Någon som vet avgasdurationen för RD 350 YPVS?
Har hittat ritningar på cylinderportarna så alternativt räcker det att någon vet deck clearence, dvs hur långt under cylinderkanten vänder kolven vid TDC?
Deck clearance, menar du slaglängd då? Isåfall är det 54mm. Jag förstår inte riktigt din fråga.
Om du menar hur mycket cylinderfoder det finns kvar vid TDC så blir det 0mm. Kolvens kant går preciiiiiis över cylinderns övre kant. (där topplockspackningen sitter alltså)
Funderar du på squishmått eller? Jag tror det går att köra utan topplockspackning på YPVS motorerna också. Själv kör jag utan på min LC.
Det blir ca: 1,1mm squish vilket är både säkert och effektivt.
Antagligen blir det 1,0 eller 0,9mm på YPVS topplock (Helt perfekt med andra ord!) men jag är inte säker. Lätt och viktigt att kolla iofs.
Nu när jag ändå babblar om topplockspackning och avsaknaden av den så kan jag lika gärna skriva av mig.
*Sluta läsa här om du inte är intresserad eller orkar!*
Det jobbiga med att köra utan topplockspackning är att man måste vara extremt jäkla dödsnoggrann innan man applicerar det bensin/värmetåliga packningssilikonet. (Som är köpt på Biltema i en liten vinröd förpackning.) Alla ytor ska ruggas upp (vattenslipas) och vara 100% fettfria. Då fäster silikonet och det kommer inte läcka så länge toppen är plan.
Detta trick är beprövat av både prod-racingförare, andra RD-åkare samt mig personligen, så jag vet att det fungerar. Var själv skeptisk först men nu vet jag som sagt att det går.
Om du ska göra detta så ska du (Förutom att ha en medhjälpare vid appliceringen av silikonet då du måste få ett tunnt lager på alla ytor, och det hinner du antagligen inte själv förrän silikonet börjar torka!) ställa om tändningen.
Jag ställde min på 1,75mm FÖD. 2mm FÖD var alldeles för aggressivt och inte heller bra då det utvecklar ännu värme, vilket inte lirar så bra med högre kompression. 1,8mm är hur som helst rekommenderat. 1,75 är säkert och det kör jag som sagt på.
Sedan stoppar man i Ngk b9es stift. (kallare stift) Då blir det mindre risk för detonation eller hål i kolvarna eller liknande fenomen.