Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

Ja. De är väl så här vad jag vet? 01-02=samma
03-04- samma
05-06 samma
07-08 samma
09-2016 med mindre uppdateringar
 
Då är den beställd, jäkla tur att den fanns till så bra pris.

Hur får jag lättast bort oljan ur cylindern?
Vad hade ni mer gjort med den motorn mer än byta olja, stift, kolla ventiler?
 
Last edited:
Ursäkta kapningen, men jag experimenterade lite på min motor.
Detta är säkert inte det bästa i världen att kolla stakar, men måste väl ändå ge en bra indikation när grejerna sitter i motorn?

Så länge man har fina vevlager utan glapp iaf.
Minsta skevhet måste ju göra det omöjligt att få igenom axeln, men det var sugpassning på min.
Det är ingen gammal rörbit, utan 400×20mm slipat axelstål.
 

Bifogat

  • image000000 (1).jpg
    image000000 (1).jpg
    136.1 KB · Visningar: 58
Last edited:
Ursäkta kapningen, men jag experimenterade lite på min motor.
Detta är säkert inte det bästa i världen alla kolla stakar, men måste väl ändå ge en bra indikation när grejerna sitter i motorn?

Så länge man har fina vevlager utan glapp iaf.
Minsta skevhet måste ju göra det omöjligt att få igenom axeln, men det var sugpassning på min.
Det är ingen gammal rörbit, utan 400×20mm slipat axelstål.
De de är ger ingen hit om något är glappt eller "lite" vridet för alla stakar går ju vrida och vicka någon grad höger vänster i vevstakens lager "lagerspelet". Vist du ser om en vevstake vridit sig härrejössesmycket men de är allt. De viktigaste är att de inte glappar radiellt men de är svårt att känna med händerna om de inte är enormt sluta vevstakslager.
 
De de är ger ingen hit om något är glappt eller "lite" vridet för alla stakar går ju vrida och vicka någon grad höger vänster i vevstakens lager "lagerspelet". Vist du ser om en vevstake vridit sig härrejössesmycket men de är allt. De viktigaste är att de inte glappar radiellt men de är svårt att känna med händerna om de inte är enormt sluta vevstakslager.
Jo, det är inget verktyg men en indikation som sagt. Speciellt mellan 1an och 4ans cylinder.

Kan inte känna att mina stakar går att vrida för fem öre. En visst spel i sidled på veven finns ju som bekant.

Vilken betydelse skulle det ha om en stake var utanför dessa mätningar? I formel 1 kan man tänka sig...
 
Jo, det är inget verktyg men en indikation som sagt. Speciellt mellan 1an och 4ans cylinder.

Kan inte känna att mina stakar går att vrida för fem öre. En visst spel i sidled på veven finns ju som bekant.

Vilken betydelse skulle det ha om en stake var utanför dessa mätningar? I formel 1 kan man tänka sig...

Med olja i lagarebanorna så är de svårt/omöjligt att känna de lilla lagerspel de är om de är fräscha lager. Ex en random bilmotor med acl lagerspel är bara 0.0125mm så vevaxeln måste va kruttorr för att man ska kunna vicka eller vrida stakarna så de känns med fingrarna. Mäta fram vickning vridning är däremot lätt men inte till någ nytta.
 
Med olja i lagarebanorna så är de svårt/omöjligt att känna de lilla lagerspel de är om de är fräscha lager. Ex en random bilmotor med acl lagerspel är bara 0.0125mm så vevaxeln måste va kruttorr för att man ska kunna vicka eller vrida stakarna så de känns med fingrarna. Mäta fram vickning vridning är däremot lätt men inte till någ nytta.
Vad vinner man då menar du på dessa mikroskopiska tusendelar som man inte ser? Unviker jag omedelbart haveri eller är det de enorma antal mil man kan få ut ur motorn?
 
Vet inte varför jag skriver detta här, men jag har lekt lite grann med plastiguage på "nya" begagnade toppen jag köpt.

Hade för avseende att använda grejer som redan lirat ihop, dvs de medföljande std-kammarna. Men det blir nog mina gamla ihop med "nya" toppen. De är inom spec fortfarande iaf.

Tog ur ventilerna ur "nya" toppen, satte i de tillhörande kammarna med sina överfall och märkte att en av dem "kastar" någon hundradels millimeter i lagerbanan. Kände detta som ett litet motstånd när jag snurrade på dem.
Vet inte vad detta gör rent praktisk men det lär ju slitas fortare. Är detta något som går att åtgärda? Såg att Allen Millyard riktade en kamaxel med värme.

Gjorde samma sak med min gamla/befintliga topp, men där gick de lika lätt runt om.
Nu blev det riktigt trådkap, ursäkta

Bra videoserier förresten när man vill fixa GSXR. Bra Gubbe, "Superbike Surgery"
 
Last edited:
Vad vinner man då menar du på dessa mikroskopiska tusendelar som man inte ser? Unviker jag omedelbart haveri eller är det de enorma antal mil man kan få ut ur motorn?

Jag är osäker på om jag förstår frågan men ...
Lagerspel är standard på alla motorer, oljan måste få plats mellan lageryta och vevaxel.
Ang krokig kamaxel så har jag aldrig råkat ut för det men de går nog rikta.
 
Jag är osäker på om jag förstår frågan men ...
Lagerspel är standard på alla motorer, oljan måste få plats mellan lageryta och vevaxel.
Ang krokig kamaxel så har jag aldrig råkat ut för det men de går nog rikta.
Jo, så mycket förstår jag. Men kanske vi pratar om olika saker? Att jag inte kan mäta glapp i höjdled på tusendelarskalan kan jag förstå. Men menar att om en stake är vriden det minsta så kan det inte behövas mycket för att göra det direkt omöjligt att föra igenom axelstålet, speciellt från 1an till 4an även om oljespelen är involverade.

