R1 Yamaha Banshee med Turbo......

Avgasrör skall i allmänhet peka bakåt (även om en ordentlig skorsten är coolare). Men jag befarar att det kan bli väl varmt för däcket om man står stilla med motorn igång. Gummit brukar inte gilla oförbrända kolväten heller. Om det nu pekar så rakt på som det ser ut.

Du har så rätt i det du säger!
Man lurar sig en del på bilden, här kommer en bättre vy
20100319704.JPG

Blir ett stag från ramen och ner till avgasröret som avlastar turbon lite med tyngden!
Sedan kommer röret att sne kapas efter bänkningen, för då ska det på ett rör till så avgaserna kommer ut där bak

Nu hoppas jag att den behåller oljan i motorn efter morgonens stålplast kladd:tummenupp

De har haft bra soppaslangar, de med teflon-lining skitar inte ned, men är dyra. Vet dock inte om de finns med i sortimentet längre.

Ok!
Men dom stålomspunna som jag köpte var bara ren dynga....
Trodde dom skulle vara armerade, men inte det......
Billigt men inte bra.....
 
Last edited:
Har läst tråden sedan starten och imponeras.
Det går inte bara fort, det ser propert ut också!:tummenupp
 
Nu hoppas jag att den behåller oljan i motorn efter morgonens stålplast kladd

Bästa externa reparationen av oljeläckage på icke trycksatta delar är ett lager silikonpackning på Bräklen-rengjorda ytor. Biltemas Svarta finns på utvalda ställen på min hoj - och min SAAB 900 efter att (den skurna) vattenpumpen nötte ett hål i motorblocket. Stålplasten spricker och släpper då utvidgningskoefficienten inte lirar med alut i blocket.
 
Har läst tråden sedan starten och imponeras.
Det går inte bara fort, det ser propert ut också!:tummenupp

Det var trevligt, tusen tack!

Vi får hoppas att den går fint med turbon också!
Tar en snabb tur till Kina nu, för att bli lite mätt och stressa ner lite, men sen blir det garaget en stund för att byta ut skit slangarna till fina slangar som är sponsrade av Slangservise i Uppsala, tusen tack för dom och att ni tog er tid att laga lekaget på hydral kopplingen:Bugar:Bugar:Bugar

Nice bygge...BRA JOBBAT..:tummenupp

Tack tack!

Bästa externa reparationen av oljeläckage på icke trycksatta delar är ett lager silikonpackning på Bräklen-rengjorda ytor. Biltemas Svarta finns på utvalda ställen på min hoj - och min SAAB 900 efter att (den skurna) vattenpumpen nötte ett hål i motorblocket. Stålplasten spricker och släpper då utvidgningskoefficienten inte lirar med alut i blocket.

Var nog mest i koplingen mellan mina rör hylsor som det läckte....
Men vi får se om det är tätt på tryck sidan, hade kommit någon droppe vid provstarten i morse:huvet

Har inte en aning om utvidgningskoefficienten, men jag lagade en vattenpump kåpa på en Cross hoj en gång med stålplast fräste och till och med gängade i det, det enda som tog stryk där var gängorna när man hade tagit bort den för många gånger, har även lagat blocket på min Polaris Predator efter en otroligt korkad grej med en mutter som jag inte låste fast på veven som ville ut genom kåpan och det håller än:va
 
Last edited:
En fråga till er som har bänkat era R1 Turbo hojar:
Vilken bestyckning har ni efter bänkning?

Nu sitter det:
130
17.5
Ställbara 5 halv varv ut
luft sidan är 120
Nålen 3 hack ner
20100224436.JPG

20100224434.JPG
 
Last edited:
Ska bli kul att höra live berättelser nästa lördag från Speedweekend!

Kommer kunna ses HÄR via MSN och en projektor.
Än så länge bara som berättare före och efter körningarna.
Finns det någon som har någon annan kalasidé hur vi kan se honom live and direct på quaden så får denne gärna kontakta mig.
 
Ska bli kul att höra live berättelser nästa lördag från Speedweekend!

Kommer kunna ses HÄR via MSN och en projektor.
Än så länge bara som berättare före och efter körningarna.
Finns det någon som har någon annan kalasidé hur vi kan se honom live and direct på quaden så får denne gärna kontakta mig.

Må åk ditt :tummenupp
 
Vilken bestyckning har ni efter bänkning?

Svaret är universellt - har du gjort allt rätt funkar originalbestyckningen, möjligen fetta upp ett eller två snäpp på huvudmunstycket för att kyla kolvarna. Har du gjort något tokigt/avvikande kan bestyckningen bli precis vad som helst. Tomgång och lågfart kan upplevas som uppfettad då turboagg och rördragning fungerar lite som ett chokespjäll.
 
Turbo fest i stan.... inte bandy....

Den är provkörd med Turbo nu:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Men nu bjuder Frun på Turbo Fest i Uppsala på någon Grekisk Resurang!
Så jag återkommer senare, en pannkaka till frukost, så nu är man hungrig..........
 
Last edited:
Då var man mätt och belåten!
Här kommer en liten film på första prov turen, tyvärr så kom kameran väldigt lågt....
[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Då var man mätt och belåten!
Här kommer en liten film på första prov turen, tyvärr så kom kameran väldigt lågt....
[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Trevligt ...:tummenupp
 
Svaret är universellt - har du gjort allt rätt funkar originalbestyckningen, möjligen fetta upp ett eller två snäpp på huvudmunstycket för att kyla kolvarna. Har du gjort något tokigt/avvikande kan bestyckningen bli precis vad som helst. Tomgång och lågfart kan upplevas som uppfettad då turboagg och rördragning fungerar lite som ett chokespjäll.

Tack för svaret, den verkar som den är skapligt bestyckad som den är, men vi får svar på det på måndag i bänken......
 
Då var man mätt och belåten!
Här kommer en liten film på första prov turen, tyvärr så kom kameran väldigt lågt....

Imponerande hur fort du blivit klar.:Bugar Du verkar ju ha fått till det hyfsat rätt redan på första försöket, inte ens ett litet bludder någonstans i registret :tummenupp
 
Härligt....

Skönt att höra hur fint den gick i snurran.
Tät och fin :)

Stort tack till alla som har följt mig under byggets gång med tips och trix!

Framförallt ett grymt stort tack till Racerepairs.se Patrik (Kamikaze kid) med personal, som hjälpte mig att gå igenom motorn, fixa topp, kolvringar, kamtaiming, ventilspel mm.
Ni har gjort ett kanon jobb:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Är nog Petter har nog skruvat det mesta på motorn:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Otroligt trevligt bemötande från alla på firman:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hade det inte varit för att ni har en hoj bänk så hade jag absolut bänkat maskinen hos er med, men jag är rädd för att den skulle vrida sig i ramen när det blir belastning bara på ett hjul.....

Ska bli otroligt intressant att se vad den gör i bänk och vilka justeringar som behövs!

Nä nu ska jag ner till garaget och fortsätta förbereda inför bänkning i morgon!
 
Grattis!
Verkar gå riktigt fint!!
 
Snyggt! Kul att det verkar lira :) Vad laddar du?

Skulle vara kul att åka och kika i funäsdalen om det inte vore så långt bort.

//J
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top