Race-längd Linköping?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Nog för att jag storknar fort, men varför så korta race i Linköping? SM-klasserna kör 16 varv vilket är lite, men andra klasser kör bara 10-12 varv. Det är ju bara 12 minuters race!?

...eller har jag missuppfattat något på tidsschemat ?

knappt börjat komma i racetemp innan man kört klart.
Ska vi inte börja köra MotoGP längd... alltså 40 minuters körning. Puh! Nä 15-20 är bra.

Det var ju 20 varv förra året!

jo, verkar helt klart fånigt med 2x20minuters kval samt lite drygt 10 minuter race.. hm. vatusan.. :va

/B

Det låter lite väl kort, eftersom ett SM-race ska vara 4-5 mil långt. 16 varv blir bara ~3.4 mil.

oscar skrev:
Nog för att jag storknar fort, men varför så korta race i Linköping? SM-klasserna kör 16 varv vilket är lite, men andra klasser kör bara 10-12 varv. Det är ju bara 12 minuters race!?

...eller har jag missuppfattat något på tidsschemat ?

Jaa du, man får nog jaga upp race tempot i depån antar jag :confused: :D !
Nej 16 varv Typ skulle vara lagom!

Måste väl säga att schemat var något av det konstigaste jag sett på länge i övrigt.. En av huvudklasserna, nämligen superbike hamnar sist på dagen.. Efter rookies etc..

oFFkeFF skrev:
Måste väl säga att schemat var något av det konstigaste jag sett på länge i övrigt.. En av huvudklasserna, nämligen superbike hamnar sist på dagen.. Efter rookies etc..
För att behålla publiken på plats?

oFFkeFF skrev:

Det är för att alla vill se Rookie :tungan Jag vet inte anledningen men det kanske är så att man försöker hålla kvar folket.

björn

oFFkeFF skrev:
Personligen tycker jag att det alltid borde vara så, supportklasserna först och sist alla balla a-drajvers. Men håller med om att 16 varv låter väldigt lite, tyrckfel?

I det schemat jag har är Rookie1000 sist som vanligt...
Vi kommer ju alltid in i depån igen, när alla har packat ihop och åkt därifrån.... Jätteroligt... :fatta!

Men bara 12 varv?? :va
Det är ju skitkort!!! Tar ju drygt 10 minuter att köra bara (för dom som är snabba) Det var ju 16varv förra året på Sviestad....
Sprint race? :D

Allvarligt, 12 varv hinner man ju inte ens bli trött av....
Blir inte mycket av taktik-körning, ligga bakom och läsa spår och leta bra omkörningsställen... Utan man vet ordet av har man passerat målflaggan... :3freak

Starten blir grymt viktig.... :rolleyes:

12 varv...det kommer man ju inte ens att minnas att man körde... 10 av de 25? på falkenberg är som en dimma bara...

ska försöka reda ut varför... det KAN ju va rent tidsmässigt men har det gått förr så borde det ju gå nu med..

//håkan

EDIT: det är en klass till som ska köra på söndagen, 9st totalt, jämfört med 8:a ifjol. Det är nog tiden om inte räcker till att köra alla på en och samma dag.
Men eftersom jag träffar dom ikväll så ska jag kolla...

Last edited:
håkan skrev:
...
ska försöka reda ut varför... det KAN ju va rent tidsmässigt men har det gått förr så borde det ju gå nu med..

//håkan

Det är "fler" klasser i år då 125J tävlar på söndagen = ont om tid => kortare race.

Tidsschemat tycker jag ser vettigt ut i övrigt med huvudklasser utspridda över dagen. :tummenupp

/Peter

Strandelin skrev:
Det är "fler" klasser i år då 125J tävlar på söndagen = ont om tid => kortare race.

Tidsschemat tycker jag ser vettigt ut i övrigt med huvudklasser utspridda över dagen. :tummenupp

/Peter

Frågan är hur pass bra det är att sänka kvaliteten för att kunna klämma in fler race...!?

oscar skrev:
Frågan är hur pass bra det är att sänka kvaliteten för att kunna klämma in fler race...!?

Antog att den frågan skulle dyka upp, trodde däremot att den skulle komma från en annan 250R-förare. :)

Inte en aning om det är bra, det får vi väl se om ett par år om svensk rr utvecklas eller inte när det är fler som får möjlighet att köra race, just nu har jag ingen åsikt.

Det jag tycker är bra är att huvudklasser sprids över dagen så att publiken stannar kvar längre tid.

/Peter

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back