Don Quixote
Nordic BoTT 2010
Så har man sprungit runt på Birminghammässan under en hel fredag! Sett aldeles får många frustrerande vackra damer, snackat snack med Sete, Niel McKenzie (fast jag fortfarande inte kan stava hans namn), Chris Vermuelen (samma där) och inte minst fått klämma på och titta på samtliga nya 04or ur alla tänkbara vinklar. Lyckades även krama ur lite ny info om hojarna. Så här kommer en sammanfattning med personliga åsikter:
Yamaha R1 04:
Ja, den är snygg! Vansinnigt snygg! Vi har alla sett en uppsjö bilder och den är minst lika läcker i verkligheten. Designmässigt får man intrycket av att Yamaha har blandat in Italienska designers i teamet. Ungefär som när man studerar en MV är den inte bara vackert skulpterad från alla vinklar utan även detaljarbetet är på topp. En sak såg dock ganska billigt ut och det är att de "värmeskyddsplåtar" som sitter på sidorna av avgaspiporna är gjorda av plast. Tacky...
I blått eller grått kommer formerna inte riktigt till sin rätt, men i röd/svart är den bättre än porr.
När man väl har satt sig till rätta i sadeln kändes den bra precis som R1 03. Varken mindre, större, smalare, bredare, lägre eller högre. Inget ont om detta då den "gamla" R1an knappast kan anses vara en klumpig pjäs.
Yamaha-folket var tämligen skrävliga om den nya hojens prestanda men efter det första reklamsnacket blev det lite mer konkreta uppgifter. Effekten uppger dom vara 172 hästar. Konkreta test på hur mycket ett väldesignat Ram-airsystem ger har så vitt jag vet inte publicerats, och samtliga tillverkare har det numera så låt detta vara officiella siffror och inte de 180 som mer får anses vara en marknadsföringsgrej. Detta borde resultera i runt 160 hästar på bakhjulet vilket är ett par hästar upp mot vad en en riktigt välmående GSXR1000 med helsystem levererar en bra dag. Klart fräckt. Viktmässigt har det inte direkt hänt nått. En bit över 170 kilos torrvikt räknar dom med. Rödmarkeringen ligger vid 13.750 varv.
Kawasaki ZX10R 04:
Då de första bilderna på 10an släpptes blev jag minst sagt besviken. Fronten såg aningen touringaktig ut, rakt framifrån är den ingen oljemålning och från sidan tyckte jag den såg en smula märklig ut. Detta ändras totalt när man ser den på riktigt. Om Yamahas design har stora portioner flärd, vackra svepande linjer och ett vasst utseende kan Kawan närmast betraktas som aggresiv och tillyxad. Vad som är slående är dock hur liten den är. I sadeln känns den bra precis som ZX6an fast med en betydligt smalare tank. Pga ramens dragning över motorn i stället för runt och tankens speciella utformning är det inte mycket mer mellan knäna än på t.ex en RSV Mille. Dom uppger en torrvikt på 164 kilo och om fysiska mått är nått att gå efter är det inget att betvivla. Att få en effektuppgivelse tog en stunds pratande men Kawa kommer officiellt sätta effekten till 170hk (+ RamAir). Med andra ord får vi nog vänta till de första riktiga testerna innan det kan avgöras vem som tar hem effektkriget även om det nog är ganska orelevant då det antagligen inte kommer skilja mer än ett par hästar.
Den gör sig i min mening inte riktigt i grönt, men i svart är den giftig.
Honda CBR1000RR 04:
Så har vi Hondan då. Vi har lite av ett antiklimax här. En hård debatt har gått på forumet huruvida den är lik RCV 211an (Rossis rejshoj för oinsatta). Efter att ha sett som sida vid sida är nya Bladen så lik RCV som en gathoj nog kan bli. Men problemet är att den också ser bra precis likadan ut som CBR600 som kom förra året. Den stal showen då, men nu känns det som om man sett det förrut. Detta är dock inget hållbart argument att tala illa om Bladen. Den är snygg, detaljerna känns genomarbetade och den känns inte en centimeter större än 600an. Dessutom har dom en teknisk lösning som om den fungerar som tänkt kan göra att Honda tar hem förstaplatsen nästa år. Jag talar om den nya styrdämpare som Hondan kommer med. Den ändrar beteende efter hastighet och blir trögare vid högre farter. Detta skulle kunna betyda att Bladen kan ha mycket radikalare chassi utan att riskera ostabilitet. Detta kan bli avgörande om vikt och effekt lyckas matcha R1 och ZX10. Jag fick aldrig någon effekt/viktuppgift av dem och ganska oroande är att den inte kommer finnas tillgänglig på marknaden förrän i slutet av April/början av Maj. Om detta tyder på att hojen inte är färdigutvecklad eller inte kan diskuteras.
