Nödläge - behöver kedjehjälp nu!!!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Alltid samma sak: det går aldrig helt smärtfritt att fixa saker på motorcykeln!

:mad:

Hade köpt nya drev och ny kedja. Dreven gick relativt smärtfritt att montera. Men att få bort den gamla nitade kedjan blev ganska bökigt. Svårt att få isär den med Dremeln.

Men så det akuta problemet:

Jag får inte av den nya kedjan så att den blir lagom lång!!!!

Titta på bilderna. Jag har slipat ner "pinnarna" som sticker ut där jag vill ha av kedjan.Trodde att det skulle vara a walk in the park att få loss den delen när detta var gjort; men icke! Har hamrat med dorn och försökt att bända med platt skruvmejsel. Men jag kan ju inte ta i hur mycket som helst, vill ju inte ha sönder nya kedjan vid monteringen.

Hur ska jag göra???!!! Måste kunna köra motoryckeln imorgon. Snälla hjälp!

:(

Och hur gör jag med sista biten (se bild) för att "låsa kedjan"? Har för mig att den ska "plattas till" på något vis. Att det ska vara så j-a svårt...
 

Bifogat

  • DSC_1361.jpg
    DSC_1361.jpg
    54.2 KB · Visningar: 151
  • DSC_1358.jpg
    DSC_1358.jpg
    65 KB · Visningar: 218
  • DSC_1360.jpg
    DSC_1360.jpg
    62.4 KB · Visningar: 156
  • DSC_1367.jpg
    DSC_1367.jpg
    38.6 KB · Visningar: 266
  • DSC_1378.jpg
    DSC_1378.jpg
    25.8 KB · Visningar: 249

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Ta en borrmaskin och gör försänkningen större(djupare).
Var försiktig och ta lite i taget, när du kommer igenom godset så släpper den
lätt som en plätt.
Insidan på plattan är konkav och sprinten är tokpressad i brickan så
att använda våld är ingen ide, bara att ta 6mm borren lite olja och borra på.
Jag brukar sätta sprinten klockan 14 på bakdrevet när jag borrar.
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Ta en Yxa lr slägga och sätt som mot håll och slå sen till nitarna med en annan slägga det håller .
har gjort så med säkert 10 kedjor på RR hojar och ett antal crossar utan att jag har haft en enda kedja som har gått av....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ok. Skönt med några bra svar. Men var får jag tag på en kedjebrytare såhär sent. Har ingen yxa...

Nåja, ska försöka med yxspåret på något vis.

Men: hur får jag ihop kedjan. Min andra fråga. Hur gör man? Saknas någon del?

:confused:
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Jag tar ett mindre skruvstäd och skruvar/plattar till låsningen...
Kanske en kulhammare funkar.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
kedjesidan på sista bilden ska på pinnarna så att pinnarna sticker ut en bit och kan nitas.
Observera att det brukar följa med några pianotrådsguider som du ska sätta runt oringarna så du inte klämmer ihop dessa för mycket när du sen nitar kedjan.

Det krävs dessutom ett JÄVLA tryck för att få på länksiida, har du inte ett riktigt verktyg för det så kan jag bara rekomendera att skruva loss skruvstädet från arbetsbänken och anända det för att pressa it den.
En rörtång elelr polygrip kan funka om man är stark, men jag orkade inte med en sån iaf...

När du fått på den använder du en kulhammare att knacka nitarna runda och tills det går tungt att få ut pianotrådsguiderna.
Observera att du måste ha nåt tungt mothåll för att kunan nita, tex ett städ elelr tidigare nämda skruvstäd. =)
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Ok. Skönt med några bra svar. Men var får jag tag på en kedjebrytare såhär sent. Har ingen yxa...

Nåja, ska försöka med yxspåret på något vis.

Men: hur får jag ihop kedjan. Min andra fråga. Hur gör man? Saknas någon del?

