R1 Yamaha Banshee med Turbo......

Vad sägs om 16/38 ?

Är det någon som kan räkna ut den teoretiska topp farten?

Rallydäckens omkrets som jag ska använda är 180cm och ett 17" hoj hjul är ca 200cm :confused:

Synd att bara changsa, säkert någon som är lite smartare än mig på det där.....:tungan

Har du något varvtal du vill ha hastigheten för eller duger detta?

EDIT: Ändrade skala på varvtalet till 10000 och uppåt
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    108.9 KB · Visningar: 301
Last edited:
He he kanske lite, funderar på att montera en feg lampa på styret som tänds så fort man släpper gasen:yoparty

Du ska bromsa i alla fall...

Du vet att bromsen är fartens värsta fiende! :)

Ska kolla om jag får tag i honom i morgon!

Apropå Speed Weekend, har du fått något livstecken från Glenn på senaste?

Det är ju stendött i Landracing-forumet och han svarar inte på mail heller, idag gick dessutom anmälningstiden ut så man börjar ju undra vad karln håller på med egentligen. Vi måste t.ex. veta om vi tar oss ut på sjön med flakväxlaren och det frågade jag i början av januari utan att ha fått något svar än...:gnissla

Kanon!
Då borde 16/38 bli ganska bra, vill man få den lite starkare så kan man ju gå ner ett kug i fram, vad blir skilnaden med som jag har nu 16/54?


Har du något varvtal du vill ha hastigheten för eller duger detta?

EDIT: Ändrade skala på varvtalet till 10000 och uppåt
 
Last edited:
Jag försökte räkna åt dig och kom bara fram till tokvärden men sen kom jag på att jag inte vet primärutväxlingen mellan vev o koppling eller den riktiga utväxlingen på 6an(uppskattade den till ca 1.15).

Men om hjulet är 10% mindre än orginal r1 och allt annat samma så gissar jag på att den går 10% långsammare.
 
:banana 10% långsammare är ju tokfort:D
Vad tror ni i praktiken då, Fyra hjul, ca 350kg med förare och Rally däck med Finndubb, ej fulldubbade......
Blir Hundkoje rally däck fram 10" med endurodubb, kanske lite finndubb.

Den som kommer närmas den verkliga farten får jag väll bjuda på något gott att dricka :tummenupp

Jag försökte räkna åt dig och kom bara fram till tokvärden men sen kom jag på att jag inte vet primärutväxlingen mellan vev o koppling eller den riktiga utväxlingen på 6an(uppskattade den till ca 1.15).

Men om hjulet är 10% mindre än orginal r1 och allt annat samma så gissar jag på att den går 10% långsammare.
 
Last edited:
16/54
La maxvarv på 11750, varvräknaren ser ut att vara rödmarkerad där.
 

Bifogat

  • 16_54.jpg
    16_54.jpg
    108 KB · Visningar: 274
Oj oj det var skillnad det...
Då blir nog 16/38 bra eller vad tror ni?

16/54
La maxvarv på 11750, varvräknaren ser ut att vara rödmarkerad där.
 
Tyvärr så får jag inte plats med 38 bak, då tar det i skruvarna, men ett 40 är bestält.....
Så då hamnar vi på 16/40 i drevning....
 
Då ska det teoretiskt bli så här.

Andra tabellen är +/- 3 kugg fram & bak räknat från 16/40 vid maxeffekt som Yamaha uppger till 10000rpm för 98-00.
 

Bifogat

  • 16_40.jpg
    16_40.jpg
    100.4 KB · Visningar: 255
  • 16_40_10000rpm.jpg
    16_40_10000rpm.jpg
    62.2 KB · Visningar: 196
Då ska det teoretiskt bli så här.

Andra tabellen är +/- 3 kugg fram & bak räknat från 16/40 vid maxeffekt som Yamaha uppger till 10000rpm för 98-00.

Hehe, det här blir nog en ganska snabb quad tror jag... :tummenupp
 
Då ska det teoretiskt bli så här.

Andra tabellen är +/- 3 kugg fram & bak räknat från 16/40 vid maxeffekt som Yamaha uppger till 10000rpm för 98-00.

Även om orginalet inte orkar knuffa vidare vid 10000varv på sexan så orkar den nog med turbo.

Surbladen eldades ur vid ett tillfälle i somras, den var rödmarkerad till 9500v men när jag kikade ner på mätarn visade den 11500v och 180km/h(framhjulsdriven hastighetsmätare, he he) på 6an.

Därför blir det shiftlight för min del i sommar.
 
Även om orginalet inte orkar knuffa vidare vid 10000varv på sexan så orkar den nog med turbo.

Surbladen eldades ur vid ett tillfälle i somras, den var rödmarkerad till 9500v men när jag kikade ner på mätarn visade den 11500v och 180km/h(framhjulsdriven hastighetsmätare, he he) på 6an.

Därför blir det shiftlight för min del i sommar.

Ähhhh... det var nog bara kopplingen som slirade. :D
 
Vilket monster pass det blev i garaget i dag, 09.30-18.30 Växelspak/länkage, fästen till plast mm blev klart i dag! Så nu ska motorn ur och ramen skall helsvetsas, sedan blästras och pulver lackas... Mer uppdateringar kommer när jag fått lite mat i mig!
 
Bra jobbat...
Då får man se en snurra snart då.

Ja det ska bli spännande, alla får hålla tummarna att det inte är ett vrak till motor, det ända jag fick veta när jag övertog projektet var att hojen var krachad som motorn satt i.......

Lite bilder från dagens arbete....
Då har man en växelspak med då... Pinnen man växlar med skall bytas till en smidigare med gummi på, för säkerhets skull:D
20100228525.JPG


Lite fästen till plasten har det också blivit
20100228526.JPG


På dessa bilder ser den ju nästan färdig ut
20100228532.JPG

20100228533.JPG


Får väll slänga in en bild på det våldtagna elsystemet, isolerar allt efter första provstarten.....
20100226459.JPG
 
Då var nerstrippningen klar, lite helsvettsning, blästring och lack så ser det nog lite bättre ut och naturligtvis så blir det kanon när Kamikaze kid har kollat upp motorn:tummenupp

20100301540.JPG


20100301547.JPG

20100301555.JPG

20100301558.JPG

20100301560.JPG

20100301562.JPG
 
Last edited:
Är det någon som har fyra st huvudmunstycken 135 måste vara Yamahas original R1 bör ju gå upp lite eftersom det är vinterkörning, sitter 130 i nu och nålen sitter i läge tre, bör man höja den också? Behöver jag täta förgasarna på något vis?
 
Är det någon som har fyra st huvudmunstycken 135 måste vara Yamahas original R1 bör ju gå upp lite eftersom det är vinterkörning, sitter 130 i nu och nålen sitter i läge tre, bör man höja den också? Behöver jag täta förgasarna på något vis?

Klart det finns....
Vi ska ju bänka den när den sitter ihop och då ser vi ju hur den går.

Brum brum...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top