Men detta är kanske som du säger inte det intressanta. Jag har ingen utbildning i detta så jag menar inte att bjäbba emot. Tack för svar!

Gällande kamaxeln funderade jag på om detta kan uppstå om man demonterar dem vårdslöst, dvs ojämnt så de hamnar i brytning när ventilfjädrarna trycker på. Tycker man borde se ett större slitage i lagerbanorna om den kammen som kom med toppen "kastade" så när toppen/hojen rullade på gatan...men men, bara spekulationer
 
Då är den beställd, jäkla tur att den fanns till så bra pris.

Hur får jag lättast bort oljan ur cylindern?
Vad hade ni mer gjort med den motorn mer än byta olja, stift, kolla ventiler?
Ja, hoppas det blir bra. Billigt oavsett.
Oljan får du ut med en slang på renblåsningsmunstycket (tryckluft)

Är väl inte så mycket mer att kolla.
Stället du ventiler så drar du ju runt motorn manuellt i samma veva och kan känna efter katastrofala glapp och att den går runt obehindrat med stiften urplockade

Oljetråget kan vara värt att ta loss och göra rent på insidan. Brukar kunna vara lite smegma där. Kopplingskåpan är enkelt att ta loss och kolla kopplingskorgen
 
Det jag menade med tryckluften var via tändstiftshålet och cylindern i kompressionsläge (både insug och avgas stängda) då kommer all olja upp
 
Vet inte varför jag skriver detta här, men jag har lekt lite grann med plastiguage på "nya" begagnade toppen jag köpt.

Hade för avseende att använda grejer som redan lirat ihop, dvs de medföljande std-kammarna. Men det blir nog mina gamla ihop med "nya" toppen. De är inom spec fortfarande iaf.

Tog ur ventilerna ur "nya" toppen, satte i kammarna med sina överfall och märkte att en av dem "kastar" någon hundradels millimeter i lagerbanan. Kände detta som ett litet motstånd när jag snurrade på dem.
Vet inte vad detta gör rent praktisk men det lär ju slitas fortare. Är detta något som går att åtgärda? Såg att Allen Millyard riktade en kamaxel med värme.

Gjorde samma sak med min gamla/befintliga topp, men där gick de lika lätt runt om.
Nu blev det riktigt trådkap, ursäkta

Bra videoserier förresten när man vill fixa GSXR. Bra Gubbe, "Superbike Surgery"
Flyttade du överfallen från ena toppen till andra toppen?

Det går inte!! Alla överfall är henade samtidigt i varje topp, ett överfall har sin unika plats och endast där.

Du bygger in maifunktion la grande.
 
Flyttade du överfallen från ena toppen till andra toppen?

Det går inte!! Alla överfall är henade samtidigt i varje topp, ett överfall har sin unika plats och endast där.

Du bygger in maifunktion la grande.
Ja, nej så jävla pantad är jag inte. Men jag började tänka om överfallen tillhörde den toppen jag fick. Det vet man aldrig, har sett åtskilliga muppar på Ebay som säljer överfall och topp separat ( jag brukar kontakta dem å säga åt dem) ?

Däremot lärde Matt Hudson alias Dirty Garage guy mig varför vi har dessa halvmånar på ventilkåpspackningen.
Har inte tänkt på varför de är där tidigare

Provade även de gamla kammarna i "nya" toppen, inga konstigheter då.
 
Last edited:
Så kompisar, den nya motorn är nu i hojen och har fått nya vätskor och ventiler kollade. Nu till de tråkiga. Jag märker att den inte frikopplar som den ska. Hjulet snurrar även med kopplingshandtaget i innersta läget, dock går de att stoppa hjulet med händerna. Jag märker även att de går inte att snurra hjulet när den ligger i växel med kopplingen intryckt.

Vad är proffsens förslag i felsökning och utbytes?
 
Så kompisar, den nya motorn är nu i hojen och har fått nya vätskor och ventiler kollade. Nu till de tråkiga. Jag märker att den inte frikopplar som den ska. Hjulet snurrar även med kopplingshandtaget i innersta läget, dock går de att stoppa hjulet med händerna. Jag märker även att de går inte att snurra hjulet när den ligger i växel med kopplingen intryckt.

Vad är proffsens förslag i felsökning och utbytes?
Det är ett vanligt fenomen med hojar och våtkoppling, ingen fara.
Det är inget fel i sig, och fenomenet minskar när man börjat använda hojen efter stillastående.
Och blir försumbart efter en lång runda med varmkörd hoj.

Om man skulle få för sig att smörja kedjan vid kall hoj så är det dock praktiskt, då roterar bakhjulet så där lagom fort ?
 
Det är ett vanligt fenomen med hojar och våtkoppling, ingen fara.
Det är inget fel i sig, och fenomenet minskar när man börjat använda hojen efter stillastående.
Och blir försumbart efter en lång runda med varmkörd hoj.

Om man skulle få för sig att smörja kedjan vid kall hoj så är det dock praktiskt, då roterar bakhjulet så där lagom fort ?
Men känns de inte lite konstigt att inte kunna rulla hojen ens? I växel och kopplingen intryckt.

Jag hade den igång 5-10 min i garaget för att se om de hjälpte att värma den lite men ingen skillnad.
 
Men känns de inte lite konstigt att inte kunna rulla hojen ens? I växel och kopplingen intryckt.

Jag hade den igång 5-10 min i garaget för att se om de hjälpte att värma den lite men ingen skillnad.
Är du säker på att det inte är så pass enkelt att du bara dragit fjädern till wiren för löst? Kan ju krävas ett extra varv ibland. Eller så har lamellerna klibbat ihop under vilan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top