:confused:

nej om inte o ringarna finns med ser inte dom på kedjan så ska det finnas 4 st 2 bak till o 2 vid den plattan med hålen on der nu e oring på denna ??

bunta till det me ett dom om du har ett o mot håll på bak sidan

//Robin
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Den där är tyvärr tillen cykelkedja och lär nog inte funka... (på tok för svag och smal)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ta en Yxa lr slägga och sätt som mot håll och slå sen till nitarna med en annan slägga det håller .
har gjort så med säkert 10 kedjor på RR hojar och ett antal crossar utan att jag har haft en enda kedja som har gått av....
Hur f-n håller man en yxa/slägga på baksidan samtidigt som man håller i ett dorn och en hammare/slägga för att slå på framsidan?

:confused:

Kedjan sitter ju på hojen. Förstås.

Den där är tyvärr tillen cykelkedja och lär nog inte funka... (på tok för svag och smal)
Suck... :brinnerup

När du fått på den använder du en kulhammare att knacka nitarna runda och tills det går tungt att få ut pianotrådsguiderna.
Observera att du måste ha nåt tungt mothåll för att kunan nita, tex ett städ elelr tidigare nämda skruvstäd. =)
Hur f-n ska man kunna ha ett städ som mothåll när kedjan är monterad på hojen?!

:confused:
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Hur f-n håller man en yxa/slägga på baksidan samtidigt som man håller i ett dorn och en hammare/slägga för att slå på framsidan?

:confused:

Kedjan sitter ju på hojen. Förstås.

Suck... :brinnerup

Hur f-n ska man kunna ha ett städ som mothåll när kedjan är monterad på hojen?!

:confused:
Ta av kedjan :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag pallade upp skruvstädet uduner hojen så jag kunde klämma ihop länken med det och sen använda det som mothåll, pilligt som fan ja.
Kan funka att använda en tung slägga eller nåt som mothåll också.

Jag lär fan låta verkstaden göra det måsta gång kan jag säga, är klart värt pengen om tar för att slippa blodet o ångesten =
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Bor du så nära kista att du kan åka dit, SKRIV DÅ DET FÖR I HLVT!!!!

Bor i järfälla och har kedjenitare...
PM:ar nummer nu
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
De där är ju en walk in the park!

Största problemet är att du meckar på parkeringen. ett garage med lite verktyg sitter alldrig fel.

Jo visst en kedjebrytare är helt klart bäst att använda men hur ofta byter man en kedja om man e en glad amatör.

Eftersom du inte fått med något kedjelås OCH inte har spår i änden av stiften på kedjelåset så ska du nita fast kedjan. Allså slå isär godset på pinnarna så att dom kragar upp sig och klämmer fast kedjelåset.

När du är klar ska ditt kedje lås de se ungefär likadant ut som dom andra länkarna i kedjan.

Hur dela en kedja?
Du har gjort helt rätt att slipa ner pinnarna och fått bort ned nitade kragen.
Framm med hammaren och ge kedjan lite spö och slå isär länken med ett dorn Ev bänd isär med en skruvmejsel.

Att kraga till kedjelåset och så de och sitta.

Lättast är att få baksidan på kedjan (mothållet helt stumt) så inte kedjan flexar bakåt när du slår framifrån och nitar fast kedjan.

slå alldrig på drevet då kan drevet bli stukat.
Kan man matcha så man slår med 2st hammare ihop exakt samtidigt om någon kan hjälpa dig att hålla donet skulle det funka bra.
men de e svårt.

Jag skulle montera allt så de e klart för nitning sen snurra runt kedjan så låset hamnar kring framdrevet någonstans och använda motor eller ramen som mothäll med en kil för att få de hela stumt sen e de bara spöa på kedjan med hammaren och ett spetsigt don.

Tänkt till så du inte använder en känslig del på motorn bara om något kan går sönder.

Den där kedjebrytaren verkar vara för vanliga cyklar och tror inte en passar
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
När jag köpte min kedja o drev, sa jag till vilken modell, då fick jag rätt längd med en gång (R1-03). sen köpte jag till ett "skruv kedjelås" till. behövs inga nit verktyg eller ngnting. Bara som du slipa av den gamla skiten o montera det nya. skruvkedjelåset är fullt godkänt i säkerhet, dock ej sprintlåset.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top