Rapport från mässan - info om 04:orna!!!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Så har man sprungit runt på Birminghammässan under en hel fredag! Sett aldeles får många frustrerande vackra damer, snackat snack med Sete, Niel McKenzie (fast jag fortfarande inte kan stava hans namn), Chris Vermuelen (samma där) och inte minst fått klämma på och titta på samtliga nya 04or ur alla tänkbara vinklar. Lyckades även krama ur lite ny info om hojarna. Så här kommer en sammanfattning med personliga åsikter:

Yamaha R1 04:

Ja, den är snygg! Vansinnigt snygg! Vi har alla sett en uppsjö bilder och den är minst lika läcker i verkligheten. Designmässigt får man intrycket av att Yamaha har blandat in Italienska designers i teamet. Ungefär som när man studerar en MV är den inte bara vackert skulpterad från alla vinklar utan även detaljarbetet är på topp. En sak såg dock ganska billigt ut och det är att de "värmeskyddsplåtar" som sitter på sidorna av avgaspiporna är gjorda av plast. Tacky...
I blått eller grått kommer formerna inte riktigt till sin rätt, men i röd/svart är den bättre än porr.
När man väl har satt sig till rätta i sadeln kändes den bra precis som R1 03. Varken mindre, större, smalare, bredare, lägre eller högre. Inget ont om detta då den "gamla" R1an knappast kan anses vara en klumpig pjäs.
Yamaha-folket var tämligen skrävliga om den nya hojens prestanda men efter det första reklamsnacket blev det lite mer konkreta uppgifter. Effekten uppger dom vara 172 hästar. Konkreta test på hur mycket ett väldesignat Ram-airsystem ger har så vitt jag vet inte publicerats, och samtliga tillverkare har det numera så låt detta vara officiella siffror och inte de 180 som mer får anses vara en marknadsföringsgrej. Detta borde resultera i runt 160 hästar på bakhjulet vilket är ett par hästar upp mot vad en en riktigt välmående GSXR1000 med helsystem levererar en bra dag. Klart fräckt. Viktmässigt har det inte direkt hänt nått. En bit över 170 kilos torrvikt räknar dom med. Rödmarkeringen ligger vid 13.750 varv.

Kawasaki ZX10R 04:

Då de första bilderna på 10an släpptes blev jag minst sagt besviken. Fronten såg aningen touringaktig ut, rakt framifrån är den ingen oljemålning och från sidan tyckte jag den såg en smula märklig ut. Detta ändras totalt när man ser den på riktigt. Om Yamahas design har stora portioner flärd, vackra svepande linjer och ett vasst utseende kan Kawan närmast betraktas som aggresiv och tillyxad. Vad som är slående är dock hur liten den är. I sadeln känns den bra precis som ZX6an fast med en betydligt smalare tank. Pga ramens dragning över motorn i stället för runt och tankens speciella utformning är det inte mycket mer mellan knäna än på t.ex en RSV Mille. Dom uppger en torrvikt på 164 kilo och om fysiska mått är nått att gå efter är det inget att betvivla. Att få en effektuppgivelse tog en stunds pratande men Kawa kommer officiellt sätta effekten till 170hk (+ RamAir). Med andra ord får vi nog vänta till de första riktiga testerna innan det kan avgöras vem som tar hem effektkriget även om det nog är ganska orelevant då det antagligen inte kommer skilja mer än ett par hästar.
Den gör sig i min mening inte riktigt i grönt, men i svart är den giftig.

Honda CBR1000RR 04:

Så har vi Hondan då. Vi har lite av ett antiklimax här. En hård debatt har gått på forumet huruvida den är lik RCV 211an (Rossis rejshoj för oinsatta). Efter att ha sett som sida vid sida är nya Bladen så lik RCV som en gathoj nog kan bli. Men problemet är att den också ser bra precis likadan ut som CBR600 som kom förra året. Den stal showen då, men nu känns det som om man sett det förrut. Detta är dock inget hållbart argument att tala illa om Bladen. Den är snygg, detaljerna känns genomarbetade och den känns inte en centimeter större än 600an. Dessutom har dom en teknisk lösning som om den fungerar som tänkt kan göra att Honda tar hem förstaplatsen nästa år. Jag talar om den nya styrdämpare som Hondan kommer med. Den ändrar beteende efter hastighet och blir trögare vid högre farter. Detta skulle kunna betyda att Bladen kan ha mycket radikalare chassi utan att riskera ostabilitet. Detta kan bli avgörande om vikt och effekt lyckas matcha R1 och ZX10. Jag fick aldrig någon effekt/viktuppgift av dem och ganska oroande är att den inte kommer finnas tillgänglig på marknaden förrän i slutet av April/början av Maj. Om detta tyder på att hojen inte är färdigutvecklad eller inte kan diskuteras.

