RD 350 startar inte

Japp det är orginal förgasare med powerjet huvudmunstycke.

Då känns, vad var det du hade för munstycksstorlek- 310 vääldigt.. stort när orginal är 185 + powerjetmuntycke 60 på höger 65 på vänster förgasare. Enkelt sätt att kolla nålventiler är att ta en plastflaska med bensin koppla till förgasaren då ser du om nivån sjunker så är nålventilen otät.

Då känns, vad var det du hade för munstycksstorlek- 310 vääldigt.. stort när orginal är 185 + powerjetmuntycke 60 på höger 65 på vänster förgasare. Enkelt sätt att kolla nålventiler är att ta en plastflaska med bensin koppla till förgasaren då ser du om nivån sjunker så är nålventilen otät.

Den har ju gått skitbra med 310 och jag har gjort fullgas test osv, fina stift hela tiden.

Nu är dom dock bara vita och blöta....

Jag misstänker att du har bensin i vevhuset, därför stannar den så fort du försöker varva lite och släcker stiften

Tag bort stiften och stäng av tändningen, sen håller du fullgas och kickar till det inte kommer någon soppa eller rök ur tändstiftshålen (känn med handen om det kommer något när du kickar)
montera tillbaks stiften, på med tändningen o starta (kanske behöver lite choke)

/Stefan

Last edited:
Tittade på stiften nu igen (efter att jag hade igång den igår) och höger är helt vitt och vänster är svart och oljigt.

Enligt mig kan man konstatera att det är inget fel på tändningen, och jag vet att den får soppa, eftersom det rinner ur avgasskarven.

Så det måste vara att den får för mycket soppa på den högra. Flottören läcker inte. Så då är det väl otäta nålventiler som är troligast?

Tar o beställer renoveringssats till båda förgasarna.

Eller blir det såhär av slitna reeds? Tänker på den lilla lilla springan på högern.

Dynojet munstycke är det föresten!

Last edited:
Har nu provat så som max350 sa med nålventilen, och den högra läckte som ett soll! Jag tog en stor spruta och kopplade slang till den och allt jag hade i sprutan bara rann rakt igenom, gjorde sen samma sak på den vänstra och där försvann nästan ingenting!

Tack så mycket för tipset! :tummenupp

310 i huvudmunstycke är ganska normalt. Jag körde med 320 på våren och 310 på sommaren i min hyfsat trimmade 350. Reedsen kan du utesluta. En liten springa är helt normalt.
Sliten nål eller nålmynstycke låter som en trolig orsak. Byt i båda förgasarna och testa sedan igen.

Ett annat sätt att verifiera att det är nålarna som är kass är att testa att köra på fullgas. Nålarna har i princip ingen inverkan på fullgas och om motorn funkar som den ska på fullgas men helt värdelöst så fort du slår av på gasen så är det säkert där problemet ligger.
Jag skulle dock inte ha gjort så själv eftersom man riskerar att paja motorn om det nu skulle vara något annat som är felet.

Jodå det kom.

Hjälpte de? I helvette heller!!!

Startar inte, surar ner stiften totalt, tänkte att det är bara soppa i vevhuset. Så jag testade samma sak igen med bensin till förgasaren, det rann igenom! Inte lika snabbt som innnan men likt förbannat så sjönk nivån...... Med helt nya nålventiler......
Dra åt helvette va less jag är nu.

Men kom igen nu Olle, kontakta Ebos nu så du kan få ut och åka lite och vi andra får beskåda pärlan? :(

Jodå det kom.

Startar inte, surar ner stiften totalt, tänkte att det är bara soppa i vevhuset. Så jag testade samma sak igen med bensin till förgasaren, det rann igenom! Inte lika snabbt som innnan men likt förbannat så sjönk nivån...... Med helt nya nålventiler......

Vill du låna mina förgasare också, för uteslutning av förgasarknas?
Ej rengjorda men det fixar du lätt. :)

Jodå det kom.

Har verkligen satt i hop förgasarna riktigt? Nivån i din "flaska" kommer att sjunka tills du har fyllt förgasaren med bensin, flottören trycker upp nålventilen så att det blir tätt, därför viktigt ,med rätt flottörnivå, har du mätt det måttet?

Men kom igen nu Olle, kontakta Ebos nu så du kan få ut och åka lite och vi andra får beskåda pärlan? :(
Får väl göra det då kanske.... HAn har dock aldrig svarat när jag har ringt, har haft mailkontakt med honom bara....
Vill du låna mina förgasare också, för uteslutning av förgasarknas?
Ej rengjorda men det fixar du lätt. :)
Mkt snällt :) hör av mig om det blir aktuellt.
Har verkligen satt i hop förgasarna riktigt? Nivån i din "flaska" kommer att sjunka tills du har fyllt förgasaren med bensin, flottören trycker upp nålventilen så att det blir tätt, därför viktigt ,med rätt flottörnivå, har du mätt det måttet?

Jo, men förgasarna var redan fyllda vid testet tror jag.... Jodå flottörnivån är rätt, 21 mm från packningen upp till ovankant flottören när den ligger ovanpå nålventilen. Så har jag fattat det iaf.

Nu startade den, gick precis lika dåligt som innan och det rinner från avgasskarven. Men den går nog bara på den vänstra så det är väl därför det rinner.

Såg även att nålventilen är tät nu, så det var väl förgasarn som inte var fylld.

En liten checklista:

OK komp.
Gnista.
Inget elfel.
Får bensin.
Fräsch bensin.
Nya nålventiler som tätar.
Bra flottörnivå.
Bra reeds.
Tanklockets luftning OK.

Har du tagit ur ventilsätet till flottören och bytt O-ringen på den?

Annars rinner soppan förbi där även fast ventilen tätar.

Henrik

Gick och letade bland pappren till 500 jag har,där har jag en notering om att 21mm flottörnivå är fel och skall vara 24+-1.

Är du säker på 21mm?

Henrik

En teori:

Det är ju uppenbart att nålventilen läckte, och därför sura den på den cylindern osv. Därför gick den bara på ena även när jag testade med den andra CDI boxen och spolen. Jag visste ju inte om den läckande nålventilen när jag testade med dom grejerna.

Alltså: Det kan vara CDI eller spolen som är sönder ändå, men när jag bytte så gick den lika dåligt pga att den sura ner sig.

Troligt?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...