RD-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har spanat in piporna från Jollymoto som säljs av Addemoto. De har en hel del annat bra-o-ha till tvåtaktare.

http://www.addemoto.se/kataloger/mc_kat.pdf

åhfan, visste inte att addemoto sålde pipor... trodde bara att de hade typ slitdelar och reservdelar på beställning. ska kolla in det!

edit: ringde addemoto nyss och blev därmed varse att pga eurons uppgång i förhållande till kronan så tar addemoto numera 7500 kr för sina jollymotopipor till rd350 istället för de 4250 som står angivna i katalogen... fakk!:huvet
 
Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Trist. Men med tanke på att jag gav 7000 för en Laser slip-on till BMWn är det kanske prisvärt ändå. Riktiga pipor till RD lär ju ge en kraftig effektökning till skillnad från Laser.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Trist. Men med tanke på att jag gav 7000 för en Laser slip-on till BMWn är det kanske prisvärt ändå. Riktiga pipor till RD lär ju ge en kraftig effektökning till skillnad från Laser.

jo... aha, ok. jo, är man beredd att lägga ut de summorna så går det ju säkert bra då då. värre för en student som jag som inte har 7000 att punga ut med bara sådär...:( jaja, får se hur jag gör.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Kul tråd! Min första "tunga" hoj var just en RD350 -85.

Hade Kåpor från en Suzuki RGV 250 monterade, samt lite annat kul.
Minns att effektpiporna gjorde mycket med varvvilligheten. Orginal tröttnade den efter 9000, men med piporna på så var det lagom att växla vid 11000 då ljudent var grymt häftigt (tyckte själv att det lät som en formel 1 bil :D ).
Har för mig att jag läste av 210 på hastighetsmätaren som mest. Misstänkte dock att min var lite mer trimmad än orginal...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pipor

Jag har ritningar på diverse olika rör till RD350, bla Jollymoto.

Bara skicka PM med er mailadress så skickar jag dom.

Och om någon mot förmodan är sugen på ett par orginalrör i bra skick så skicka ett bud.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har ritningar på diverse olika rör till RD350, bla Jollymoto.

Bara skicka PM med er mailadress så skickar jag dom.

Och om någon mot förmodan är sugen på ett par orginalrör i bra skick så skicka ett bud.

du har pm!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänkte väl nästan att du skulle bli sugen... :D

hehe, du tänkte rätt...:D jag menar, 7000 för nya rör...:skrämd om man då kan göra jobbet själv med en svets och lite plåtbitar så är det ju ultimat!:D

edit: tog en lite närmare titt på allting nu... jääävlar vad det ser komplicerat ut...:hihi men men, skam den som ger sig!:yoparty

liten fråga bara: är bilden på de två "färdiga" rören avsedd att illustrera böjarna så att man ska se till att de byggda rören följer samma linjer "horisontellt och vertikalt" oavsett vilka av rören man väljer att bygga eller?:va
tänkte att det väl ändå borde vara så i och med att man annars inte har en aning om dessa mått då de inte står angivna på själva kammarmåtten men ville bli säker så att säga:)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
hehe, du tänkte rätt...:D jag menar, 7000 för nya rör...:skrämd om man då kan göra jobbet själv med en svets och lite plåtbitar så är det ju ultimat!:D

edit: tog en lite närmare titt på allting nu... jääävlar vad det ser komplicerat ut...:hihi men men, skam den som ger sig!:yoparty

liten fråga bara: är bilden på de två "färdiga" rören avsedd att illustrera böjarna så att man ska se till att de byggda rören följer samma linjer "horisontellt och vertikalt" oavsett vilka av rören man väljer att bygga eller?:va
tänkte att det väl ändå borde vara så i och med att man annars inte har en aning om dessa mått då de inte står angivna på själva kammarmåtten men ville bli säker så att säga:)

Man brukar rita piporna raka för att hur du böjer dom spelar ingen roll. Ljudvågorna fattar inte att röret har en böj.

Bilderna på dom två färdiga rören är helt enkelt bara för måttsättning av fästen. Men den bilden kan du strunta i och istället bara bygga rören direkt på hojen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man brukar rita piporna raka för att hur du böjer dom spelar ingen roll. Ljudvågorna fattar inte att röret har en böj.

Bilderna på dom två färdiga rören är helt enkelt bara för måttsättning av fästen. Men den bilden kan du strunta i och istället bara bygga rören direkt på hojen.

Aha! så det enda jag behöver oroa mig för är att piporna måste följa hojens kurvor så att allting passar? eller ja, enda och enda, lär ju bli svårt nog iallafall...:D men som sagt, jag ska klura lite på det här så får vi se vad det blir av det. kanske kanske...:D

tack för hjälpen!:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha! så det enda jag behöver oroa mig för är att piporna måste följa hojens kurvor så att allting passar? eller ja, enda och enda, lär ju bli svårt nog iallafall...:D men som sagt, jag ska klura lite på det här så får vi se vad det blir av det. kanske kanske...:D

tack för hjälpen!:tummenupp

Precis! Nu väntar vi bara på att du ska starta en rörbyggar-tråd! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Precis! Nu väntar vi bara på att du ska starta en rörbyggar-tråd! :)

