R1 vs Porche 911

han såger ju allt som inte är från hans lilla ö ju, han tror att dom fortf. äger halva asien o att alla ser upp till dem
 
HanneZ skrev:
han såger ju allt som inte är från hans lilla ö ju, han tror att dom fortf. äger halva asien o att alla ser upp till dem

Precis:

Jeremy Clarkson: The Koenigsegg is my new favourite supercar!

In the latest DVD production Jeremy Clarkson's from Top Gear shootout "Koenigsegg takes home the crown in the supercar category!".

- The Koenigsegg is my new favourite supercar!
- This is what the game is all about
- I am going faster around the track than in any other car and it is just gripping, gripping and gripping!
- The steering is light and precise, clutch is easy, the gearbox is easy.
- It's just getting better and better!
 
Ducatiracer skrev:
Det stämmer säkert eftersom en Vette med 500hk på en bana borde vara som en smörklick på en het stekpanna.
en ny corvette är ganska jämnlik med en porche i väghållning, tom första årsmodellen av C4an med väghållnings kittet standardmonterat hade jämnlik väghållning med en "normal" porsche
 
HanneZ skrev:
Lätt o va tuff o köra en bil på bana, vad kan hända? Sladda av o köra in i vägen med sidan? Lite värre med hoj!

Fråga K.Bräck om han håller med dig. Nog kan det gå lite värre än att toucha en vägg, speciellt med en standardbil utan bur.
 
den där testet var patetiskt... Det var som en teknad serie film... ena åker om sen åker den andra om sen åker den andra om etc.. R1an såg inte direkt ut att gå förfullt.. speciellt inte när bilen gjorde sina omkörningar...
 
Ducatiracer skrev:
Det stämmer säkert eftersom en Vette med 500hk på en bana borde vara som en smörklick på en het stekpanna.

I filmen förlorar R1:an (med liten marginal) , som är en av dom snabbaste gathojarna, mot C4:an, som inte ens är ligger på topp 10 ibland dom snabbaste gatbilarna.

Tänk en R1 mot en Enzo.... aj aj aj, förnedrig.
Jo, prislappen är en helt annan, men hur kul skulle det vara om båda skulle kosta lika mycket???
En R1:a mot en Volvo 850. Spännande, eller...

En C4 har ingen chans mot en R1 om de körs av lika bra förare, tro mig.

På Gelleråsen kan man få ner en std R1 på 1.08 med Cralle bakom styret. En C4 är ca 10 sekunder långsammare med Fredrik Ekblom.

Tro inte på allt ni ser....
 
Meissner skrev:
Precis:

Jeremy Clarkson: The Koenigsegg is my new favourite supercar!

In the latest DVD production Jeremy Clarkson's from Top Gear shootout "Koenigsegg takes home the crown in the supercar category!".

- The Koenigsegg is my new favourite supercar!
- This is what the game is all about
- I am going faster around the track than in any other car and it is just gripping, gripping and gripping!
- The steering is light and precise, clutch is easy, the gearbox is easy.
- It's just getting better and better!
:rofl :rofl :rofl He goes for the kill.... :hihi :D
 
Till och med Stevie Wonder kan ju se att hojåkaren inte ger gärnet. Clarkson sade att Jason Plato i Porschen klarade varvet på 1.35, så jag gjorde en snabbsök på Google och hittade att varvrekordet för en supersporthoj är 1.19.06. Inte tror jag att han som har rekordet åker 15 sekunder långsammare/varv på en ny literhoj mot sin ss-hoj.

http://www.racing.com/030416A.htm

F.ö har den C5 Z06 som testades mot R1000, 405hk och aktivt chassie (original). Den är inte skit på bana kan jag lova.
 
Last edited:
Viper

Vill dra mig tillminnes att jag läste en artikel om ett test mellan en hottad Viper och en GSXR 1000 förra året. Gixxern vann med någon sekund på någon bana i USA. MC:n och bilen kördes av samma förare och han hade ett förflutet som proffs åkare ...först på mc och senare i cart. I vissa kurvor var Vipern snabbare...men överlag hade Gixxer "The Upper Hand".......








Chris Ash skrev:
En C4 har ingen chans mot en R1 om de körs av lika bra förare, tro mig.

På Gelleråsen kan man få ner en std R1 på 1.08 med Cralle bakom styret. En C4 är ca 10 sekunder långsammare med Fredrik Ekblom.

Tro inte på allt ni ser....
 
IO skrev:
BTW, kan någon svara på hur en GP hoj står sig mot tex F1. Jag antar att F1 bilarna är snabbare men hur många sekunder skiljer på en bana?
Jag läste nånstans att MotoGP-hojjarna toppade 30km/h högre på rakorna medans F1-bilarna hade 30km/h högre genomsnittsfart, typ.
 
