R1 och R6-tråden!

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Okej, konstigt det där. Men jag var nog lite otydlig. Jag menade att om det mot förmodan skulle hända nånting, går dom igenom hojen och letar efter strypningar då (som den alltså inte har)?

Fast om jag vill göra allt helt rätt kanske jag måste regga om den på 110 kW? Nej, det blir att försäkra den som den är. Är min absoluta drömhoj så blir nog ändå mest att jag putsar på den ändå ;)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Okej, konstigt det där. Men jag var nog lite otydlig. Jag menade att om det mot förmodan skulle hända nånting, går dom igenom hojen och letar efter strypningar då (som den alltså inte har)?

Fast om jag vill göra allt helt rätt kanske jag måste regga om den på 110 kW? Nej, det blir att försäkra den som den är. Är min absoluta drömhoj så blir nog ändå mest att jag putsar på den ändå ;)

Jag har en R1 -98 själv och vart förvånad när ett och samma försäkringsbolag ville ha avsevärt mycket mindre premie för R1 än för R6. Det hade jag inte räknat med. Även om det såklart är helt ok för mig. Kan ju vara så att R6 är mer olyckdrabbad än R1, och sen är R6 några år yngre också...

När det gäller försäkringsbolag är det omöjligt att förutspå hur de kommer agera innan olyckan väl är ett faktum (vilket vi såklart hoppas aldrig blir av).
Men, om din hoj registrerats in enligt gällande regler, och inget gjorts som ökat på ursprungseffekten väsentligt. Då har den helt enkelt 55kw.
Jag antar att du likt de flesta hojåkare inte har någon möjlighet att själv mäta motoreffekten, utan litar på att berörd myndighet gjort sitt jobb rätt. Något vi inte har någon anledning att tvivla på.

Så ser jag på det.
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
R1-98 polka färgerna och r6 -08-12 sökes hittar väldigt få ingen som vill sälja ??
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har en R1 -98 själv och vart förvånad när ett och samma försäkringsbolag ville ha avsevärt mycket mindre premie för R1 än för R6. Det hade jag inte räknat med. Även om det såklart är helt ok för mig. Kan ju vara så att R6 är mer olyckdrabbad än R1, och sen är R6 några år yngre också...

När det gäller försäkringsbolag är det omöjligt att förutspå hur de kommer agera innan olyckan väl är ett faktum (vilket vi såklart hoppas aldrig blir av).
Men, om din hoj registrerats in enligt gällande regler, och inget gjorts som ökat på ursprungseffekten väsentligt. Då har den helt enkelt 55kw.
Jag antar att du likt de flesta hojåkare inte har någon möjlighet att själv mäta motoreffekten, utan litar på att berörd myndighet gjort sitt jobb rätt. Något vi inte har någon anledning att tvivla på.

Så ser jag på det.

Tack för svaret. Himla snygga hojar vi har :tummenupp
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Vad kan man fövänta sig för effekt på en R1 -02 med akra helsystem+pc3+knfilter
Pris för en sådan med 2900mil på mätaren?
Svårt att göra ventilkollen själv? Ratar mig själv till 4/5 skiftnycklar :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vad kan man fövänta sig för effekt på en R1 -02 med akra helsystem+pc3+knfilter
Pris för en sådan med 2900mil på mätaren?
Svårt att göra ventilkollen själv? Ratar mig själv till 4/5 skiftnycklar :)

1. 3-5hk dv s ca 155-160hk på bakhjulet.
2. Ca 40-45k beroende på skick.
3. Ventilkollen klarar du med en bra uppsättning tålamod, verktyg och kunnande. En Haynes-manual är alltid bra att ha till hands också. :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon som vet vad det kostar att göra en ventiljustering?
Om det sker i samband med ordinarie serviceintervall och hos en Yamaha återförsäljare så räkna med ca 6-8k.
Det är ett av de dyrare serviceintervallen.

Om du enbart skall kontrollera/ställa ventilerna hos valfri MC-firma, räkna med allt från 2-4k beroende på hur mycket som måste göras och tiden det tar.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Kraschpuckar på r1 vid banåkning: bra eller anus?
(gatcykel)

beror på hur du crachar....

glider det bara på asfalten så sparar det ofta på motorkåpor, sidokåpor osv

trillar du så att hojen åker ut i grus/gräs så finns risken att pucken "hugger i" underlaget och sliter sönder t.ed motorfäste där dem ofta siter....

som sagt, räddar oftast, men inte alltid....
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
beror på hur du crachar....

glider det bara på asfalten så sparar det ofta på motorkåpor, sidokåpor osv

trillar du så att hojen åker ut i grus/gräs så finns risken att pucken "hugger i" underlaget och sliter sönder t.ed motorfäste där dem ofta siter....

som sagt, räddar oftast, men inte alltid....

Japp, tänkte fiska lite och kolla lite SH-statistik om de som vurpat var nöjda med sina val att ha resp inte ha eftersom det är svårt att på förhand veta om cykeln tänker kana asfalt eller över någon läskig kant.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Nu var man Yamaha ägare igen. 2:a R6:an jag äger. Den förra var en supersport kittad 02:a. Denna gången blev det en 08:a som skall bankittas :)

Vet någon hur mycket delar mm som passar mellan 06/07 och 08/nyare?

Söker efter kraschkåpor, PC5, QS, snabbgas, styrdämpare, bakdämpare och något lämpligt slip-on så man kan bli av med katten. Blir nog att kapa bort katten och leta 1000cc slip-on som passar mot grenrören.

R6 -08.jpg
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
hej!

JAg ska styla om min hoj, och spara på orginalet, så jag letar en tank, behöver inte vara i toppskick i lack, eftersom den ska lackas om, men hel... nån som har liggandes? r1-01
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top