Givetvis fanns det en väldans massa fler nya skojiga hojar för att inte tala om de GP-räsers man fick chans att titta närmare på. Undrar ni nått speciellt får ni fråga. Får räcka för stunden nu ;)
En massa bilder kommer upp i kväll!!

// DQ
 
Swedie skrev:
Tack! Underbar läsning! Kan inte vänta på att gå på mässan i stockholm!!!

Bilder?

Helt klart bra läsning, mkt uppskattat!

btw, vilket datum går mässan i sthlm av stapeln?
 
Fy fan va schysst läsning =)

Kawwan känns närmare nu änn förr, trodde den skulle vara en stor pjäs, inte i vikt då ;)
Lite svårt å hitta på några frågor då det känns rätt komplett ändå :D
Det är digital varvräknare på kawwan va? Vad var den "rödsträckad" på?

Vad var hondan rödsträckad på?
Är den lika tjock som den ser ut på bild?

Vilken har högst sitthöjd? Vilken e mest touring? :D
 
Var själv och kollade på nya R1:an och den var ju så jävla snygg men då jag såg prislappen så fortsatte jag framåt.



P.S Den kostade 20000€. :dummer
 
ingen av dem är touring givetvis.
Bra tråd iaf, man är ju nyfiken på de där maskinerna som tillverkarna satsar allt på.
Att alla hojarna krymper till 600 storlek är ju nåt man sett i många år nu, frågan hur små o nätta de kan bli utan att de komer kännas som trampcyklar att åka på.
Det vore kul om alla var lyckade hojar, fast det kommer ändå låta en massa "Fan R1 rular, man blåser alla som sticker fram näsan, som ett jäkla möte", när det kan röra sig om några kusar hit o dit bara.
 
Hur många kilo får man ta bort för att matcha en hästkraft? (förutsatt att allt annat är likadant)
 
Kul läsning. Det känns som om det är mer öppet nu. 164 kg uppgiven vikt, om känns liten och behändig. Mmmm... :banana
 
Kul läsning.
Hur många hp har gixxer 1000 om man räknar bort de 10 -13% som du gjorde på R1'an?

Har dom inte kommit ut med sina gixxer 1000 -04'or än?
Om dom har, hur många hp har dom?


Såvitt så leder R1'an.. Tjoho!! :D :tummenupp :kär
 
Last edited:
OlleR6 skrev:
Hur många kilo får man ta bort för att matcha en hästkraft? (förutsatt att allt annat är likadant)


Man brukar väl säga att 4 kilo är en hästkraft men det stämmer nog inte riktigt på dagens hojar, men det är ju iaf en mätsticka som får duga för mig.

Välskrivet som vanligt Björn, kan knappt vänta till mässan går av stapeln i sthlm. :tummenupp
 
MrGooFy skrev:
Man brukar väl säga att 4 kilo är en hästkraft men det stämmer nog inte riktigt på dagens hojar, men det är ju iaf en mätsticka som får duga för mig.

Välskrivet som vanligt Björn, kan knappt vänta till mässan går av stapeln i sthlm. :tummenupp

Isåfall saknas det ju bara en halv hästkraft på kawwan ;) Ett slipon på vardera maskin gör det säkert jämt ;)
 
MrGooFy skrev:
Man brukar väl säga att 4 kilo är en hästkraft men det stämmer nog inte riktigt på dagens hojar, men det är ju iaf en mätsticka som får duga för mig.

Det är ju närmare 1 kilo per kuse på dom hojarna vi pratar om nu. Fast då är ju inte föraren medräknad förstås :va
 
URRninja skrev:
Det är ju närmare 1 kilo per kuse på dom hojarna vi pratar om nu. Fast då är ju inte föraren medräknad förstås :va


Jo 1 kilo per hästkraft på domhär hojarna ja men det jag menade var hur mycket vikt du måsta ta bort för att sas tjäna en hästkraft i effekt.
 
MrGooFy skrev:
Jo 1 kilo per hästkraft på domhär hojarna ja men det jag menade var hur mycket vikt du måsta ta bort för att sas tjäna en hästkraft i effekt.

Exempel:

En hoj som har 170 hästar på 170 kilo väger ett kilo per hästkraft.

En som har 160 hästar på 170 kilo väger 1.06 kilo per häst ungefär.

För att de båda hojarna ska få samma vikt/effekt-ratio behöver du alltså plocka bort tio kilo från den senare hojen för att kompensera för de tio hästarna som fattas (eller plocka bort hästar från den första hojen men det vill vi ju inte :3freak ) . Följaktligen ca ett kilo per hästkraft som jag sa innan :hej
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top