R6 vs cbr 600

Jockek_84 skrev:
Har ca 45' till 55' att spendera.
Vilka är för och nackdelarna mellan dessa hojar?
Köpråd, vad ska man kolla extra noga på? vanliga fel?

Tack på förhand!

45-55 000
Alltså En R6 99-02 Spelar ingen roll vilken skillnaden är obefintlig..
Eller Cbr 99+


1999 YZF-R6 (modell 2000 i stort sett samma)
The first generation R6 was built with the same development target of today's R-series:

* Highest power
* Lowest weight
* Unrivalled agility

The engineers started with a blank sheet of paper and made no compromise (following the philosophy of the first R1-see story in archive) A very compact aluminium chassis and an ultra compact high performance 4 cyclinder are the ingredients of this radical machine. The engine was the first production four stroke with a performance of more than 200 HP/litre (120 HP/13000rpm). Wheelbase was reduced to 1380 mm and dry weight to 169 kg. The machine super ceded its predecessors in all aspects and set the standards for supersport machines to come.


Dessa ändringar genomfördes till 2001

2001 YZF-R6
Based on the previous model the new version saw a couple of important changes both technical and styling. Most obvious was the new rear tail part with its LED tail lights.
Other changes included:

* Lighter pistons and modified connecting rods for better midrange response.
* The weight was reduced another 1.5 kg
* New specification tyres improved grip and handling
* U-lock space under the seat added
* Handlebar angle was changed for better comfort

här är för övrigt lite intressant läsning om hojjen jämfört med konkurenterna..
1999 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/99_600s.html
2000 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/00_600s.html

99-02
rodvitsvart-sida.gif

Motor: 4-cyl, vätskekyld, DOHC, 600 cc, 4 vent
Effekt: 120 Hk/15500 rpm (strypt 98 Hk/13000rpm)
Vridmoment: 60,8 Nm/10500 rpm (68,1 Nm/11500 rpm)
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 169 kg
Chassi: Deltaboxram av typ 2, monoshock, 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 295 mm skivor med fyrkolvsok fram, enkel 220 mm skiva med fyrkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter​

http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/00600/mcphotos/0060017.jpg

f.ö. miltal spelar ingen roll då det inte säger något om skicket på den hojjen.. köp importerat då priset brukar vara bättre.. kolla på skicket.. håller hur länge som helst


Valde själv R6an.. möjligen inte lika bekväm som cbr men motorn ylar som fan och känns mer sportigare.. Men slutgiltigen kan man bara göra en sak det är att provköra båda o köpa den som känns bäst.. :tummenupp

R6...
0060006.jpg

Cbr 600 f4..
0060017.jpg


"I have a 2000 F4 and a friend with a 2001 R6.. The F4 has more torque noticeable by both of us. The R6 may be faster but we have never raced. The R6 is a smoother motor, but the F4 is certainly smooth enough. The R6 gets slightly better mpg. The R6 is slightly more leaned into the handlebars, but the difference is insignificant. The R6 feels smaller than the F4 although the dimensions are the same and the weight is within 5 lbs of each other, the F4 being heavier. The front tire on the R6 is smaller than the F4 and that may account for the feeling of being smaller. The R6 is definitely better looking than the Honda paint scheme. I think the R6 also handles side wind buffeting a little better than my F4 does at 70 + mph. I guess the fairing design is that much different. At 8-10 grand the R6 has more valve noise and the F4 has more intake noise.
To say that the F4 is more forgiving is simply opinion. There is just not that much difference."

äh..

:död
 
Kristofer86 skrev:
ja står också å funderar på cbr 600 99< eller en R6.. ska köpa hoj i slutet på juli och har svårt att bestämma mig, det roliga med denna tråden är att alla som har cbr säger att man ska köpa det och alla som har R6 säger att man ska köpa det hehe.. :3freak

för mig blir det nog en yamaha trots allt för ja gillar det lite bättre än honda, men det är bara min åsikt :tungan
hehe ja de e klart! kan ju va lite av den anledningen man köpte sin hoj, man gilla den bättre än den andra!
 
Kristofer86 skrev:
ja står också å funderar på cbr 600 99< eller en R6.. ska köpa hoj i slutet på juli och har svårt att bestämma mig, det roliga med denna tråden är att alla som har cbr säger att man ska köpa det och alla som har R6 säger att man ska köpa det hehe.. :3freak

för mig blir det nog en yamaha trots allt för ja gillar det lite bättre än honda, men det är bara min åsikt :tungan


Jag har alldrig kört en R6 (dock r1) så detta är taget lite i luften. Jag tror att Hondan är "stabilare" dvs att det är lite lok känsla, mans R6 är "sladrigare" dvs svänger mycket kvickare. R6 har nog mera klipp i motorn orginal än vad cbr:en har. Har man tänkt sig att åka mycket bana hadde jag nog valt R6 men om jag bara skulle ut och luffa runt med polarna, samt åka någon enstaka bandag skulle det bli en CBR. I vanlig ordning så är det bara att prova och se. Åka fort kan man göra på båda två.

Björn
 
....alla med Yamaha kommer att förespråka R6:an och alla med Honda kommer att förespråka CBR:en...

Se till att provköra båda och bestäm dig sedan själv, ingen annan kan tala om hur just DU känner dig på hojjen. Och det är väl det som räknas? :)

Själv köpte jag rettan för att den såg bäst ut - gillar utseendet! Men jag tror Honda har bättre kvalitet på grejjerna. Bara vad jag tror och fått intrycket av.

Gillade dock inte CBR600:an eller R6:an speciellt när jag körde dem pga. att man måste varva dem så in i bänken (kommer ju från Ducati innan med lite vrid). Därav en 1000cc för mig.

Just my 5 cents! Se till att göra dig en uppfattning om dina 5! :tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top