R1 och R6-tråden!

Ni som kör tävlingar med R1, har ni några fotpinnar kvar? Jag som endast kört bana 3ggr har filat ner mina fotpinnar ganska rehjält...
 
Har originalburk på min som jag redan tröttnat på.
Nån som har tips på ett billigt slip-on till min R1 -03?
Eller det kanske t.o.m är nån som har ett liggandes?

Btw, hur hög är tempen på era hojar? min ligger på ungefär 95 grader vid normal landsvägkörning och går lätt över 100 om man slår av på tempot lite, tycker att det är lite högt även om det är långt ifrån kritiskt.
 
Btw, hur hög är tempen på era hojar? min ligger på ungefär 95 grader vid normal landsvägkörning och går lätt över 100 om man slår av på tempot lite, tycker att det är lite högt även om det är långt ifrån kritiskt.

Tycker det låter lite väl varmt. Min r1:a ligger på 65-75 vid landsväg och 90-100 i stan..
 
Ni som kör tävlingar med R1, har ni några fotpinnar kvar? Jag som endast kört bana 3ggr har filat ner mina fotpinnar ganska rehjält...

Precis som Pride-Slappa säger, förmodligen har du "fel" körställning & lägger ner hojen mer i stället för att hänga av med kroppen.

Prova följande:

Förbered dig innan du kommer till kurvan genom att:

1. Bromsa färdigt.
2. Lägg i rätt växel.
3. Flytta bak foten så tåspetsen vilar på fotpinnen.
4. Justera körställningen så att ena skinkan hänger utanför sadeln.
5. Vinkla ut benet.
6. Kryp ihop och skjut fram huvudet mot den sida av kåpglaset som är mot kurvan.
7. Den yttre underarmen ska ha kontakt med tanken.
8. Glid genom kurvan & låt kroppen vara "tyngdpunkten".
9. Räta upp hojen & gör en fet power-wheelie ut ur kurvan ;)

Hoppas du förstår vad jag menar:)
 
en fråga på G, jag har en r6 08 och när jag är ute o kör så går växlandet bra men när jag kommer fram till ett stopp o ska växla ner så funkar det ner till tvåan innan jag ska stanna helt, sedan när jag står stilla o ska växla ner i 1 så brukar den inte vilja gå i växel varken i ettan eller neutral, vad kan det bero på, och ja jag trycker in kopplingen

Står du still när du försöker eller rullar det?

Har du varit stygg mot den och våldat i växlarna?

Skulle kunna gissa att din koppling inte gillar oljan och har lite för bra friktion även urkopplat,hur är kopplingsspelet?

Henrik
 
Har originalburk på min som jag redan tröttnat på.
Nån som har tips på ett billigt slip-on till min R1 -03?
Eller det kanske t.o.m är nån som har ett liggandes?

Btw, hur hög är tempen på era hojar? min ligger på ungefär 95 grader vid normal landsvägkörning och går lätt över 100 om man slår av på tempot lite, tycker att det är lite högt även om det är långt ifrån kritiskt.

Min går upp emot 100 i stan annars runt 75 - 80
 
Står du still när du försöker eller rullar det?

Har du varit stygg mot den och våldat i växlarna?

Skulle kunna gissa att din koppling inte gillar oljan och har lite för bra friktion även urkopplat,hur är kopplingsspelet?

Henrik

jag står still när jag försöker, jag har inte våldat i växlarna,
när jag växlar ner den när jag står stilla så går växeln halvägs in typ och sen när jag tar ut kopplingen lite så går växeln in:va

edit: De händer inte varje gång jag är ute o kör
 
Last edited:
Tackar, ska undersökas.

Edit: hade bara högmonterad, tycker inte det är så snyggt.:gnissla
Säker på de? Sist jag ringde dom innan semestern så hade dom även "vanliga" kvar också :)

Precis som Pride-Slappa säger, förmodligen har du "fel" körställning & lägger ner hojen mer i stället för att hänga av med kroppen.

Prova följande:

Förbered dig innan du kommer till kurvan genom att:

1. Bromsa färdigt.
2. Lägg i rätt växel.
3. Flytta bak foten så tåspetsen vilar på fotpinnen.
4. Justera körställningen så att ena skinkan hänger utanför sadeln.
5. Vinkla ut benet.
6. Kryp ihop och skjut fram huvudet mot den sida av kåpglaset som är mot kurvan.
7. Den yttre underarmen ska ha kontakt med tanken.
8. Glid genom kurvan & låt kroppen vara "tyngdpunkten".
9. Räta upp hojen & gör en fet power-wheelie ut ur kurvan ;)

Hoppas du förstår vad jag menar:)

Ramboslappa to you molgan :mad:

Du beskrev de hela väldigt bra tycker jag :)
 
Last edited:
jag står still när jag försöker, jag har inte våldat i växlarna,
när jag växlar ner den när jag står stilla så går växeln halvägs in typ och sen när jag tar ut kopplingen lite så går växeln in:va

edit: De händer inte varje gång jag är ute o kör

Du får testa att plocka växlarna rullande,låser sig gärna när man står still.

Mina är likadana och det är som det ska.

Testa att rulla lite framåt och peta ner ska du se att det löser sig men det bästa är att alltid växla ner till rätt växel allteftersom du bromsar,om inte annat får du bra driv om du skulle ångra stoppet och vill iväg igen. :)

Henrik
 
en fråga på G, jag har en r6 08 och när jag är ute o kör så går växlandet bra men när jag kommer fram till ett stopp o ska växla ner så funkar det ner till tvåan innan jag ska stanna helt, sedan när jag står stilla o ska växla ner i 1 så brukar den inte vilja gå i växel varken i ettan eller neutral, vad kan det bero på, och ja jag trycker in kopplingen

ett universal knep som funkar på alla hojar är att släppa ut kopplingen en liten bit till du hör ett klonk, sen är det bara att dra in kopplingen igen o växla vidare.
 
tackar henrik o -db-, var lite orolig :D, tackar för svaren

NP,BTW. hur fan(om du fixar det)håller du bakfälgen på din fräsch?

Min är svart och ser ut som skit efter en liten sväng om man ska hålla kedjan i skick och inte har ett förhållande med trasan så är det samma för dig eller har du något tips,tänkte på guldfälgen du har?

Henrik
 
NP,BTW. hur fan(om du fixar det)håller du bakfälgen på din fräsch?

Min är svart och ser ut som skit efter en liten sväng om man ska hålla kedjan i skick och inte har ett förhållande med trasan så är det samma för dig eller har du något tips,tänkte på guldfälgen du har?

Henrik

Bryter mig in i frågan lite. Spruta lite WD40 på fälgen & torka rent med en trasa. Väldigt snabbt & enkelt!:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top