R1 och R6-tråden!

har fått strul med hastighetsmätarn på min r6 -00, visar fel hastighet och 0km/h ibland.
kan komma efter en halvtimmes körning lite till och från.
har någon vart med om liknande, eller vet vart givaren sitter?

//micke

Lossa kontakterna och spraya kontaktspray eller 5-56 eller liknande. Både den i mätaren och delning vid v clipon (kontakten mellen huvudstam och främre stammen)
 
Bakgrund : Byte till ny stålomspunnen bromsslang i bak, det är således tomt på bromsvätska. Hojjen är en R1-98.

Problem : Bygger inte upp tryck i bromssystemet hur än jag pumpar med bromscylindern och luftar. :confused:
Använder ny DOT 4 bromsvätska skall tilläggas.


Någon som har något tips ?

/Peter
 
Last edited:
Bakgrund : Byte till ny stålomspunnen bromsslang i bak, det är således tomt på bromsvätska.

Problem : Bygger inte upp tryck i bromssystemet hur än jag pumpar med bromscylindern och luftar. :confused:
Använder ny DOT 4 bromsvätska skall tilläggas.
Knarren är en R1-98.

Någon som har något tips ?

/Peter

Låter som du fått en luftficka som inte vill ge med sig. Du kan prova med att hälla i bromsvätska i en ren oljekanna och trycka det bakifrån. Öppna luftventilen på oket och pumpa in vätska sakta till du ser att det stiger i burken, sen luftar du som vanligt. Kan vara ett mindre h-vete att få ur luften ibland men trägen vinner.
 
Låter som du fått en luftficka som inte vill ge med sig. Du kan prova med att hälla i bromsvätska i en ren oljekanna och trycka det bakifrån. Öppna luftventilen på oket och pumpa in vätska sakta till du ser att det stiger i burken, sen luftar du som vanligt. Kan vara ett mindre h-vete att få ur luften ibland men trägen vinner.

Jag provar ditt sätt i morgon. Tack för tipset :tummenupp

/Peter
 
Bakgrund : Byte till ny stålomspunnen bromsslang i bak, det är således tomt på bromsvätska. Hojjen är en R1-98.

Problem : Bygger inte upp tryck i bromssystemet hur än jag pumpar med bromscylindern och luftar. :confused:
Använder ny DOT 4 bromsvätska skall tilläggas.


Någon som har något tips ?

/Peter

Som dofilus säger, tryck bakifrån.
Men av ren nyfikenhet, varför sätta stålomspunnet bak?
 
Som dofilus säger, tryck bakifrån.
Men av ren nyfikenhet, varför sätta stålomspunnet bak?

Visst får du fråga !

Jag har byggt en sving med justerbar hjulbas, 1390-1500 mm. Fullt utjusterad så behövdes det en längre bromsslang då orginalslangen blev för kort.

Det enklaste blev att åka till Hydraulservice i Gävle där dem fixade en stålomspunnen som var 100mm längre.
Om det är intressant så finns det bilder på svingen i min byggtråd.

Yamaha yzf 1000 r1-98

/Peter
 
Vart fyller man på växellådspljan o hur mycket ska det finnas i den?

Är nämligen så att jag skulle tappa motorn på motorolja o tappade fel o antagligen så var det växellådsoljan jag tappade ut, Men det var bara typ 0,5 deciliter, Nån som vet var man fyller på o hur mycket?
 
Vart fyller man på växellådspljan o hur mycket ska det finnas i den?

Är nämligen så att jag skulle tappa motorn på motorolja o tappade fel o antagligen så var det växellådsoljan jag tappade ut, Men det var bara typ 0,5 deciliter, Nån som vet var man fyller på o hur mycket?

Finns ingen växellådsolja :)
Motoroljan smörjer både motor & växellåda.
 
Någon som har något bra sätt att lufta frambromsar? :va

Luftade på gammalt hederligt vis och började med det bortersta oket, tills det bara kom bomsvätska, sedan luftade jag det närmsta oket

Problemet är att jag fortfarande har liiiite luft kvar, har luftat i TIMMAR och det blir inte bättre :huvet

Bromsen funkar utmärkt för det mesta, ibland kan den vara lite svampig och kräva några pump för att få fullt tryck, men vill ha ut all luft :)
 
Funkar inte

Som dofilus säger, tryck bakifrån.
Men av ren nyfikenhet, varför sätta stålomspunnet bak?

att trycka bakifrån med olja, ialla fall inte på mc´n

Vad ni behöver är envaccumpumpav något slag. Vad man gör är att man suger ur luften ur systemet.
 
Vart fyller man på växellådspljan o hur mycket ska det finnas i den?

Är nämligen så att jag skulle tappa motorn på motorolja o tappade fel o antagligen så var det växellådsoljan jag tappade ut, Men det var bara typ 0,5 deciliter, Nån som vet var man fyller på o hur mycket?

Kan du beskriva vilken plugg du lossade, för växellådsolja borde det inte va, för i så fall har du kört med på toooook förlite olja i :gnissla borde va lite över 2,5 liter

Visst får du fråga !

Jag har byggt en sving med justerbar hjulbas

/Peter

Det var ju en riktigt jekla bra anledning :)
 
Last edited:
Fjädrar 5PW gaffel...02-03.

Vet att det är svårt som fanken att säga men mellan tummen och armbågen kanske??

Ni som bytt till Race tech/K-tech m.fl. fjädrar och väger runt 90 pannor, vad för spring rate för "aktiv gatkörning & en bandag då o då"

Eller finns det någon bra regel att gå efter....1,2KG/mm är bra för....bla bla...

:va
 
en fråga på G, jag har en r6 08 och när jag är ute o kör så går växlandet bra men när jag kommer fram till ett stopp o ska växla ner så funkar det ner till tvåan innan jag ska stanna helt, sedan när jag står stilla o ska växla ner i 1 så brukar den inte vilja gå i växel varken i ettan eller neutral, vad kan det bero på, och ja jag trycker in kopplingen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top