R1 Yamaha Banshee med Turbo......

Vad ska man säga, jag :Bugar:Bugar:Bugar mig djupt av respekt:tummenupp
Vart befinner sig den bromsbänken, Uppsala?
Hjälp kommer säkerligen att behövas!!!!

Hjälper dig gärna med vad du kan behöva.
Älskar helt vansinniga projekt!
Bänken står ett par km från Danmarks kyrka.
Har kört en Banshee i den tidigare så vi får se om du spöar den grafen! :D

Här hittar du mig!
 
Vad ska man säga, jag :Bugar:Bugar:Bugar mig djupt av respekt:tummenupp
Vart befinner sig den bromsbänken, Uppsala?
Hjälp kommer säkerligen att behövas!!!!


:tungan Men det funkar i din bil då:tungan
Jo inte blev det snyggt, men billigt och enkelt.....
Kanske bygger om det någon dag när man får några minuter över....

Hehe funkar gör det men fan vad det glöder om det. Skall slänga i ett 940 rör :tummenupp
 
Hjälper dig gärna med vad du kan behöva.
Älskar helt vansinniga projekt!
Bänken står ett par km från Danmarks kyrka.
Har kört en Banshee i den tidigare så vi får se om du spöar den grafen! :D

Här hittar du mig!

Såg Bansheen i bänkenn på din sida, vi får väll hoppas att min ger lite mer hk :tummenupp
Danmarks kyrka är ju bara ett sten kast från Alunda:tummenupp
Vansinnigt projekt? Jag som trode jag var fullt normal :banana
 
Några frågor igen :confused:
Viket bränsletryck ska man ha?
Rekomenderat laddtryck?
Grund bestyckning förgasare?
Vilken olja kör ni på?
 
Last edited:
Några frågor igen :confused:
Viket bränsletryck ska man ha?
Rekomenderat laddtryck?
Grund bestyckning förgasare?
Vilken olja kör ni på?

bränsletryck så lågt som möjligt oftast måste fjädern kapas för att få tillräckligt lågt ca 0.2bar

Laddtryck beror på komp o ev ic samt val av bränsle

Börja med originalbestyckning, lambdan visar om du ska upp eller ner.

kör med vanlig mc- olja för våtkoppling helst inte castrol gps för då kan det lätt slira.

Har du skaffat hårdare kopplingsfjädrar?
 
bränsletryck så lågt som möjligt oftast måste fjädern kapas för att få tillräckligt lågt ca 0.2bar

Laddtryck beror på komp o ev ic samt val av bränsle

Börja med originalbestyckning, lambdan visar om du ska upp eller ner.

kör med vanlig mc- olja för våtkoppling helst inte castrol gps för då kan det lätt slira.

Har du skaffat hårdare kopplingsfjädrar?

Problemet är att det inte sitter kopplingfjädrar utan typ en form av solfjäderhistoria på r1an. Den måste bort då den lösningen aldrig fixar effektökningen utan att slira.

Det man gör är att man fräser om kopplingen så man kan montera vanliga fjädrar(jag kör med fjädrar från busan).
 
Problemet är att det inte sitter kopplingfjädrar utan typ en form av solfjäderhistoria på r1an. Den måste bort då den lösningen aldrig fixar effektökningen utan att slira.

Det man gör är att man fräser om kopplingen så man kan montera vanliga fjädrar(jag kör med fjädrar från busan).

Det går att sätta en fetare solfjäder från en HD den passar rätt i.
R1ans är 1 mm tjock om jag inte minns fel, HD original är 1,5 och så finns det en heavy duty (HDHD) fjäder som är för bigbore hojarna som är 2 mm.
 
Okej! Jag har aldrig rivit nån r1:a så nu har man lärt sig nåt idag oxå.

Det verkade inte som TS har hundra koll, men eftersom projektet är så pass ballt och det är så ont om tid så vill jag ju hjälpa till så gått det går.


Busafjädrarna är manliga:yoparty
 
bränsletryck så lågt som möjligt oftast måste fjädern kapas för att få tillräckligt lågt ca 0.2bar

Laddtryck beror på komp o ev ic samt val av bränsle

Börja med originalbestyckning, lambdan visar om du ska upp eller ner.

kör med vanlig mc- olja för våtkoppling helst inte castrol gps för då kan det lätt slira.

Har du skaffat hårdare kopplingsfjädrar?

Tack för svaren, jo fjädra kom från Marklund i fredags och tryckplattan är lämnad på fräsning, så den biten är under kontroll!
 
Busafjädrarna är manliga:yoparty

Vad är det egentligen som är så manligt med bussafjädrar? Hur starka är de?:va Jag menar, vanliga sporthojar är ju inte så långt efter i effekt... Är busan så himla mycket manligare?:tungan

Till TS: Är för tillfället i Kina och kan inte se bilderna du postat på din blogg, men jag ska kolla igen så fort jag kommer hem"! Verkar sjukt coolt:yoparty

Hade dock hoppats på att du gjort tvärtom och satt en turbomatad bansheemotor i ett R1-Chassi när jag läste trådrubriken, det hade varit fett coolt!:yoparty :D
 
Last edited:
Lite bilder som visar ingreppet i kopplingen, tyvärr väldigt dålig kvalite, får lägga upp lite bättre bilder när det är klart....

