RD 350 startar inte

På 300mil tappar du knappast kompet, om den inte har nypit men det hade du väl märkt. du kanske har för bra flöde med Pingelkranen!, otäta nålventiler kan ställa till med att stiften surar igen, prova när du får igång den att stänga av kranen, då ser du om nålventilerna är otäta eller inte = motorn går. Byt båda tändattar. kolla upp alla elkontakter, glapp blir det ofta på en gammal mc

Jag har provat med stängd kran också, utan resultat.

Har kollat alla kontakter osv men inte hittat något glapp...

Om det inte är fel på kompet, så borde det vara elfel, tror inte att den får för mkt soppa.

Får försöka få tak på tändspole och CDI.

Jag har provat med stängd kran också, utan resultat.

Har kollat alla kontakter osv men inte hittat något glapp...

Om det inte är fel på kompet, så borde det vara elfel, tror inte att den får för mkt soppa.

Får försöka få tak på tändspole och CDI.

Har du kollat så där inte sitter nåt gojs i huvudmunstycket?

Har varit så less på de så jag har inte gjort något på en vecka nu. Men startade den idag, den startade direkt, men gick piss. Sen dog den men startade på första kicken igen. Verkade som den bara gick på en, så jag drog högra tändhatten, men då dog den, Då går den på vänstra denna gången? tänkte jag, startade igen och drog vänstra tändhatten, då dog den igen. Den går alltså på båda, men går ändå skit, vill dö och vill inte varva. Känns lite som den ville dö mer när jag vred på kranen, men fattar inte varför!? Den har ju gått skitbra innan, förgasarna är ny-rengjorda och flottörnivån är perfekt. Tänkte på slitna reeds, men dom har suttit på i 300 mil och det är Boysen fiber reeds. Känns nästan som den är lättare att kicka nu så det kanske är kompet ändå... HAr inte kollat, duger biltemas till och passar den öht i hålet? Tar gärna emot tips när det gäller komptest.
Mycket tacksam för hjälp!!!

Har stått med en sådan för något år sedan,höll på med knasarna och stiften så jag höll på att bli tokig men inget hjälpte och den gick som du säger på ena ibland och andra ibland och emellanåt på bägge men bara precis att den inte stannade.

Vad jag gjorde?
Handlade en dunk ny soppa och tappade ur den som var i tanken,efter den stått några månader så hade det blivit en geleaktig massa i förgasarna som inte synts när han bara stått 2 veckor då det var rent i förgasarna,efter det inga mer problem.

Testa byt soppa.

Någon som förresten vet vad i soppan som blev gele?

Henrik
Ed. Det roliga är att både jag och tjejen tankade våra R6or samtidigt som 350n blev tankad och problemen började men hade inga problem med våra hojar,verkar som det antingen är värre för förgasahojar vad det nu var med soppan eller så är RDn jäkligt kinkig med hur soppan smakar.

Last edited:
Har stått med en sådan för något år sedan,höll på med knasarna och stiften så jag höll på att bli tokig men inget hjälpte och den gick som du säger på ena ibland och andra ibland och emellanåt på bägge men bara precis att den inte stannade.

Vad jag gjorde?
Handlade en dunk ny soppa och tappade ur den som var i tanken,efter den stått några månader så hade det blivit en geleaktig massa i förgasarna som inte synts när han bara stått 2 veckor då det var rent i förgasarna,efter det inga mer problem.

Testa byt soppa.

Någon som förresten vet vad i soppan som blev gele?

Henrik
Ed. Det roliga är att både jag och tjejen tankade våra R6or samtidigt som 350n blev tankad och problemen började men hade inga problem med våra hojar,verkar som det antingen är värre för förgasahojar vad det nu var med soppan eller så är RDn jäkligt kinkig med hur soppan smakar.

Tack för tipset. Ska självklart prova. Men det var inte jätte länge sedan jag tanka, isf har jag fått kass bensin från macken.

Är dock oroad över att den känns lättare att kicka.......

Har provat med ny bensin. Ingen skillnad.

Har provat kompet med biltema mätare, den visade ca 7-7.5 på båda, alltså ganska lika värden. Om detta är tillräckligt vet jag dock inte. Den är som sagt borrad för 300 mil sedan och det sitter Wiseco kolvar på. (högkomp???)

Jag ger snart upp. Fattar ingenting.

Vissa säger att om där är gnista så ÄR det inget fel på CDI eller spole.

Kollat svänghjulet? så inte jävla woodruffkilen gått av och det vritt sig på axeln

Rätt tändhatt på rätt cylle? Fått dit luftburk riktigt?

Då måste jag väl ta av svänghjulet? Och måste ha specialverktyg?

Ja det behöver du( knappast det felet,men en gör en systematisk felsökning istället för att gissa en massa, ganska omöjligt att ställa en diagnos på ett forum), Avdragare M27x1 vänstergäng finns hos dom som säljer duells sortiment

Jämna värden på kompet var bra, känns spontant som att de är i lägsta laget men kan ha fel. Rek spec brukar stå i manualen. Hade du en varm eller kall motor när du gjorde det ?

Jag brukar köra det på varm motor, kolla om det är jämna värden, och om jag är fundersam slå någon droppe olja i loppet. Ökar vädet iom det så indikerar det slitna ringar/fel inkörda. Kan ses som en hel vetenskap, men på min nivå, är det jämt o inom de spec som anges är jag nöjd.

Rd kallas rz på andra sidan pölen, o har varit ganska poppis. Denna länken var inne på en hel del matnyttigt.

http://domlnator.tripod.com/id25.html

Ingen som har någon ide?

Skruva ut stiften och kolla hur dom ser ut när den dör.
Lyft av krökarna och kolla på kolv/cylinder.
Sitter det något bensinfilter inne i tanken?
Testa med andra tändspolar.
Leta efter tjuvluft runt insug, cylinderfot och vevaxeltätning.

Jag har grejer till mitt bygge som du kan få låna för att testa i din felsökning, CDI box och spole.
Nackdelen med dem är dock att jag inte vet om de funkar.
Hojen kostade någon tusing och hade inte varit igång på en himla massa år.
Kanske värt ett test i alla fall.
Du har fått ett PM med mitt nummer om du vill låna.

Har nu provat med en ny CDI och en ny spole. Ingen skillnad.
Stort tack till Yami som lånade ut sakerna! (ringer imorn)
Har även rengjort förgasarna igen, men nu startar den inte alls.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP