RD-tråden!

Vad händer om du sätter tillbaka strypningarna igen? Och hur ser de ut?
Kan det vara så att du har andra trottlar? Är ju långsökt som attan men man vet ju aldrig. =/

förmodligen ingenting... grejen är att strypningarna är ett par svarvade ringar som sitter runt trottelfjädern ovanför trotteln, så när man drar gasen i botten så spärrar de mellan toppen på trottellocket och trotteln själv så trotteln går inte att dra hela vägen upp. det vill säga, när man inte gasar alls bör motorn inte märka någon skillnad... bifogar en enkel illustration, hoppas att den är begriplig. som du ser så har tomgångsläget ingenting med strypningarna att göra... tycker jag verkar logiskt iallafall.
andra trottlar? hurdå menar du?...
 

Bifogat

  • trottelskiss.JPG
    trottelskiss.JPG
    42.1 KB · Visningar: 121
förmodligen ingenting... grejen är att strypningarna är ett par svarvade ringar som sitter runt trottelfjädern ovanför trotteln, så när man drar gasen i botten så spärrar de mellan toppen på trottellocket och trotteln själv så trotteln går inte att dra hela vägen upp. det vill säga, när man inte gasar alls bör motorn inte märka någon skillnad... bifogar en enkel illustration, hoppas att den är begriplig. som du ser så har tomgångsläget ingenting med strypningarna att göra... tycker jag verkar logiskt iallafall.
andra trottlar? hurdå menar du?...

Aaah okej, jag tänkte ifall du kanske hade trottlar som var gjorda för dessa strypningar eller nåt. Är hojen strypt original eller är det specialtillverkade strypningar?
Har aldrig sett eller hört talas om detta nämligen så det är därför jag undrar. :)

Angående problemet, du får väl gå den jobbiga vägen då och göra rent förgasarna grundligt. Glöm inte att plocka ut emulsionsrören och göra rent allt där! Sitter en massa små hål där som lätt täpps igen av gammalt skräp. Emulsionsrören trycker man uppåt mot trottellocket så lossnar dem. Givetvis utan munstyckena i, det är dem som låser fast allt i föggen. Fast det kanske du redan vet iofs, du verkar ju inte helt bortkommen! :tungan

Btw kör du med oljepump eller inblandad olja i soppan?
 
Aaah okej, jag tänkte ifall du kanske hade trottlar som var gjorda för dessa strypningar eller nåt. Är hojen strypt original eller är det specialtillverkade strypningar?
Har aldrig sett eller hört talas om detta nämligen så det är därför jag undrar. :)

Angående problemet, du får väl gå den jobbiga vägen då och göra rent förgasarna grundligt. Glöm inte att plocka ut emulsionsrören och göra rent allt där! Sitter en massa små hål där som lätt täpps igen av gammalt skräp. Emulsionsrören trycker man uppåt mot trottellocket så lossnar dem. Givetvis utan munstyckena i, det är dem som låser fast allt i föggen. Fast det kanske du redan vet iofs, du verkar ju inte helt bortkommen! :tungan

Btw kör du med oljepump eller inblandad olja i soppan?


nej, de ska vara original... tror jag, som sagt inte jag som gjorde jobbet:D nejdå, det är nytillverkade strypningar. yamahacenter tog in hojen, svarvade till brickorna, bänkade hojen, gjorde om strypningarna så att den fick exakt rätt effekt, bänkade igen och skickade mig och hoj därifgrån med alla intyg som behövdes för att regga om hojen till rätt effekt:) nya mellanklassreglerna du vet...:huvet

jo, jag får väl göra det... tyvär...:( usch, jobbigt...:huvet
tack för tipset, ska komma ihåg det!

jag kör med oljepump:)
 
Hej har också en yamaha rd 350 75:a men tyvär så har cylindern och kolven på högersidan skurit så om det är någon som har lite delar på lager eller vet var man kan få tag i så vore det schyst.
 
Last edited:
Hej har också en yamaha rd 350 75:a men tyvär så har cylindern och kolven på högersidan skurit så om det är någon som har lite delar på lager eller vet var man kan få tag i så vore det schyst.

Ingnen aning du. :( Du får nog snoka på blocket tror jag. Fast luftkylda 350 är väl rätt ovanliga?
Kollade på addemoto men de hade inget, iaf inte vad de visar men man vet ju aldrig om de har mer på lager.

Kolla mc-skrotar också! Rena guldgruvan hehe. :D
Edit: http://www.kimsmc.se/ ***OBS*** Vet inte om denna mc-skroten är bra eller dålig, bara ett tips. :)
 
Last edited:
Intressant, hur billiga är dem? Typ hyfsat billiga eller jätteJÄTTEbilliga? Jag vet inte alls vad skrotar tar för delar. :tungan

Maila och fråga,eller ännu bättre ring om du har tur och det inte är upptaget.

