RD 350 knas

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag har en 350 YPVS -83. Tog en premiärtur och hon startade som vanligt på första kicken. Gick utmärkt ett par kilometer för att sedan tvärdö, den skar inte utan slutade tända. Ibland nyser den till lite och hon har baktänt ett par gånger. Vad kan ha hänt?

Jag har hygglig gnista med nya tändstift, bra flöde från soppakranen och nytt luftfilter. Men stiften blir inte blöta trots att jag kickat och puttat som en galning. Kan det vara något fel med förgasarna? Har öppnat den ena och rengjort, hittade lite bös men inga igensatta ventiler. Tänkte tackla den andra fuggen imorgon.

Tips och råd emottages tacksamt.
 
skit i huvudmunstycket du inte har hunnit kolla ännu?
satt en blaffa i ett av mina en gång för 100 år sen o det gav liknande symptom, din borde iofs ha tänt på åtminstone en burk isåfall..
 
Tycker det verkar osannolikt att båda förgasarna blivit igensatta samtidigt. Det där med tändplattan kan va värt att kolla. Vad händer när CDI-boxar ballar ur, får man ingen gnista alls då? Får rota vidare imorgon.
 
Kolla kompet också, kan ju vara en havererad kolv eller så.
 
Troligtvis kass CDI box,
 
Kan man kolla det med en multimeter?

Nej ! brukar vara glapp i gamla boxar, testa "fultricket" sätt en klämma runt cdiboxen, så att det blir ett tryck, brukar funka då
 
Last edited:
Rengjöring av förgasarna hjälpte inte, även om det nog var på tiden.
Enligt servicehandboken kan man tydligen resistansmäta CDIboxen, men det står inte vilka värden man ska ha. Men skiten är ju 32 år gammal så jag beställde en ny från Belgien. Återkommer när jag monterat och testat.
 
Troligtvis kass CDI box,

Skulle gissa på det också, ett klassikt rd350 fel :(
CDI böjer sig av värmen och kretsar sitter tydligen bättre fast i ingjutningen än i kretskortet. Förut fanns det dom som fräste ut kortet och lödde fast kretsarna igen men har dålig koll på det nu för tiden
 
Skulle gissa på det också, ett klassikt rd350 fel :(
CDI böjer sig av värmen och kretsar sitter tydligen bättre fast i ingjutningen än i kretskortet. Förut fanns det dom som fräste ut kortet och lödde fast kretsarna igen men har dålig koll på det nu för tiden

Nya från Zeeltronic är billiga och bättre, så laga är nog ett sämre alternativ
även o det går
 
Samma sak hände mig när det begav sig. Efter mycket om och men insåg jag att det var dödarkontakten till stödet som lagt av och inte längre fungerade.
 
En kort fråga, statar den när motorn är kall?
På min gamla RD så gav generatorn upp, lindningen eller vad det är, när generatorn blev varm så la hojen av. Fick den bara stå och kallna så gick den fint igen i ca tio min.
 
Vilket märke ska du köpa? Vad kostar den?
 
De här länkarna kan ge dig lite info, både för reservdelar och de delar som är kompatibla med varandra.
http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/for sale page 3. YPVS .htm
http://homepage.ntlworld.com/ultimatelccrazy/html/The lc family.html

Ett bra köp av dig, den eftermarknadsboxen. Det är omtalat det tricket med slangklämma och en bult som trycker mitt över CDI boxen, men vill man ha så, om man är 30 mil hemifrån och boxen dör igen? Det fanns en bild på nätet tidigare, men den hemsidan är numera nedsläckt (tripod).
Jag har beg CDI boxar (29K), men har lagt undan dem ett tag, ifal jag behöver dem själv, då jag plockar ihop en 85 F , men med 83ans motor.
För att utesluta vissa orsaker till den plötsliga motordöden, bytte man delar med en kompis, på det glada 80 talet. Nu är man ensam i kvarteret om att äga en yamaha Rd 350 YPVS.
På suzuki maskiner från 80 talet slocknade boxarna då de blev varma, för att åter vakna till liv när de kallnat. Om CDI boxen kyls ned, och därefter fungerar, är det troligt ett med ett lödningsfel innuti.
Troligen orkar gnistan visa sig då du har tändstiftet bortplockat, men gnistan kan utebli när det är kompression.
För säkerhetskull, spraya alla kontakter med någon väldoftande multispray!
Berätta gärna hur den nya boxen fungerar!
MVH
Tobbe
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top