrade, portade orginalcylindrar. Keihin 35:eek:r och reeds från KX125 ligger redan och väntar på den motorn.

Eventuellt blir det omvänd ordningsföljd.

Jag förstår. Ser fram emot en utförlig serie byggbilder i tråden:tummenupp

Aha, ok. Så vad ska du sätta hojens nuvarande motor i sen när den är klar?
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Hur stort borr kan man ha på en -85-86a? Efter ett tags vila startade jag henne och hon skar efter 5 sekunder. Gillar ju henne så jag är nog beredd att ge slynan en chans till. 64.75 gick sönder.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du som nu blivit forumets RD-jesus kanske kan svara på varför det finns två rd-forum? Borde dom inte försöka slå sig ihop? Samt kanske bli en Yamaha tvåtakts-klubb? Alltså inte bara RD.

Och så ser jag att du smygit igång en byggtråd utan att säga nåt till oss! :fatta!
http://svenskard.forumportal.se/forum/antligen-dags-for-bushidos-byggtrad-t152.html

Angående ditt bekymmer med headerlängd så bör du nog titta cross/enduro-rör istället för RR eftersom du ju vill ha ett snällt rör.
Ska du porta motorn? Om inte så låt headern börja med 33mm invändig diameter som dina orginalcylindrar. Sen ska du nog ändå dra upp stora diametern till 100-120mm

Hej! Så här ligger det till det, fanns ett väl fungerade Rd forum tidigare med en ganska hög aktivitet, med många intressanta diskutioner om allt RD relaterat, Men av någon anledning så var det ingen som var intresserad av att driva det vidare, förutom "Ansvarig" för nuvarande RD.Klubben varför han ändrade forumformen till den nuvarande är en gåta för alla utom han själv.Det har förts många diskutioner på forumet om att ändra det till ett mera användarvänligt och modernare variant men det har varit som att slå huvudet i väggen:huvet Då beslöt jag att starta ett alternativt RD forum som även välkommnar övriga stora tvåtaktare.I och med Bushidos RD intresse tyckte jag det var lämpligt att han fick ta över forumet för fortsatt utveckling, vilket han har gjort på ett mycket bra sätt:):tummenupp /max350
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I och med Bushidos RD intresse tyckte jag det var lämpligt att han fick ta över forumet för fortsatt utveckling, vilket han har gjort på ett mycket bra sätt:):tummenupp /max350

Jag tackar och bockar för berömmet och är glad att du är nöjd med mig:)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hur stort borr kan man ha på en -85-86a? Efter ett tags vila startade jag henne och hon skar efter 5 sekunder. Gillar ju henne så jag är nog beredd att ge slynan en chans till. 64.75 gick sönder.


64.75mm borr antar jag? :) Det är inga problem såvida det inte är väldigt skadat. Är nääääästan 100% säker på att man kan borra till 66mm. Sen kan man i vissa fall överstiga det, men inte på alla cylindrar. Det beror på hur centrerad borrningen är från första början. I vissa fall kan man se att fodret är tjockare på ena sidan än andra vilket är mycket störande. :gnissla
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
64.75mm borr antar jag? :) Det är inga problem såvida det inte är väldigt skadat. Är nääääästan 100% säker på att man kan borra till 66mm. Sen kan man i vissa fall överstiga det, men inte på alla cylindrar. Det beror på hur centrerad borrningen är från första början. I vissa fall kan man se att fodret är tjockare på ena sidan än andra vilket är mycket störande. :gnissla


Jag tackar för svaret men har nu tyvärr bestämt mig för att säljs henne i delar. Det blir lite för dyrt för mig att laga.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
64.75mm borr antar jag? :) Det är inga problem såvida det inte är väldigt skadat. Är nääääästan 100% säker på att man kan borra till 66mm. Sen kan man i vissa fall överstiga det, men inte på alla cylindrar. Det beror på hur centrerad borrningen är från första början. I vissa fall kan man se att fodret är tjockare på ena sidan än andra vilket är mycket störande. :gnissla

Jag har 65mm borr på mina cylindrar utan problem:tummenupp
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Du max350, du har ju en vacker bild i din avatar (eller va d heter), på den "nya" RD:n. Vet du eller någon annan ngt mer om detta nya ? Verkade ju jättespännande men har en malande oro för att det hela bara var en kul photoshopgrej och inte kommer att bli allvar...?
/carleson
PS. Hade en RD 350 -82 en gång... DS
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du max350, du har ju en vacker bild i din avatar (eller va d heter), på den "nya" RD:n. Vet du eller någon annan ngt mer om detta nya ? Verkade ju jättespännande men har en malande oro för att det hela bara var en kul photoshopgrej och inte kommer att bli allvar...?
/carleson
PS. Hade en RD 350 -82 en gång... DS

