RD-tråden!

Last edited:
Någon som vet avgasdurationen för RD 350 YPVS?

Har hittat ritningar på cylinderportarna så alternativt räcker det att någon vet deck clearence, dvs hur långt under cylinderkanten vänder kolven vid TDC?
 
Men det är jewligt ghey med kromat avgassystem. Det ska vara rå metall så man ser sömmarna. :kär

i vanliga fall hade jag hållit med dig (jag ska ha olackerat rostfritt på min hoj!:yoparty ) men på den här hojen hade det nog sett dumt ut. jag menar, vit sadel, polerad kopplingskåpa, vita fälgar, polerade gaffelben, krom överallt och så ett par grova olackade svetssömssynliga avgasrör??:va nej, på den här hojen tycker jag att kromet passar in. men det är som sagt också bara för att resten av hojen går i krom...:rolleyes:
 
Någon som vet avgasdurationen för RD 350 YPVS?

Har hittat ritningar på cylinderportarna så alternativt räcker det att någon vet deck clearence, dvs hur långt under cylinderkanten vänder kolven vid TDC?

Deck clearance, menar du slaglängd då? Isåfall är det 54mm. Jag förstår inte riktigt din fråga. :va Om du menar hur mycket cylinderfoder det finns kvar vid TDC så blir det 0mm. Kolvens kant går preciiiiiis över cylinderns övre kant. (där topplockspackningen sitter alltså)

Funderar du på squishmått eller? Jag tror det går att köra utan topplockspackning på YPVS motorerna också. Själv kör jag utan på min LC. :tuttar Det blir ca: 1,1mm squish vilket är både säkert och effektivt.
Antagligen blir det 1,0 eller 0,9mm på YPVS topplock (Helt perfekt med andra ord!) men jag är inte säker. Lätt och viktigt att kolla iofs. :) Nu när jag ändå babblar om topplockspackning och avsaknaden av den så kan jag lika gärna skriva av mig. :D

*Sluta läsa här om du inte är intresserad eller orkar!* :D

Det jobbiga med att köra utan topplockspackning är att man måste vara extremt jäkla dödsnoggrann innan man applicerar det bensin/värmetåliga packningssilikonet. (Som är köpt på Biltema i en liten vinröd förpackning.) Alla ytor ska ruggas upp (vattenslipas) och vara 100% fettfria. Då fäster silikonet och det kommer inte läcka så länge toppen är plan.
Detta trick är beprövat av både prod-racingförare, andra RD-åkare samt mig personligen, så jag vet att det fungerar. Var själv skeptisk först men nu vet jag som sagt att det går. :)

Om du ska göra detta så ska du (Förutom att ha en medhjälpare vid appliceringen av silikonet då du måste få ett tunnt lager på alla ytor, och det hinner du antagligen inte själv förrän silikonet börjar torka!) ställa om tändningen.
Jag ställde min på 1,75mm FÖD. 2mm FÖD var alldeles för aggressivt och inte heller bra då det utvecklar ännu värme, vilket inte lirar så bra med högre kompression. 1,8mm är hur som helst rekommenderat. 1,75 är säkert och det kör jag som sagt på.

Sedan stoppar man i Ngk b9es stift. (kallare stift) Då blir det mindre risk för detonation eller hål i kolvarna eller liknande fenomen. :)
 
Om du menar hur mycket cylinderfoder det finns kvar vid TDC så blir det 0mm. Kolvens kant går preciiiiiis över cylinderns övre kant. (där topplockspackningen sitter alltså)

Funderar du på squishmått eller?

Det var det måttet jag undrade om. Nej, jag funderade inte på squishen, jag funderade på avgasdurationen eftersom jag höll på att rita expansionskammare. Ville inte slösa bort en toppackning för att öppna och mäta. Men det är för sent nu, Jag har både ritat och hunnit slarva bort ritningen... Förhoppningsvis bara tillfälligt.
 
är det någon som vet avgasdurationen för en RD350lc?:va
 
Haha vad sugen jag blev nu på att fixa en RD350 :drool Om man har en och inte skulle dra upp på högvarv hela tiden, hur mycket tror ni dom skulle dra? under eller över 0,8?? hur långt räcker er 2-taktsolja om ni har den separata smörjningen igång? :va

HÖGVARV????
Maxeffekt vid 8500 r/min för en 83:a.
Cirka 500 r/min högre för en 85:a, vid 9000 r/min.
Där drar ju knappast en 600:a als, så det är väl ingeting jämfört med dagens högvarviga maskiner.
2-takt låter mera men varvar i regel mindre/cylindervolym.
250-2-takt-1-cyl cross har max effekt vid ca 8-8500 r/min.
250-4-takt-4-cyl landsväg har max effekt vid +16000 r/min.
500-2-takt-1-cyl cross har max effekt vid ca 6-6500 r/min.
 

Du som nu blivit forumets RD-jesus kanske kan svara på varför det finns två rd-forum? Borde dom inte försöka slå sig ihop? Samt kanske bli en Yamaha tvåtakts-klubb? Alltså inte bara RD.

Och så ser jag att du smygit igång en byggtråd utan att säga nåt till oss! :fatta!
http://svenskard.forumportal.se/forum/antligen-dags-for-bushidos-byggtrad-t152.html

Angående ditt bekymmer med headerlängd så bör du nog titta cross/enduro-rör istället för RR eftersom du ju vill ha ett snällt rör.
Ska du porta motorn? Om inte så låt headern börja med 33mm invändig diameter som dina orginalcylindrar. Sen ska du nog ändå dra upp stora diametern till 100-120mm
 
Last edited:
Du som nu blivit forumets RD-jesus kanske kan svara på varför det finns två rd-forum? Borde dom inte försöka slå sig ihop? Samt kanske bli en Yamaha tvåtakts-klubb? Alltså inte bara RD.

Och så ser jag att du smygit igång en byggtråd utan att säga nåt till oss! :fatta!
http://svenskard.forumportal.se/forum/antligen-dags-for-bushidos-byggtrad-t152.html

Angående ditt bekymmer med headerlängd så bör du nog titta cross/enduro-rör istället för RR eftersom du ju vill ha ett snällt rör.
Ska du porta motorn? Om inte så låt headern börja med 33mm invändig diameter som dina orginalcylindrar. Sen ska du nog ändå dra upp stora diametern till 100-120mm

Jag har försökt medla mellan forumen (är ju admin på tvåtaktsforumet) men av någon anledning så gillar inte RD-klubben det andra forumet och vill således inte slå sig ihop...:va vi får väl vänta och se vilket forum som överlever längst helt enkelt:D

AAAAAAAAHH! NEJ! Du får ju inte tipsa folk om den redan, jag ville ju inte lägga upp den förrän bygget var färdigt! Så som jag velar och maskar kommer det nog ta tid och bli många ändringar underb byggets gång, och jag vill kunna vela och maska utan att känna press från en massa folk som vill se framsteg...:rolleyes:
Dessutom är den där tråden ändå bara fylld med spam, min idé var att lägga upp en byggtråd på tvåtaktsforumet för att få råd under byggets gång och sen en ny tråd här på sporthoj när allt var klart för att kunna visa upp bygget ordentligt...:D
Så jag hade tänkt lägga upp tråden här i sinom tid, så du behöver inte känna dig bortglömd;)

Jo, jag har börjat inse det jag med. Jag har räknat lite på ett nytt rör men jag är fortfarande inte riktigt klar och väntar därför med att lägga ut det. Men det är just som du säger, ett endurorör med lite större diametrar och längre header.

Nåja, så kan det gå:)
 
Back
Top