RD 350 startar inte

Kolla länken jag la i förra inlägget
 
Nu vet jag inte om kompet är tillräckligt (Kolla reparations handboken) Men om du slår i en liten skvätt olja i cylindern o drar runt den och får ett betydligt högre komp så är ringar / cylinder skadad.
 
jag har avdragare för svänghjul, om det är samma dvs.
du får gärna låna
Tack så mycket. Hör av mig isf!
Nu vet jag inte om kompet är tillräckligt (Kolla reparations handboken) Men om du slår i en liten skvätt olja i cylindern o drar runt den och får ett betydligt högre komp så är ringar / cylinder skadad.
Ska göra det.
Boka tid hos EBOS!
Hör av dig till mig om du behöver skjuts, jag har bil med drag & släp.
Tack så mycket för erbjudandet. Ska göra allt jag kan först :)
Skruva ut stiften och kolla hur dom ser ut när den dör.
Lyft av krökarna och kolla på kolv/cylinder.
Sitter det något bensinfilter inne i tanken?
Testa med andra tändspolar.
Leta efter tjuvluft runt insug, cylinderfot och vevaxeltätning.
Stiften är vita när den dör. Men den får soppa osv....
Det sitter bensin filter i tanken på kranen. Har inte kollat det pga kranen är "limmad" med någon tätningsmassa....



Kom på en sak. På alu röret mellan insugen har där varit ett hål, pga skav från ngn vajer eller något. Det tejpades med vulktejp i väntan på att skaffa ett nytt (som aldrig blev av). Den har gått bra med lagningen hela tiden, men när jag hade av motorn så såg jag att det hade skavt hål i tejpen också. Kan den ha gått med detta hålet eller har det kommit efter?! Kan väl inte vara möjligt att den inte funkar nu pga att jag har tejpat hålet inte?! Lätt att testa iofs, om den startar igen...
 
Det kommer soppa till filtert, ja, men kommer det till cylindrarna ? Blir stiften blöta om du kickar med dödaren på ? Gissningar och antagande är livsfarliga i sådana här lägen, tro mig, jag har gjort den tabben.

O ja, jag har tagit livet av några RD 350.

Du har rengjort förgasarna, är det grundligt gjort, dvs har du tagit sönder dem i molekyler och verkligen sett till att allt är rent ? Skojar inte då jag säger att det är kirurgrent det handlar om. Då du monterade på dem, har du ställt blandskruv, hack i nål, balansering mm så som det ska vara enligt instruktioner ? Vad har du för munstycken, vad ska det vara för munstycken, och vad har du för extra på hojen bortsett från kolvar. Luftfilter ? Trimpipor ?

Vita stift inikerar tunn blandning.

Det blir varmt, och ökar slitage, 2 taktare är ökända för o vara känsliga för blandning.

När du chokar vid start fetar du upp blandningen. Drar du tjuvluft så är den för tunn redan från början.

Någon sa till mig en gång att då den inte startar så är det en av följande.
Bränsle
Luft
Komp
Gnista

Samma person sa också, jobbar du med gamla cyklar så kan det ibland vara mer än ett fel.

Det senare kan du ta som det kommer, men har du de 4, o rätt mängd av dem så ska den starta. Är inte raketforskning, men bryt ner det o gör det systematiskt

Tips 2, köp eller ladda en haynes manual till cyklen, skojar inte då jag säger att det är den bästa investeringen jag någonsin gjort för min hojs välbefinnande.

Spec på komp stod i länken jag la upp innan, de är för varm motor o standardkolvar. Din bör med andra ord vara högre om den är ok.

Stod också om elektroniken, hur den felsöks, och hur känsligt det var med elektronik mellan årsmodellerna.
 
Last edited:
Det kommer soppa till filtert, ja, men kommer det till cylindrarna ? Blir stiften blöta om du kickar med dödaren på ?
Du har rengjort förgasarna, är det grundligt gjort, dvs har du tagit sönder dem i molekyler och verkligen sett till att allt är rent ? Då du monterade på dem, har du ställt blandskruv, hack i nål, balansering mm så som det ska vara enligt instruktioner ? Vad har du för munstycken, vad ska det vara för munstycken, och vad har du för extra på hojen bortsett från kolvar. Luftfilter ? Trimpipor ?
Tack för att du tar dig tid.

Det kommer soppa till cylindrarna. Stiften blir blöta med dödaren på.

Ja, förgasarna är helt nerplockade och ordentligt rengjorda.

Har inte ändrat på några inställningar sedan den fungera.

Jag har 310 i huvudmunstycke, org ska vara 260, men 310 är lagom, stiften såg skitbra ut innan när jag gjorde en test på fullgas. Lågfartsmunstycke är 22.5, dvs orginal. Den har somsagt fungerat skitbra innan, så jag tvivlar på att det skulle vara förgasarinställningar...

Jag har UNI filter i en uppöppnad luftburk. Boyseen Reeds, trimpipor.
 
Tack så mycket. Hör av mig isf!

Ska göra det.

Tack så mycket för erbjudandet. Ska göra allt jag kan först :)

Stiften är vita när den dör. Men den får soppa osv....
Det sitter bensin filter i tanken på kranen. Har inte kollat det pga kranen är "limmad" med någon tätningsmassa....



Kom på en sak. På alu röret mellan insugen har där varit ett hål, pga skav från ngn vajer eller något. Det tejpades med vulktejp i väntan på att skaffa ett nytt (som aldrig blev av). Den har gått bra med lagningen hela tiden, men när jag hade av motorn så såg jag att det hade skavt hål i tejpen också. Kan den ha gått med detta hålet eller har det kommit efter?! Kan väl inte vara möjligt att den inte funkar nu pga att jag har tejpat hålet inte?! Lätt att testa iofs, om den startar igen...

Har du hål på det röret så lär den dra mkt tjuvluft
 
Som sagt, gissa inte. Börja testa i stället. Något är ändrat, hur det har inträffat, det är vad det handlar om att reda ut i nuläget.

Tips

Startgas
Multimeter
Komptestare

Osäker på om dina lågfart är ok, men det är en senare fråga. Kan dock vara en faktor som får dina stift att bli vita då du inte kan varva upp utan att den dör.

Som nämnt innan, på äldre maskiner kan det vara mer än ett fel.
 
Last edited:
Har nu provat med startgas. Den drar ingen tjuvluft.

Startade direkt idag, och varvade upp ganska mycket, men lugnade sig igen. Det rinner bensin från skarven på höger avgasrör. Går bara på den vänstra.

Varvräknaren går inte längre. Rör sig inte. Kan det ha med detta att göra?

Som sagt, den får soppa, där är gnista, där är ok komp, den drar ingen tjuvluft, inget fel på CDI eller tändspole.

Går skit och låter nästan som den misständer ibland....
 
Har nu provat med startgas. Den drar ingen tjuvluft.

Startade direkt idag, och varvade upp ganska mycket, men lugnade sig igen. Det rinner bensin från skarven på höger avgasrör. Går bara på den vänstra.

Varvräknaren går inte längre. Rör sig inte. Kan det ha med detta att göra?

Som sagt, den får soppa, där är gnista, där är ok komp, den drar ingen tjuvluft, inget fel på CDI eller tändspole.

Går skit och låter nästan som den misständer ibland....

Är det orginalförgasare du använder? är det med powerjet munstycken eller inte? om det rinner bensin i höger avgasrör så tycker jag att det verkar som nålventilerna inte håller tätt.
 
Där är en liten liten springa, men har hört att det inte gör ngt pga att dom blir täta av vevhuskompet på något vis?

Eftersom han går taskigt på en burken så blir följdfrågan om det är likadan spinga på båda reedsen? Nu är det läääängesedan jag meckade 2-takt men är dock ganska säker på att dom skall sluta tätt annars så flödar den ju ena cyllen precis som du beskriver.
 
Eftersom han går taskigt på en burken så blir följdfrågan om det är likadan spinga på båda reedsen? Nu är det läääängesedan jag meckade 2-takt men är dock ganska säker på att dom skall sluta tätt annars så flödar den ju ena cyllen precis som du beskriver.

Men ibland går den på andra cylindern, och ibland går den på båda, går dock lika jävla dåligt oavsett vad.
 
jag körde en gång med 3 blad av 4 på min DT 125 pgra av att ett blad hade knäckts, ville inte alls gå mellan tomgång och 5000 rpm ca, men där över gick den ok.

Nä, något sånt är det inte. Båda är fina och min vill inte gå alls nästan. man får hålla halv gas för att den ska gå på tomgång. Går knappt att varva och den dör om man släpper på gasen.

Ingen skillnad om man tar bort tejpen på röret mellan insugen, trots att där då blir ett öppet hål på ca 4mm i diameter.

Konstigt detta med varvräknaren som inte går längre, för den har inte hoppat av eller liknande.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top