Tyvärr så vet jag inget mera om den, troligtvis bara en studie:(
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur står det till med folket och deras RD-varianter egentligen? Min hostade igång på första kicken efter vintervilan, och det med ett vrål som kunnat väcka döda och ett rökmoln som hade fått dimman vid Lützen att färgas grön av avund:D Gotta love 2-stroke:yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du max350, du har ju en vacker bild i din avatar (eller va d heter), på den "nya" RD:n. Vet du eller någon annan ngt mer om detta nya ? Verkade ju jättespännande men har en malande oro för att det hela bara var en kul photoshopgrej och inte kommer att bli allvar...?
/carleson
PS. Hade en RD 350 -82 en gång... DS

Det var väl en koncepthoj som aldrig blev av så att säga... De kom tilld esignstadiet och caddade ihop bilden som max350 har som avatar, men inte längre. Tyvär:(
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur står det till med folket och deras RD-varianter egentligen? Min hostade igång på första kicken efter vintervilan, och det med ett vrål som kunnat väcka döda och ett rökmoln som hade fått dimman vid Lützen att färgas grön av avund:D Gotta love 2-stroke:yoparty

Om det inte blir snö! igen i helgen :gnissla så ska min få komma ut och lufta sig på söndag,har stått sen september men jag räknar kallt( :) ) med att den startar på första som vanligt.

Sist gången det tog 2 var på nyår -07 men då var det -26 ute så jag tyckte det var ok ändå. :)

Lite luft i däcken(byter till vårluft genom vinterläckage)i med batteriet och ut en sväng,ser fram mot det. :)

Besiktning i år igen,fan vad tiden går fort.

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om det inte blir snö! igen i helgen :gnissla så ska min få komma ut och lufta sig på söndag,har stått sen september men jag räknar kallt( :) ) med att den startar på första som vanligt.

Sist gången det tog 2 var på nyår -07 men då var det -26 ute så jag tyckte det var ok ändå. :)

Lite luft i däcken(byter till vårluft genom vinterläckage)i med batteriet och ut en sväng,ser fram mot det. :)

Besiktning i år igen,fan vad tiden går fort.

Henrik

Det gör den säkert, det är ju japanesiskt kvalitetsstål:tummenupp

Det kan jag förstå att du ser fram emot... Har älsklingen stått stilla i nästan ett halvår så börjar man längta...:banana Är för övrigt lite avundsjuk på dina extra 150 cc, jag vill också ha:gnissla

Jo, min skulle också besiktigas nu. Fick underkänt på drivpaket och reflex baktill, men det åtgärdade jag samma eftermiddag och ombesiktigade dagen efter så nu är den klar för start i två år till:yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det gör den säkert, det är ju japanesiskt kvalitetsstål:tummenupp

Det kan jag förstå att du ser fram emot... Har älsklingen stått stilla i nästan ett halvår så börjar man längta...:banana Är för övrigt lite avundsjuk på dina extra 150 cc, jag vill också ha:gnissla

Jo, min skulle också besiktigas nu. Fick underkänt på drivpaket och reflex baktill, men det åtgärdade jag samma eftermiddag och ombesiktigade dagen efter så nu är den klar för start i två år till:yoparty

Tja,dom där extra 150cc är inte mycket att stå efter om det bara är effekten,vikten äter upp dom ändå.

Tycker 350 är roligare än 500 rent körmässigt,känns lite mer spännande att snurra runt på en gummibit! :) men som kultmoppe är ju 500 häftigare. ;)

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tja,dom där extra 150cc är inte mycket att stå efter om det bara är effekten,vikten äter upp dom ändå.

Tycker 350 är roligare än 500 rent körmässigt,känns lite mer spännande att snurra runt på en gummibit! :) men som kultmoppe är ju 500 häftigare. ;)

Henrik

Tänker inte bara på effekten utan även på ljud, kultstatus och gammal hederlig more is more:tummenupp

Jaså, jag har hört att 500:an vara roligast. Den ska ju ha det bästa chassiet och den trevligaste effektkurvan... Visserligen väger den lite mer, men jag trodde ändå att det vägdes upp av det andra.
Sen så är ju min en gammal 82:a, dvs ingen ypvs och ett ganska mjukt chassie. Så din har nog både bättre drag och bättre väghållning än min:D Min känns allt lite vinglig av och till...:näsblod
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänker inte bara på effekten utan även på ljud, kultstatus och gammal hederlig more is more:tummenupp

Jaså, jag har hört att 500:an vara roligast. Den ska ju ha det bästa chassiet och den trevligaste effektkurvan... Visserligen väger den lite mer, men jag trodde ändå att det vägdes upp av det andra.
Sen så är ju min en gammal 82:a, dvs ingen ypvs och ett ganska mjukt chassie. Så din har nog både bättre drag och bättre väghållning än min:D Min känns allt lite vinglig av och till...:näsblod

Precis som en ypvs,som en vinglig moppe men med mer effekt. :tummenupp

Jo,500 är motorcykel om man jämför med 350 men kulfaktorn är större på 350 just för det är så enkelt och känns så primitivt men visst är det milsvid skillnad i körkänslan och förtroendet man får för dom.

Henrik
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top