Ducatiracer skrev:
Tänk en R1 mot en Enzo.... aj aj aj, förnedrig.
Jo, prislappen är en helt annan, men hur kul skulle det vara om båda skulle kosta lika mycket???
En R1:a mot en Volvo 850. Spännande, eller...
Tänk dig va hoj man får för samma peng då (som enzo:n), tror man hamnar gode efter på rakan då med enzo:n. ;) (som jag förstår det så svänger väl inte den ens lika bra som porchen? [nada insatt i bilar])
 
Hojar kostar mindre, har mer drag, smidigare och BILLIGARE!
furious.gif
 
OlleR6 skrev:
Tänk dig va hoj man får för samma peng då (som enzo:n), tror man hamnar gode efter på rakan då med enzo:n. ;) (som jag förstår det så svänger väl inte den ens lika bra som porchen? [nada insatt i bilar])

ja vad kostar enzon? 7-8mille? ta då en ny zx10r på med gaffel, bakdämpare, styrdämpare från öhlins, keramikbromsar osv.
Turbokit och lite andra grejjer, en zx10 med 300000 i tillbehör lär ju piska enzon på bana, och ganska rejält rakt fram
 
Flåklypa skrev:
Till och med Stevie Wonder kan ju se att hojåkaren inte ger gärnet. Clarkson sade att Jason Plato i Porschen klarade varvet på 1.35, så jag gjorde en snabbsök på Google och hittade att varvrekordet för en supersporthoj är 1.19.06. Inte tror jag att han som har rekordet åker 15 sekunder långsammare/varv på en ny literhoj mot sin ss-hoj.

http://www.racing.com/030416A.htm

F.ö har den C5 Z06 som testades mot R1000, 405hk och aktivt chassie (original). Den är inte skit på bana kan jag lova.

Snarare nån sekund långsammare....
 
Messiah skrev:
ja vad kostar enzon? 7-8mille? ta då en ny zx10r på med gaffel, bakdämpare, styrdämpare från öhlins, keramikbromsar osv.
Turbokit och lite andra grejjer, en zx10 med 300000 i tillbehör lär ju piska enzon på bana, och ganska rejält rakt fram

Turbokit gör den knappast snabbare runt en bana. Men jag tror att en ENZO får något att bita i om den möter en ZX10 på en bana.
 
Markus skrev:
Fråga K.Bräck om han håller med dig. Nog kan det gå lite värre än att toucha en vägg, speciellt med en standardbil utan bur.
Såg ut o finnas gott med avåkningszoner där dom åkte, så att jämföra med Kenny va väl inte så vettigt, o hur du än vänder på det så lär det inte va säkrare o åka in i en vägg som mc förare jämfört med bil även om det så är en trabant!

/ Hannes
 
Blablabla. Det är äpplen och päron.
Ungefär som trådarna om fyrtakt kontra tvåtakt. Var sak har sina fördelar/begränsningar.
Du kör inte familjen till landet med en retta och du kör inte på bana med en 740.

Kan mycket väl tänka mig att om denna tråd låg på zatzy skulle det låta tvärt om.
 
Fan ! Du verkar ju veta en hel del du! Har du 125:an som referens ?

Lägg ner...

Messiah skrev:
ja vad kostar enzon? 7-8mille? ta då en ny zx10r på med gaffel, bakdämpare, styrdämpare från öhlins, keramikbromsar osv.
Turbokit och lite andra grejjer, en zx10 med 300000 i tillbehör lär ju piska enzon på bana, och ganska rejält rakt fram
 
Pejo skrev:
Fan ! Du verkar ju veta en hel del du! Har du 125:an som referens ?

Lägg ner...

nä men en jämförelse i priser :kocko och ja jag har kört annat än 125a....varför skulle jag ha den som referens föressten :kocko för att jag tror zx10an är snabbare med turbo och öhlinare runt om?
 
Ducatiracer skrev:
Det stämmer säkert eftersom en Vette med 500hk på en bana borde vara som en smörklick på en het stekpanna.

I filmen förlorar R1:an (med liten marginal) , som är en av dom snabbaste gathojarna, mot C4:an, som inte ens är ligger på topp 10 ibland dom snabbaste gatbilarna.

Tänk en R1 mot en Enzo.... aj aj aj, förnedrig.
Jo, prislappen är en helt annan, men hur kul skulle det vara om båda skulle kosta lika mycket???
En R1:a mot en Volvo 850. Spännande, eller...

Ta filmen med en stor nypa salt!
Fakta bil hoj:

Suzuki 750r -00 standard motor slip on med rensport däck 1.20.8 med Morgan Dahlin i sadeln. Tror knapast att en Enzo skulle förnerda en std hoj! ta tex Roos Viper som väl gjorde 1.16.? på mantorp under kval ca 3-4s snabbare en morgan med sin 1100kg tunga 700hk starka och med enorma slicks och han är säker lika duktig att köra. Denna viper går garanterat mycket raskare runt en bana än en Enzo på 1450kg med 650hk med gatdäck.

Ett annat exempel som kan tas är s60challange som kör på ca 1.33 runt mantorp om jag minns rätt dvs 12s efter morgan och en sådan är minst lika snabb som en std carrera 4. När de testade en sån i bilsport superstage gjorde den en tid på 1.27.? i bilsport superstage vilket är en av de bästa tiderna var tex snabbare än en porsche GT3 som i sin tur lätt slår en carrera4.

Visst banor är olika men det finns inte någon bana på denna jord där en carrera 4 skulle ha en chans mot en R1:a
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top