Billigt på nytt om man jämför med Ycenter,mycket bra priser på beggat om man jämför med nypris(blinkers ny 600,beggad 120)

Henrik
 
Maila och fråga,eller ännu bättre ring om du har tur och det inte är upptaget.

Billigt på nytt om man jämför med Ycenter,mycket bra priser på beggat om man jämför med nypris(blinkers ny 600,beggad 120)

Henrik

Aaah, låter ju finemang det där! Blir nog till att höra av sig då! :tummenupp
 
Last edited:
Aaah, låter ju finemang det där! Blir nog till att höra av sig då! :tummenupp

Good luck på telen,kan dröja någon dag på mail men det kommer.

Själv bor jag så jag hälsar på i butiken istället men har testat både tele och mail när tid och arbete inte stämt in med öppentider.

Henrik
 
förihelvete vad coolt!!!:yoparty 120 tvåtaktshästar i ett chassi på 120 kg!!!:D jäääääävlar vad den hojen måtte gå...!!!:D

Den har ex RR250 Spondon ramen (for Rotax 250cc) fran 1990 har fatt en RD350 motor. Tanken ar att den ska fa sig ett 510cc eller 535cc Trinity Cheehaf kit sa smaningom. Eftersom allt (menar allt) ar gjort i Fortal (ASNT 7075 T6) eller Gr3 Titanium vager den ca 105-106kg med vatskor/utan bransle..och minst 120hk fast helst lite mer :D
Kolla aven tvasits....Inte manga ex 250 racers man kan skjutsa med hehe..:va
Synd att tiden inte racker till alla project det far bli nasta host eftersom Hayabusan har 'fortur' hehe...:confused: :huvet
 

Bifogat

  • DSCF0741.JPG
    DSCF0741.JPG
    212.9 KB · Visningar: 119
  • DSC00506small.JPG
    DSC00506small.JPG
    53.6 KB · Visningar: 119
Holy smoke.

Funkar det inte med att byta olja så lägg lamellerna i ugnen så ska oljan svettas ur dem, har jag hört om jag inte minns helt fel.

Typ 150 grader bör räcka. :klurar

Oljiga lameller i ugnen, fy farao vad det kommer att lukta. Tror jag:confused: . Klart innan man reser på semester, men får ju tänka på grannsämjan ochså. Känns ej som en lyckad ide! mvh/toyman
 
Oljiga lameller i ugnen, fy farao vad det kommer att lukta. Tror jag:confused: . Klart innan man reser på semester, men får ju tänka på grannsämjan ochså. Känns ej som en lyckad ide! mvh/toyman
Som sagt bara vad jag har hört, ska man ändå byta kan man ju testa. ;)
 
Den har ex RR250 Spondon ramen (for Rotax 250cc) fran 1990 har fatt en RD350 motor. Tanken ar att den ska fa sig ett 510cc eller 535cc Trinity Cheehaf kit sa smaningom. Eftersom allt (menar allt) ar gjort i Fortal (ASNT 7075 T6) eller Gr3 Titanium vager den ca 105-106kg med vatskor/utan bransle..och minst 120hk fast helst lite mer :D
Kolla aven tvasits....Inte manga ex 250 racers man kan skjutsa med hehe..:va
Synd att tiden inte racker till alla project det far bli nasta host eftersom Hayabusan har 'fortur' hehe...:confused: :huvet

Wow, 105kg, det är ju helt vansinnigt lätt! :o Men hur kan busan komma före en tvåtaktare som verkar så rolig? :tungan
 

Ja Busan ar ju min vardagshoj for race och touring, 410hk/215kg. Har kopt massa kolfiber till den for att forsoka komma ner till 205kg (2hk/kg:näsblod ).
Sen har jag en stooor lada fran APE :yoparty (http://www.hayabusazone.com/) for att kunna bygga en grundmotor underdel/kolvar/topp som ska kunna klara +500hk..... Om man sen har husbygge + ligger ute 95% av tiden och jobbar sa far tyvarr vara en cykel focus..... :confused:

Men har denna 'Gammelspondon' (1979 Spondon-Yamaha TZ250 med RD350YPVS 1983 motor, 60-65hk pa slangen/120kg) sa lange:
 

Bifogat

  • DSCF0732small.JPG
    DSCF0732small.JPG
    105.6 KB · Visningar: 117
  • DSCF0748small.JPG
    DSCF0748small.JPG
    27.1 KB · Visningar: 109
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top