RD 350 startar inte

Har nu provat med CDI och spole igen - ingen skillnad.

Lånade även ett par förgasare med org bestyckning, korrekt flottörnivå och rengjorda, men exakt samma som innan.

Vilken förändring jag än gör så går den lika dåligt.

Går nog på båda men den går skit.

Det ända jag kan komma på som jag inte har kollat är bränslefiltret på kranen, men kranen sitter "limmad" med någon tätningsmassa som jag fick med den..... inte kul.

Men eftersom den får bensin och den har flödat över osv så tvivlar jag på det... men de är klart, den kanske inte får tillräckligt bara.

Tändstift kan gå sönder om de blir för sura. Har du testat att byta stift efter att du fick ordning på nålventilernas tätning?

En sista årgärd som jag kan komma på är att det inte går att hitta något fel på hojen. Om det hade varit en -83:a så hade jag trott att det var min gamla du fått tag på. Jag fick springa igång den minst 200 meter innan den startade annat än på en cylinder och dog snabbt. Efter ett par tre hundra meters mosande med ruscher upp i fart och sedan i med tvåan, upp på hojen, ut med kopplingen och sedan sparka sig fram meter för meter med motorn snurrandes så hoppade den till slut igång hjälpligt på båda. Sedan fick man jobba väldigt försiktigt med gasen tills den började bli varm, därefter funkade den klockrent hela sommaren utom när det var för kallt och fuktigt ute. Då fick man springa igång den igen. Men då startade den snällt efter bara några meters pumpande.

Samma visa nästa vår igen :(
Jag felsökte allt jag kunde komma på under de 8 år jag hade hojen, och bytte allt man kan tänka sig utan resultat.

Inte bra tyvärr. Händer ingenting. Kan inte komma på fler saker att testa.. I Helgen kör jag upp den till Halmstad till en 2taktstrimmare/mekaniker. Får hoppas han hittar felet.
Tändstift kan gå sönder om de blir för sura. Har du testat att byta stift efter att du fick ordning på nålventilernas tätning?

En sista årgärd som jag kan komma på är att det inte går att hitta något fel på hojen. Om det hade varit en -83:a så hade jag trott att det var min gamla du fått tag på. Jag fick springa igång den minst 200 meter innan den startade annat än på en cylinder och dog snabbt. Efter ett par tre hundra meters mosande med ruscher upp i fart och sedan i med tvåan, upp på hojen, ut med kopplingen och sedan sparka sig fram meter för meter med motorn snurrandes så hoppade den till slut igång hjälpligt på båda. Sedan fick man jobba väldigt försiktigt med gasen tills den började bli varm, därefter funkade den klockrent hela sommaren utom när det var för kallt och fuktigt ute. Då fick man springa igång den igen. Men då startade den snällt efter bara några meters pumpande.

Samma visa nästa vår igen :(
Jag felsökte allt jag kunde komma på under de 8 år jag hade hojen, och bytte allt man kan tänka sig utan resultat.

Jag har faktiskt inte testat med stift efter det, mer än att jag har bytt mellan ca 4 st uppsättningar som jag har använt innan.

Ger upp nu och lämnar iväg den istället. Hoppas bara inte det är som med din, att inget fel hittas.

Återkommer med resultat.

Du har kanske testat det här redan, men har du kollat så elektrodavståndet är rätt på stiften?
Nya stift stämmer inte alltid, utan man kan få knacka ihop dem lite grann. För stort glapp gör att den inte orkar ge ordentlig gnista under kompression. Kollas lämpligast med bladmått.

Du har kanske testat det här redan, men har du kollat så elektrodavståndet är rätt på stiften?
Nya stift stämmer inte alltid, utan man kan få knacka ihop dem lite grann. För stort glapp gör att den inte orkar ge ordentlig gnista under kompression. Kollas lämpligast med bladmått.

Japp, kollat.

Låter jävligt lustigt detta, har du kvar originalpipor, luftburk och munstycken/nålar? Går den bättre/sämre med choke?