Första bilden är på dom utfrästa fjädersätena i tryckplattan!
kopplingsfj%C3%A4drar.jpg


På den här bilden så ser man koplingsarmen/Axeln som man måste svarva ner en del, så den inte ska ta i dom nya fjädrarna
kopplingsarm.jpg


Den sista bilden visar var jag tänker ta oljematning (Vänster sida)
Returen funderar jag på att släppa in ovanför tråget i motorblocket (Höger sida), min teori är att då borde olja rinna lättare tillbaks när den kommer in över olje nivån, och att jag slipper ha den under oljetråget...
Väldigt bra att ha ett löst motor block att kolla på....
Olje%20retur%20och%20matning.jpg


Slänger in en bild på det nya luftfiltret med....
20100216377.JPG
 
Vad är det egentligen som är så manligt med bussafjädrar? Hur starka är de?:va Jag menar, vanliga sporthojar är ju inte så långt efter i effekt... Är busan så himla mycket manligare?:tungan

Till TS: Är för tillfället i Kina och kan inte se bilderna du postat på din blogg, men jag ska kolla igen så fort jag kommer hem"! Verkar sjukt coolt:yoparty

Hade dock hoppats på att du gjort tvärtom och satt en turbomatad bansheemotor i ett R1-Chassi när jag läste trådrubriken, det hade varit fett coolt!:yoparty :D

För att om man har mindre hår på bröstet än att kärringen kan virka en hängmatta av det så orkar man inte dra in kopplingen med marklunds extraförstäkta busafjädrar:yoparty
 
För att om man har mindre hår på bröstet än att kärringen kan virka en hängmatta av det så orkar man inte dra in kopplingen med marklunds extraförstäkta busafjädrar:yoparty

Vilken jävla tur jag gick till gymet i dag med då, för hårväxten på bröstet är då på tok för lite......

Men prinsipen bygger ju iallafall på samma konstruktion om man vill byta fjädrarna....

Någon som har ett schema för alla slangarna från plenum, pilotrör och förgasare?
Tror jag har koll, men bättre att göra rätt från början:tungan
Även till och från Tryckregulatorn, bränsle in och ut, men sedan ska det väll vara en tryckslang från plenumet också :rodnar
 
Läs den här sidan. den besvarade mycket för mig innan jag började.

scrolllisten till vänster finns det sida som heter trycksätta förgasare den beskriver det mesta

http://www.turbo-bike.net/
 
Vad är det egentligen som är så manligt med bussafjädrar? Hur starka är de?:va Jag menar, vanliga sporthojar är ju inte så långt efter i effekt... Är busan så himla mycket manligare?:tungan

Till TS: Är för tillfället i Kina och kan inte se bilderna du postat på din blogg, men jag ska kolla igen så fort jag kommer hem"! Verkar sjukt coolt:yoparty

Hade dock hoppats på att du gjort tvärtom och satt en turbomatad bansheemotor i ett R1-Chassi när jag läste trådrubriken, det hade varit fett coolt!:yoparty :D

i Tjina?
Ta med en sidventilare hem som handbagage.
changjiang3.jpg
 
Läs den här sidan. den besvarade mycket för mig innan jag började.

scrolllisten till vänster finns det sida som heter trycksätta förgasare den beskriver det mesta

http://www.turbo-bike.net/

Kanon, tusen tack!
Den sidan hade jag slarvat bort!
Var in på den för ett bra tag sedan:tummenupp
Den finns på Svenska också
http://www.turbo-bike.net/svenska/index.htm

Hade dock hoppats på att du gjort tvärtom och satt en turbomatad bansheemotor i ett R1-Chassi när jag läste trådrubriken, det hade varit fett coolt!:yoparty :D

He he, det får bli nästa bygge:D
Ha det så trevligt i Kina....
 
Last edited:
Tja,kul bygge.Vad är hastighetsrekordet på egentligen???
 
Tja,kul bygge.Vad är hastighetsrekordet på egentligen???

Du menar vad det ligger på för hastighet?
Fins inget rekord med Quad på is.....
Det jag har sökt är Fastest quadbike (ATV) on ice
På land fins det ett med en Raptor 700 Turbo, men sedan tar han hjälp av en raketmotor också......
Det ligger på 249.51 men den hastigheten lär jag inte komma upp i på isen......
http://www.youtube.com/watch?v=5bhj-IkB3cA
Fins 7 olika delar av filmen......
Kan inte låta bli att tycka att det är lite fusk med raketmotorn:tungan



Nu har den där jä.. el kaninen varit framme och bökat i min sallad :va
20100217390.JPG

Hoppas jag får tag i den lilla jä....
För hur ska jag nu få plats med förgasare och plenum:confused:
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top