jag tror som såhär att jag ska fundera lite till och göra lite research först och sen, om jag väl bestämmer mig för att bygga, så kommer byggdelen ingå i en komplett mc-remaketråd där hojen går från nuvarande till en tidsenligt inspirerad racereplica eftersom detta är vad jag drömmer om att göra med hojen!:tummenupp uppdaterar på denna idé allt eftersom den kommer närmare verkligheten!:D :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
jag tror som såhär att jag ska fundera lite till och göra lite research först och sen, om jag väl bestämmer mig för att bygga, så kommer byggdelen ingå i en komplett mc-remaketråd där hojen går från nuvarande till en tidsenligt inspirerad racereplica eftersom detta är vad jag drömmer om att göra med hojen!:tummenupp uppdaterar på denna idé allt eftersom den kommer närmare verkligheten!:D :tummenupp

Här kan du göra research
http://www.kreidler.nl/artikelen/performance-tuning-graham-bell/performance-tuning-graham-bell.pdf

Kapitel 4 handlar om expansionskammare.

Eller köp boken, den är väl värd pengarna.
A Graham Bell Two Stroke Performance Tuning
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Stensäker!

Idag gick jag ut och vred över soppakranen på pri,vek upp choken,satte på tändningen och konstaterade att batteriet var snortomt,fällde ut kicken och han startade på första kolvslaget(innan kicken var nere iaf.)

Har inte rört hojen sen oktober -07 så det var lite förvånande att allt skulle gå så lätt,måste bara älska dessa gamla rykande leksaker! :)

Får väl hälsa på hos biltema och handla nytt batteri nån dag,är ju kul om varvräknaren visar rätt.

Ska ut och leka lite med den nu,får se hur det utvecklar sig på smilbanden.

Henrik

Precis så är min RD500 ochså, startar direkt. Tänk om de va så enkelt med alla som stått ett tag. Trevlig, rolig maskin samtidigt som den säkert kan orsaka mycket problem om den skulle gå sönder så en gnutta extra olja i soppan. Ryker..... skojar du? Smilbanden? det blir träningsverk! Lutzendimman innan man fått hetsat upp tempen i motorn. Ett säkert kort när inget annat startar! Toyman
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har antagligen redan köpt batteri, men annars vill jag tipsa om att åka till Elfa och köpa en kondensator istället.

Aningen billigare, nästan obegränsad livslängd och väger bara en bråkdel mot batteriet.
Jo,lite sent men det blir garanterat fler tillfällen då jag kör så sällan och är lite lat med underhållsladdningen.


Precis så är min RD500 ochså, startar direkt. Tänk om de va så enkelt med alla som stått ett tag. Trevlig, rolig maskin samtidigt som den säkert kan orsaka mycket problem om den skulle gå sönder så en gnutta extra olja i soppan. Ryker..... skojar du? Smilbanden? det blir träningsverk! Lutzendimman innan man fått hetsat upp tempen i motorn. Ett säkert kort när inget annat startar! Toyman

Jepp,så lättstartat skulle allt vara efter ett års stillestånd!

Gled igenom besiktningen med rent papper förresten,kan man köra ett par år till då. :)

Henrik
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ojdå, här har det hänt grejer!

Jag tror jag har hittat felet (eller det som gör den mesta skillnaden iaf) på min hoj. Och det var bestyckningen - alldeles för rik. :D

Hade 280 munstycken i den och bytte ner mig till 260, och det blev genast bättre, (verkar dock inte helt okej än) den fick bredare register och klarar av högre hastigheter betydligt bättre. Slinker inte ur effektbandet så lätt längre.

Jag hade bara uppe den i runt 140 (ville inte köra fortare för det började kännas vobbligt :D) men det var tillräckligt för att känna att den gick bättre. :)
Tror jag hade kunnat pina upp den i 160-165 om jag hade tagit i lite mer med hårdhandskarna, men som sagt, det känns alldeles för vobbligt. Kan inte ens växla ordentligt för då känner man hur den nervösar sig. :D Får gå över allt, styrlager, däck, svinglager, höja fram och kanske sänka bak osv.. Sen kan man pressa lite mer, hoppas jag. :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ojdå, här har det hänt grejer!

Jag tror jag har hittat felet (eller det som gör den mesta skillnaden iaf) på min hoj. Och det var bestyckningen - alldeles för rik. :D

Hade 280 munstycken i den och bytte ner mig till 260, och det blev genast bättre, (verkar dock inte helt okej än) den fick bredare register och klarar av högre hastigheter betydligt bättre. Slinker inte ur effektbandet så lätt längre.

Jag hade bara uppe den i runt 140 (ville inte köra fortare för det började kännas vobbligt :D) men det var tillräckligt för att känna att den gick bättre. :)
Tror jag hade kunnat pina upp den i 160-165 om jag hade tagit i lite mer med hårdhandskarna, men som sagt, det känns alldeles för vobbligt. Kan inte ens växla ordentligt för då känner man hur den nervösar sig. :D Får gå över allt, styrlager, däck, svinglager, höja fram och kanske sänka bak osv.. Sen kan man pressa lite mer, hoppas jag. :)

bra att det börjar ordna sig, hoppas att du lyckas fixa det!:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top