RD 350 knas

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag har en 350 YPVS -83. Tog en premiärtur och hon startade som vanligt på första kicken. Gick utmärkt ett par kilometer för att sedan tvärdö, den skar inte utan slutade tända. Ibland nyser den till lite och hon har baktänt ett par gånger. Vad kan ha hänt?

Jag har hygglig gnista med nya tändstift, bra flöde från soppakranen och nytt luftfilter. Men stiften blir inte blöta trots att jag kickat och puttat som en galning. Kan det vara något fel med förgasarna? Har öppnat den ena och rengjort, hittade lite bös men inga igensatta ventiler. Tänkte tackla den andra fuggen imorgon.

Tips och råd emottages tacksamt.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
skit i huvudmunstycket du inte har hunnit kolla ännu?
satt en blaffa i ett av mina en gång för 100 år sen o det gav liknande symptom, din borde iofs ha tänt på åtminstone en burk isåfall..
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Tycker det verkar osannolikt att båda förgasarna blivit igensatta samtidigt. Det där med tändplattan kan va värt att kolla. Vad händer när CDI-boxar ballar ur, får man ingen gnista alls då? Får rota vidare imorgon.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kolla kompet också, kan ju vara en havererad kolv eller så.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Troligtvis kass CDI box,
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kan man kolla det med en multimeter?

Nej ! brukar vara glapp i gamla boxar, testa "fultricket" sätt en klämma runt cdiboxen, så att det blir ett tryck, brukar funka då
 
Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Rengjöring av förgasarna hjälpte inte, även om det nog var på tiden.
Enligt servicehandboken kan man tydligen resistansmäta CDIboxen, men det står inte vilka värden man ska ha. Men skiten är ju 32 år gammal så jag beställde en ny från Belgien. Återkommer när jag monterat och testat.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Troligtvis kass CDI box,

Skulle gissa på det också, ett klassikt rd350 fel :(
CDI böjer sig av värmen och kretsar sitter tydligen bättre fast i ingjutningen än i kretskortet. Förut fanns det dom som fräste ut kortet och lödde fast kretsarna igen men har dålig koll på det nu för tiden
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Skulle gissa på det också, ett klassikt rd350 fel :(
CDI böjer sig av värmen och kretsar sitter tydligen bättre fast i ingjutningen än i kretskortet. Förut fanns det dom som fräste ut kortet och lödde fast kretsarna igen men har dålig koll på det nu för tiden

Nya från Zeeltronic är billiga och bättre, så laga är nog ett sämre alternativ
även o det går
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Samma sak hände mig när det begav sig. Efter mycket om och men insåg jag att det var dödarkontakten till stödet som lagt av och inte längre fungerade.
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
En kort fråga, statar den när motorn är kall?
På min gamla RD så gav generatorn upp, lindningen eller vad det är, när generatorn blev varm så la hojen av. Fick den bara stå och kallna så gick den fint igen i ca tio min.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vilket märke ska du köpa? Vad kostar den?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
De här länkarna kan ge dig lite info, både för reservdelar och de delar som är kompatibla med varandra.
http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/for sale page 3. YPVS .htm
http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/The lc family.html

Ett bra köp av dig, den eftermarknadsboxen. Det är omtalat det tricket med slangklämma och en bult som trycker mitt över CDI boxen, men vill man ha så, om man är 30 mil hemifrån och boxen dör igen? Det fanns en bild på nätet tidigare, men den hemsidan är numera nedsläckt (tripod).
Jag har beg CDI boxar (29K), men har lagt undan dem ett tag, ifal jag behöver dem själv, då jag plockar ihop en 85 F , men med 83ans motor.
För att utesluta vissa orsaker till den plötsliga motordöden, bytte man delar med en kompis, på det glada 80 talet. Nu är man ensam i kvarteret om att äga en yamaha Rd 350 YPVS.
På suzuki maskiner från 80 talet slocknade boxarna då de blev varma, för att åter vakna till liv när de kallnat. Om CDI boxen kyls ned, och därefter fungerar, är det troligt ett med ett lödningsfel innuti.
Troligen orkar gnistan visa sig då du har tändstiftet bortplockat, men gnistan kan utebli när det är kompression.
För säkerhetskull, spraya alla kontakter med någon väldoftande multispray!
Berätta gärna hur den nya boxen fungerar!
MVH
Tobbe
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top