R1 och R6-tråden!

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Denna tråd har jag missat.

Ägare till både en R6 och en R1.

Iphone 049.jpgIphone 164.JPG

R6:an köptes i December 2011 som lätt vinterprojekt. Trots låga mil så vart det storservice,eftersom optimering av maskin ändå skulle göras. Resultatet vart en riktigt ettrig kurvälskare med fint ös på höga varv. En bra kontrast till min mellanregisterstarka brukshoj.

En polkaretta är en hoj som jag alltid velat ha sedan dom kom -98.
I sommras hittades äntligen en som var i närmast perfekt skick, och med låga mil. Det vart affär och planen är nu att behålla den i detta perfekta skick, och 100% orginal. En garageprydnad som kanske kan få sig en lugn tur till glasskiosken då och då.
 
Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
tjena grappar!
jag är inte ägare av någon R-hoj än men kollar på att byta upp mig inför nästa säsong...
skulle vilja, om allt går åt mitt håll, köpa en R1 -07 el -08, av flera anledningar, jag har förstått att 09an e en del tyngre, den är dessutom en del dyrare förmodligen p.g.a crossplane-tjofräsen?
jag tycker för övrigt bättre om 08ans lyktor, 09-> tycker jag inte e så fin dessvärre. :p
dock ser jag en skitstor nackdel, kollade med mitt nuvarande försäkringsbolag, den skulle kosta 36´000 att försäkra på helår. :(
blir ju dyrare ju nyare man kollar på men inte billigare på äldre, kollade 03a, skulle kosta 32..
hur gör ni? inte direkt så det är värt något att ha försäkring som kostar hälften av vad hojen kostat i inköp per år, iofs ställer man ju av den och betalar billigare resten av året men den är ändå dyr i garageförsäkring...
jag är 27 och bor inte i innerstan, har svårt att tro att det blir radikalt billigare de närmaste åren heller.

sen är jag ytterst tacksam om ni har några tips om årsmodeller man kanske bör undvika eller kända fel osv.

peace out
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag körde avställningsbar försäkring och ställde bara på hojen när jag körde den. Årskostnaden ifall jag hade den påställd hela tiden skulle bli över 40 000, men eftersom jag bara hade den påställd när det var fint väder och jag körde med den, så landade det på under 15 000/år inklusive garageförsäkringen.

Nu har jag fyllt 35 och kan köra på Folksams 35-årsförsäkring. Då kostar det undefär samma, men jag har den påställd året runt istället.
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Okay ja det är ju mycket pengar det med men det kan man ändå acceptera, betalar ju 10 för fz6ans försäkring i dagsläget. E de helförsäkring du haft btw? Det är ju ganska viktigt å veta. Hehe. Hur va de med fordonsskatten å så då??
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Tja. Vilket fb har du? När jag bodde i Uddevalla var länsförsäkringar bohuslän billigast. Det är de även här i Örebro.
Out peace!

kollade med mitt nuvarande försäkringsbolag, den skulle kosta 36´000 att försäkra på helår. :(
blir ju dyrare ju nyare man kollar på men inte billigare på äldre, kollade 03a, skulle kosta 32..
hur gör ni? inte direkt så det är värt något att ha försäkring som kostar hälften av vad hojen kostat i inköp per år, iofs ställer man ju av den och betalar billigare resten av året men den är ändå dyr i garageförsäkring...
jag är 27 och bor inte i innerstan, har svårt att tro att det blir radikalt billigare de närmaste åren heller.

peace out
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
har trygg hansa just nu, det var billigast på Fz6, men det skall jag kolla, har ju ett kontor här som granne. :) har dem så att man kan ställa av när man inte kör oxå då?

märkesförsäkringar kan man ju glömma, i särklass dyrast på Fz6an iaf. :S
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Okay ja det är ju mycket pengar det med men det kan man ändå acceptera, betalar ju 10 för fz6ans försäkring i dagsläget. E de helförsäkring du haft btw? Det är ju ganska viktigt å veta. Hehe. Hur va de med fordonsskatten å så då??

Jag kör helförsäkrat ja, och har använt Folksam sedan jag köpte hojen -09. De har iallafall för min del varit billigast.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
De har både och. Som ex blev det billigare för mig att ta en årsförsäkring (ej avställning) än att hålla på ställa på och av. Samma peng/år men givetvis får man pröjsa försäkringen även under vintern men bara ca 20% av premien.
Kolla på www.lansforsakringar.se så får du ju se precis hur det blir för dig.

har trygg hansa just nu, det var billigast på Fz6, men det skall jag kolla, har ju ett kontor här som granne. :) har dem så att man kan ställa av när man inte kör oxå då?

märkesförsäkringar kan man ju glömma, i särklass dyrast på Fz6an iaf. :S
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hallå!

Fick hem min R6 -00 för några dar sen och började spåna direkt. Jag tycker att -01-02:eek:rnas baklyse och underdel är så snygga. Nu vill jag bygga om min -00, men vilka delar behöver jag byta?

Har kikat i den här, http://www.yamaha-motor.com/partviewer/default.aspx?ls=sport , och så långt jag begriper är det såklart baklyset och underdelen (den lackade kåpdelen alltså). Men jag måste väl även byta innerdelen, som bla. batteriet ligger i?
-00:ans innerdel är ju liksom"djupare" än -01:an?

Måste ju kolla upp vad jag ska spana efter på ebay!
 

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Tja! Jag ska byta kedja på rettan från 98 men fattar inte hur man delar på kedjan?!? Jag är ganska ny på att mecka mc så visa gärna med bilder eller nått. Tack på förhand!! :)
 

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Okej. Hur använder man en sån? Finns det att hyra?
Har ingen lust att köpa en ny för ca 500 kr.
Kanske finns det något annat sätt?
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Okej. Hur använder man en sån? Finns det att hyra?
Har ingen lust att köpa en ny för ca 500 kr.
Kanske finns det något annat sätt?

det finns la inte mycket grejjer/verktyg till mc som är billigare än så och såpass bra att ha som en kedjedelare, hyr ut den till polare eller vadsomhelst, jag hade inte tvekat på att lägga ut dom pengarna om jag va du.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jaha, är det så här det ska vara nu?

(Är det förbjudet att lägga in copyrightat material är det bara att ta bort inlägget)

View attachment 373539View attachment 373540

Det har ju snackats om tre cylindrar tidigare. Coolt med ett nytt grepp, men tveksamt om det blir någon succé.
Om man har problem med att få ut tillräckligt med effekt ur sin nuvarande 4-cyl crossplane-motor så lär det inte bli lättare genom att ta bort en cylinder.

Vad menar de med dummy-kolv som de misstänker kommer att finnas tack vare att oljesumpen ser djup ut?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
det finns la inte mycket grejjer/verktyg till mc som är billigare än så och såpass bra att ha som en kedjedelare, hyr ut den till polare eller vadsomhelst, jag hade inte tvekat på att lägga ut dom pengarna om jag va du.

okej. tyvärr så känner jag ingen som varken åker hoj eller äger en:rodnar. tack så mycket för hjälpen!:) medans jag ändå skriver så tänkte jag kolla om det finns någon här som har ett framlyse liggandes till en r1 -98?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top