Givetvis fanns det en väldans massa fler nya skojiga hojar för att inte tala om de GP-räsers man fick chans att titta närmare på. Undrar ni nått speciellt får ni fråga. Får räcka för stunden nu
En massa bilder kommer upp i kväll!!
// DQ
Yamaha R1 04:
Ja, den är snygg! Vansinnigt snygg! Vi har alla sett en uppsjö bilder och den är minst lika läcker i verkligheten. Designmässigt får man intrycket av att Yamaha har blandat in Italienska designers i teamet. Ungefär som när man studerar en MV är den inte bara vackert skulpterad från alla vinklar utan även detaljarbetet är på topp. En sak såg dock ganska billigt ut och det är att de "värmeskyddsplåtar" som sitter på sidorna av avgaspiporna är gjorda av plast. Tacky...
I blått eller grått kommer formerna inte riktigt till sin rätt, men i röd/svart är den bättre än porr.
När man väl har satt sig till rätta i sadeln kändes den bra precis som R1 03. Varken mindre, större, smalare, bredare, lägre eller högre. Inget ont om detta då den "gamla" R1an knappast kan anses vara en klumpig pjäs.
Yamaha-folket var tämligen skrävliga om den nya hojens prestanda men efter det första reklamsnacket blev det lite mer konkreta uppgifter. Effekten uppger dom vara 172 hästar. Konkreta test på hur mycket ett väldesignat Ram-airsystem ger har så vitt jag vet inte publicerats, och samtliga tillverkare har det numera så låt detta vara officiella siffror och inte de 180 som mer får anses vara en marknadsföringsgrej. Detta borde resultera i runt 160 hästar på bakhjulet vilket är ett par hästar upp mot vad en en riktigt välmående GSXR1000 med helsystem levererar en bra dag. Klart fräckt. Viktmässigt har det inte direkt hänt nått. En bit över 170 kilos torrvikt räknar dom med. Rödmarkeringen ligger vid 13.750 varv.
Kawasaki ZX10R 04:
Då de första bilderna på 10an släpptes blev jag minst sagt besviken. Fronten såg aningen touringaktig ut, rakt framifrån är den ingen oljemålning och från sidan tyckte jag den såg en smula märklig ut. Detta ändras totalt när man ser den på riktigt. Om Yamahas design har stora portioner flärd, vackra svepande linjer och ett vasst utseende kan Kawan närmast betraktas som aggresiv och tillyxad. Vad som är slående är dock hur liten den är. I sadeln känns den bra precis som ZX6an fast med en betydligt smalare tank. Pga ramens dragning över motorn i stället för runt och tankens speciella utformning är det inte mycket mer mellan knäna än på t.ex en RSV Mille. Dom uppger en torrvikt på 164 kilo och om fysiska mått är nått att gå efter är det inget att betvivla. Att få en effektuppgivelse tog en stunds pratande men Kawa kommer officiellt sätta effekten till 170hk (+ RamAir). Med andra ord får vi nog vänta till de första riktiga testerna innan det kan avgöras vem som tar hem effektkriget även om det nog är ganska orelevant då det antagligen inte kommer skilja mer än ett par hästar.
Den gör sig i min mening inte riktigt i grönt, men i svart är den giftig.
Honda CBR1000RR 04:
Så har vi Hondan då. Vi har lite av ett antiklimax här. En hård debatt har gått på forumet huruvida den är lik RCV 211an (Rossis rejshoj för oinsatta). Efter att ha sett som sida vid sida är nya Bladen så lik RCV som en gathoj nog kan bli. Men problemet är att den också ser bra precis likadan ut som CBR600 som kom förra året. Den stal showen då, men nu känns det som om man sett det förrut. Detta är dock inget hållbart argument att tala illa om Bladen. Den är snygg, detaljerna känns genomarbetade och den känns inte en centimeter större än 600an. Dessutom har dom en teknisk lösning som om den fungerar som tänkt kan göra att Honda tar hem förstaplatsen nästa år. Jag talar om den nya styrdämpare som Hondan kommer med. Den ändrar beteende efter hastighet och blir trögare vid högre farter. Detta skulle kunna betyda att Bladen kan ha mycket radikalare chassi utan att riskera ostabilitet. Detta kan bli avgörande om vikt och effekt lyckas matcha R1 och ZX10. Jag fick aldrig någon effekt/viktuppgift av dem och ganska oroande är att den inte kommer finnas tillgänglig på marknaden förrän i slutet av April/början av Maj. Om detta tyder på att hojen inte är färdigutvecklad eller inte kan diskuteras.
Givetvis fanns det en väldans massa fler nya skojiga hojar för att inte tala om de GP-räsers man fick chans att titta närmare på. Undrar ni nått speciellt får ni fråga. Får räcka för stunden nu

En massa bilder kommer upp i kväll!!
// DQ