Min -84 går att handkicka igång utan problem, men då är ju ALLT original. Jag är lite av den uppfattning att RD350 funkar bäst med originalgrejer...

Låter jävligt lustigt detta, har du kvar originalpipor, luftburk och munstycken/nålar? Går den bättre/sämre med choke?

Min -84 går att handkicka igång utan problem, men då är ju ALLT original. Jag är lite av den uppfattning att RD350 funkar bäst med originalgrejer...

Sitter strypbrickor svetsade i org systemet, luftburken är uppborrad för bättre andning. Ingen skillnad med choke.

Min har också gått att kicka utan problem..

Skumt som satan är det iaf, kollat att svänghjulet sitter åt? glapp i vev eller kolvbultslager? Läck i vevhuset?

Inte bra tyvärr. Händer ingenting. Kan inte komma på fler saker att testa.. I Helgen kör jag upp den till Halmstad till en 2taktstrimmare/mekaniker. Får hoppas han hittar felet.

Ger upp nu och lämnar iväg den istället. Hoppas bara inte det är som med din, att inget fel hittas.

Återkommer med resultat.

OK Racing?
Trimmade min 76 hästars 350 på den gamla goda tiden! :tummenupp

Stefan är riktigt duktig!

Last edited:

Jag har faktiskt inte testat med stift efter det, mer än att jag har bytt mellan ca 4 st uppsättningar som jag har använt innan.

Återkommer med resultat.

Nu är den väl redan ivägkörd, men det hade varit intressant att veta om du testade att rulla igång den sådär orimligt länge som jag fick göra med min. Det kunde ta en halvtimme att få motorn att gå rent utan att dö efter varje vinter/motorrenovering.

OK Racing?
Trimmade min 76 hästars 350 på den gamla goda tiden! :tummenupp

Stefan är riktigt duktig!
Visst tusan är han duktig! Han har haft den förra året och renoverade motorn osv med mycket bra resultat :)
Nu är den väl redan ivägkörd, men det hade varit intressant att veta om du testade att rulla igång den sådär orimligt länge som jag fick göra med min. Det kunde ta en halvtimme att få motorn att gå rent utan att dö efter varje vinter/motorrenovering.

Japp, nu är den hans problem :D

Lånar tråden då jag har liknande tändningsfel på min gamla -83.

Har någon en länk/pdf eller torrent till Haynes manualen? I Yamahas workshop manual för 83 står det inget specifikt hur man felsöker CDI/YPVS enheten. Typ "bara byt ut grejorna".

(Ska man bygga street-tracker, eller en offroad, av den gamla besten tro?)

1983 Yamaha YPVS så tappar CDI boxen kontakt innuti. Jag har sett en lösning på hur man SPÄNNER en bult mot översidan med hjälp av en slangklämma. Tydligen så klämmer man ihop delarna som har klappkontakt innuti. Är inget annat fel, dvs kontakter eller kabelbrott, ligger säkert felet där. Du behöver inte ha batteri för att felsöka.
Tändspolarna är lite speciella, och inte utbytbara med vilka som helst ( lågOhm spolar) . Kolla efter rost på eller lös pickup, är pickuppen lös kan ABRISS avståndet vara fel. utan att kolla med boken tror jag det är 0,8 - 1,0 mm

På 80 talet bytte vi boxar med varandra för att felsöka. En eftermarknadständning kostar 3500:-.
Det finns eftermarknads CDI, jag har en på min 350 som står till salu här på sporthoj. funkar utmärkt.
Om du löser problemet på något nytt innovativt sätt, skriv gärna igen.

För att bygga på den gemensamma rd-forumkunskapen så var felet att jag under åren monterat en -86 cdi på en -83 stator. (Eu så har 86 cdi lite mer förtändning programmerad boxen). Vid en sådan kombination av delar måstee man skifta röd&grön kablarna in till cdi - sedan vart det gnista igen! Hip hip hurra.

Hade hunnit köpa in en ´83-84 Ebay cdi + stator så jag har nu en extra RD tändsystem till salu. Dock inte alldeles gratis.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti