RD 350 startar inte

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Min 350 startade inte förra veckan när jag skulle köra, såg då att ena cylinderfotspackningen läckte bensin ganska rejält.

Visste inte om detta var anledningen till att den inte starta men var ju tvungen till att byta den så jag rev av topp och cylindrar och bytte packningar, satte på ny topp packning. När den var ihop igen så startar den inte.

Där är gnista, dock inte jätte bra, och den varierar i styrka lite ibland, Ibland är den jätte svag och ibland är där en fin gnista. Har även testat med nya stift.

Där kommer bensin till stiften, dom blir blöta och sura så fort man kickar eller försöker springa igång den, men varför?

Flottörnivån är bra.

Har rensat lågfartsmunstycket, där var lite skit i, men inte längre som sagt.

Den har startat några gånger, första gången gick den ojämnt som tusan och ville bara dö, gick antagligen bara på en cylinder. Kollade då på stiften och dom var svarta och sotiga, tog då bort luftfiltret för jag tänkte att den fick för lite luft, och då startade den och gick bra, tills bensinen i förgasarna tog slut eftersom jag inte hade tanken på. Satte på tanken igen, startar inte.

Idag fick jag igång den igen, men samma sak, gick ojämnt och ville inte varva, antagligen gick den bara på en.

Fattar ingenting.

Bör tillägga att jag rensade lågfartsmunstycket nu efter, men den har inte startat sedan dess.

Ibland tänder den lite på första kicken, men sen helt dött, antagligen för att stiften blir blöta direkt.

Vad göra?!

Kan även testa att knacka försiktigt på den...

Jag har provar att knacka på den, ska prova med tving också.

Jag har bara en känsla av att det är pga att den surar som den inte startar?

Tändspolen kan det också vara. Min 350 vägrade starta varje vår. Det tog alltid ca 300m springstart innan den hoppade igång. Efter att ha bytt tändspole, och satt på nya tändhattar så gick det lite bättre. Men 50m springstart behövdes iallafall :).

Min var otroligt känslig för soppalvalite. Utan färsk soppa i tanken startade den inte alls.

Jag bytte spole på min aptrimmade historia efter liknande problem till en Dynatek som jag köpte av Ebos i Malmö, kolla med Ebbe Permeståhl om CDI också.
Vet någon så är det han och vet inte han då finns det inte!:)

Bifogat

• manne_lorentzon1.jpg
    manne_lorentzon1.jpg
    41.6 KB · Visningar: 155
Du har rivit motor o den går som en påse nötter efteråt ?

Kollat så du har ok komp på bägge cylindrar ?

En klassiker, men here we go : Assumption is the mother of all fuckups !

Kolla kompet, det är precis de problem du skulle få isf. Har du inte någon ypvs ventil på den också förresten ? Kollat att den öppnar o stänger som den ska ?

Som nämnt längre upp i tråden, Ebos e husgudar på 2 takt, känner du att du inte orkar strula längre så slå dem en signal.

Har nu satt på nya stift (igen) och satt på en ny tändhatt för den ena var sliten och glappig.
Den startade ganska lätt idag men gick skit, och bara på vänster cylinder.
Har inte mätt kompet än för jag vet inte hur man gör och vilken mätare man ska ha? :va
Har även testat att både knacka och sätta en tving på CDIn utan resultat.
Motorn renoverades, cylindrarna borrades och den fick nya Wisecokolvar för 300 mil sedan..
Om det är dåligt komp på högran, är det då nya kolvringar som gäller och måste man hona om då?

Magkänslan säger CDI eller tändspole. Någon i Helsingborgstrakten kanske kan vara vänlig att låna ut dessa till dig för att prova?

Last edited:
Biltema har komptestare för inte många tior. Riktigt bra investering även för framtida mc köp.

Får den bensin som den skall?
Den gick fint utan tank, tills bensinen i förgasarna tog slut. När tanken monterades börjar den bråka igen.

Kom att tänka på att min cykel betedde sig precis så när jag bytte bensinslangar och en av dem kom i kläm/vek sig eller något var gång jag fällde ner tanken.
Det sipprade fram tillräckligt för att fylla förgasarna mellan gångerna, men när motorn startade räckte inte flödet till och motorn dog när förgasarna tömdes.

Minns inte hur slangarna är kopplade på 350:n, men ta en kik på soppafiltret och slangarnas skick/dragning.
Efter det hade jag gett mig på tändspolen då de ofta beter sig väldigt irrationellt i samband med att de lägger av på 500:n åtminstone. Skulle gissa på att de lägger av på liknade vis på 350:n.

Last edited:
Får den bensin som den skall?
Den gick fint utan tank, tills bensinen i förgasarna tog slut. När tanken monterades börjar den bråka igen.

Kom att tänka på att min cykel betedde sig precis så när jag bytte bensinslangar och en av dem kom i kläm/vek sig eller något var gång jag fällde ner tanken.
Det sipprade fram tillräckligt för att fylla förgasarna mellan gångerna, men när motorn startade räckte inte flödet till och motorn dog när förgasarna tömdes.

Minns inte hur slangarna är kopplade på 350:n, men ta en kik på soppafiltret och slangarnas skick/dragning.
Efter det hade jag gett mig på tändspolen då de ofta beter sig väldigt irrationellt i samband med att de lägger av på 500:n åtminstone. Skulle gissa på att de lägger av på liknade vis på 350:n.
Jag har bytt till en högflödeskran med tjockare slangar så flödet är det inget fel på, det är jag säker på. Hade problem med detta innan, att den dog på fullgas osv med det är löst med hjälp av kranen och slangarna.
Får prova med tändspolen!
funkar luftningen i tanken.:va

Japp, den funkar...

Biltema har komptestare för inte många tior. Riktigt bra investering även för framtida mc köp.

Okej, får köpa en sådan då!

Men är det inte något speciellt när man ska kolla kompet på en tvåtaktare?

Eller är det bara, stiften ur och helst jordade, fullgas och sedan kicka ett tag tills mätaren inte visar högre?

Last edited:
Har nu satt på nya stift (igen) och satt på en ny tändhatt för den ena var sliten och glappig.
Den startade ganska lätt idag men gick skit, och bara på vänster cylinder.
Har inte mätt kompet än för jag vet inte hur man gör och vilken mätare man ska ha? :va
Har även testat att både knacka och sätta en tving på CDIn utan resultat.
Motorn renoverades, cylindrarna borrades och den fick nya Wisecokolvar för 300 mil sedan..
Om det är dåligt komp på högran, är det då nya kolvringar som gäller och måste man hona om då?

På 300mil tappar du knappast kompet, om den inte har nypit men det hade du väl märkt. du kanske har för bra flöde med Pingelkranen!, otäta nålventiler kan ställa till det! som kan göra att stiften surar igen, prova när du får igång den att stänga av kranen, då ser du om nålventilerna är otäta eller inte = motorn går. Byt båda tändhattar. kolla upp alla elkontakter, glapp blir det ofta på en gammal mc.

Annars om du inte har köp rephandbok !, gör en systematisk felsökning, mät upp tändspolar mm att bara köpa nya saker och det "kanske" fungerar är både kostsamt och frusterande:mad::huvet:näsblod:död

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...