Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

Säger som andra här - det brukar ge sig efter ett tag. Just därför brukar jag hålla inne kopplingen ett tag innan jag lägger i ettan med kall motor och på så sätt minimera ett högljutt 'klonk'
 
Ibland klibbar lameller och stålskivor ihop såpass att det inte hjälper att varmköra med kopplingen indragen. Det smäller till när man lägger i ettan och motorn stannar. Något jag hatar och undviker. Nu bor jag vid en nedförsbacke så jag rullar innan jag lägger i ettan. Indragen koppling, lägger i tvåan fortfarande med kopplingen indragen. Sen åker jag så tills lamellerna släpper. Kan ta 50-100-200 meter. Barnettlameller i min z750-4. Min z750 twin har lindrigare problem med det kan hända om den står länge. Originallameller. TDM900an har inte det problemet alls. Inte min DR600 heller.
På Kawa 750 twinen hade jag loss kåpan där kopplingsvajern går in till kopplingsstången. När jag monterat tillbaka allt vill man ju testa. Frikopplade inte. (Hojen och jag bor på andra våningen så ingen provkörning för detta.)
Men från oljepåfyllningen så ser man lamellerna. In med kopplingshandtaget och in med en skruvmejsel mellan lamellerna och vrid. Jucka lite med växeln i och vrid isär på ett annat ställe. Då funkade kopplingen med det vajerspelet som jag vill ha vid handtaget.

683C4F59-FFBD-432F-9E1A-7DA6B359EA19.jpeg


Så ha lite fart innan ni lägger i ettan när kopplingen klibbat ihop. Åk med kopplingen indragen så känner ni ju när det släpper.
Och bo gärna vid en nedförsbacke.
 
Prova om det hjälper att "varva till" motorn med indragen koppling och friläge innan du lägger i växel.
Kan vara tillräckligt för att det ska bildas en oljefilm som separerar paketet.
 
Är ju vinter så jag hade tagit ur kopplingskorgen och tittat på den. (Innerkorgen) Förmodligen lite avtryck och skägg efter lamellerna i den och då fungerar inte kopplingen. Elmutterdragare och 30 eller 32 hylsa tror jag det är...

Fila bort ojämnheterna lite lätt. Avsluta med slippapper.

Nu är det ju synd att du precis pytsat i ny olja men går ju att luta hojen bara för att ta ur kopplingen.
 

Bifogat

  • 20230206_070255.jpg
    20230206_070255.jpg
    664.3 KB · Visningar: 6
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top