R6 vs cbr 600

Jockek_84

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Örebro
Hoj
600
Har ca 45' till 55' att spendera.
Vilka är för och nackdelarna mellan dessa hojar?
Köpråd, vad ska man kolla extra noga på? vanliga fel?

Tack på förhand!
 
Vanliga fel är de som alltid gäller.

Olja, drev och kedja, rost (ja, börjar nog förekomma på äldre hojar), och hur motorn går. Går den som en skördetröska kan du skippa köpet. Tickar det är det oftast okej.

R6 är nog en skvätt mer racing i sittpositionen medans CBR'en har högre monterat styre och lite mindre framhäng.
 
Jag stod också och vägde vilken hojj som skulle passa mig bäst. Cbr är kanske mer skönare att sitta på för den har lite högre monterat styre. Men valet blev tillsist en r6 01 och är inte det minsta missnöjd med köpet. :banana
 
R6:an är bra mycket ballare, och det vill du väl va?
 
Jonte VSB R-T skrev:
R6:an är bra mycket ballare, och det vill du väl va?

När jag köpte min hojj (r6 01) så märke jag att den hackar lite på 1 & 2:an vid låga varv och går lätt bort om man gasar till lite men är de samma sak på din 04 ? Jag ska skicka in den på service men undrar om du har nått råd om de fínns nått man kan göra själv ? :7peta
 
Jag har samma fråga faktiskt.. kvaddade 125:an men det lutar åt att skaffa större hoj istället å övningsköra tills man får ta nästa kort istället för en ny 125:a.. CBR:en fick ju nyare ram och piggare motor från 99:e om jag kan minnas rätt, håller på att kika lite på en 98:as cbr, vad skulle ni rekomendera? satsa på en cbr från 99:e å uppåt eller har det ingen betydelse? eller ska jag söka rätt på en r6:a istället kanske? (jag har inte bestämt mej för någon hoj en, utan man lär nog köpa det som känns bäst för pengarna).
 
Rasorblade skrev:
Köp en fireblade istället!!! :tummenupp

Instämmer helt :)

En äj sexa borde väl inte vara mycket häftigare än en Cbr 600 FS :confused:

Defenitivt inte snyggare iaf :arsele

Nej seriöst Honda det är bra grejor det :tummenupp
 
NIbbe skrev:
När jag köpte min hojj (r6 01) så märke jag att den hackar lite på 1 & 2:an vid låga varv och går lätt bort om man gasar till lite men är de samma sak på din 04 ? Jag ska skicka in den på service men undrar om du har nått råd om de fínns nått man kan göra själv ? :7peta
synka förgasarna,, killen du frågar kör insprut... =)
 
ang. miltal, är det nån fara att köpa en hoj som har gått 2500-3000, jämfört med 1500mil tex.
Finns det några större servicar som kostar skjortan?
 
Swedie skrev:
Vanliga fel är de som alltid gäller.

Olja, drev och kedja, rost (ja, börjar nog förekomma på äldre hojar), och hur motorn går. Går den som en skördetröska kan du skippa köpet. Tickar det är det oftast okej.

R6 är nog en skvätt mer racing i sittpositionen medans CBR'en har högre monterat styre och lite mindre framhäng.

vad är det som tickar då?
 
MostWanted skrev:
synka förgasarna,, killen du frågar kör insprut... =)

Okey, ah de ska jag då göra och ser om de bli nån skillnad. Insprutningen till r6 kom vid år 03 va ? :confused:
 
Vet någon här hur det är med service intervaller på ventiler på cbr:en? (justera dom alltså)

Edit: liten finjustering
 
*Foxen* skrev:
Jag har samma fråga faktiskt.. kvaddade 125:an men det lutar åt att skaffa större hoj istället å övningsköra tills man får ta nästa kort istället för en ny 125:a.. CBR:en fick ju nyare ram och piggare motor från 99:e om jag kan minnas rätt, håller på att kika lite på en 98:as cbr, vad skulle ni rekomendera? satsa på en cbr från 99:e å uppåt eller har det ingen betydelse? eller ska jag söka rätt på en r6:a istället kanske? (jag har inte bestämt mej för någon hoj en, utan man lär nog köpa det som känns bäst för pengarna).


Köp en 99-00 isället, dom blev väl ganska ordenligt uppdaterade 99. 00 är samma hoj som 99. 01 fick insprut men är (om jag inte är ute och cyklar) samma motor som 00.

björn
 
bam skrev:
kör absolut helst r6! både utseende och köregenskaper!


Jassåå R600 på Falken vanns av en CBR. Det hänger nog på skiten bakom styret vilken som är snabbast. Åtminstånde på våran nivå bör väl tillläggas :rolleyes: Utesendet är ju som baken delad...

björn

Ps Packalen åkte ju inte så sakta på sin 01 heller... ds
 
hehe.. i mitt fall är det nog skiten bakom styret som avgör.. prova r6 och cbr båda 00 o trivdes bättre på r6an..
 
ja står också å funderar på cbr 600 99< eller en R6.. ska köpa hoj i slutet på juli och har svårt att bestämma mig, det roliga med denna tråden är att alla som har cbr säger att man ska köpa det och alla som har R6 säger att man ska köpa det hehe.. :3freak

för mig blir det nog en yamaha trots allt för ja gillar det lite bättre än honda, men det är bara min åsikt :tungan
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top