RD 350 knas

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag tänkte just på det, det finns nog fan ingen brytare vid stödet. Min har en fjäder så att stödet fjongar upp av sig själv, vilket kan va ganska irriterande emellanåt. Vet inte om det ska va så eller ej.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Stödet som fäller upp sig självt var en vanlig säkerhetsgrej på 80-talet så man inte kunde dra iväg med stödet nere.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Jag tänkte just på det, det finns nog fan ingen brytare vid stödet. Min har en fjäder så att stödet fjongar upp av sig själv, vilket kan va ganska irriterande emellanåt. Vet inte om det ska va så eller ej.
Byt bulten som håller stödet på plats, till en som slutar så bara muttern får plats! Eller såga av den lilla förlängningen på orginalbulten. Det finns en bricka för fjädern, den som har "njure" form. Fastnar inte den på förlängningen på bulten så hålls stödet på plats tills du petar upp den. (Åk nu inte iväg med stödet nere o skäll på mig efteråt!!)
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Har du kollat kompet som JOSEF frågade ?
Hur vet du att den får bensin ? Ställde du kranen i PRI läge eller sög du i vacumslangen när den stod i ON/OFF läge ? Om du har gnista så borde den göra ett nysande. Hur körde du när den la av ?
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Ställde kranen i primerläge, kommer massor med soppa. Har rengjort förgasarna. Jag är dock lite tveksam när stiften inte blir blöta, vart tar all soppa vägen? Gnistan ser misstänkt svag ut, trots nya stift. Har tyvärr inte möjlighet att testa kompet.
Jag körde full rulle när det hände, gick finfint tills den tvärdog. Sedan dess har den bara baktänt ett par gånger.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har tyvärr inte möjlighet att testa kompet.
Jag körde full rulle när det hände, gick finfint tills den tvärdog. Sedan dess har den bara baktänt ett par gånger.

Skruva ur ett stift i taget och känn om det är olika tungt att dra runt motorn beroende på vilket som sitter i.

Det fetade var exakt vad som hände när jag brände hål i kolven på min RD. Det kan förstås lika gärna vara CDIn eller något annat.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Det är normalt motstånd när man kickar iaf.
Jag tror på CDI-teorin tillsvidare.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Har varit med om när kolven smält ända ner så kolvringen är synlig uppifrån.. kompet skapligt när man kickar men inte tillräckligt för att starta utan ett herre jösses rpm dragen efter en bil.

inte ett märke i cyl bara en massa alu bortblåst från kolvar vid utblåset.. synns väl med bortagen pipa o ficklampa när man kollar in i avgasporten.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Testade med ny belgisk CDI-box. Utan resultat, hon är stendöd. Tycker att gnistan blev lite bättre, men den är mer vit än blå om det spelar någon roll. Soppa får den. Kan det va tändspolen?
Att den käkat upp kolvarna har jag svårt att tro. Har inte kört mer än ett par hundra mil sedan renovering.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ställde kranen i primerläge, kommer massor med soppa. Har rengjort förgasarna. Jag är dock lite tveksam när stiften inte blir blöta, vart tar all soppa vägen? Gnistan ser misstänkt svag ut, trots nya stift. Har tyvärr inte möjlighet att testa kompet.
Jag körde full rulle när det hände, gick finfint tills den tvärdog. Sedan dess har den bara baktänt ett par gånger.

Du kan testa kompet enkelt, skruva ut stiften håll ett finger över tändstifthållet kicka. du känner om det inte finns komp . har du kollat alla kontaktdon, kan vara glappt
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Testade med ny belgisk CDI-box. Utan resultat, hon är stendöd. Tycker att gnistan blev lite bättre, men den är mer vit än blå om det spelar någon roll. Soppa får den. Kan det va tändspolen?
Att den käkat upp kolvarna har jag svårt att tro. Har inte kört mer än ett par hundra mil sedan renovering.

Att kolvarna smälter ned till ringen tog ca6-8 sekunder på fullgas och som jag sa skaplig komp men inte tillräckligt bra för att starta.

när vi drog i gång henne med bil då gick hon stt hålla liv i men orkade inte ett smack.

inte en reva eller nyp då kolvens ytter ända vid avgas smälte ned så kompet smög runt kolvringen.

orsak?? För varmt stift?? Kanske. Men mera troligt att jag körde med en för optimerad förgasar inställning för varmare väder detta hände tidigt en vår o ca +4-5°.

Ta loss en pipa o titta upp i avgasporten med en ficklampa du kan inte missa att se om detta har hänt.

mvh
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kollat reedsen?
På DTn min satt där fiber reeds och dom gav sig efter 20 år.
Fick konsekvensen att den var stendöd under 6000 rpm. Man kunde alltså springa igång den om man fick upp varvet nog men sen dog den om man släppte varvet.

Förtydligande: Det ena bladet hade alltså gått av
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Det ser ut som om kolven smält mot avgasporten. Du har för mager blandning på den cylindern. Antingen skit i förgasaren, vattendroppe eller nått. (Är andra sidan helt okey?)
Om avgasröret är täppt eller något, så den varma gasen blir kvar i röret, kan det bli smältskador på kolven. De gånger jag sett detta är det mitt uppe på kolven som smältan blir, alldeles under tändstiftet. Om kolvringen är sliten, eller det sitter fel ring i, kan kolvringsgapet släppa in heta gaset bakom ringen, då kan kolven smälta i närheten av kolvringgsgapet. Om YPVS ventilen inte öppnar som den ska, kan det bli för varmt och kolven smälter så. Det sker nästan alltid på höger cylinder, eftersom vajern drar i vänstersidan, och ett glapp gör att ventilen till höger inte hänger med.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top