Nödläge - behöver kedjehjälp nu!!!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
:rofl

Vill minnas vissa kedjerelaterade problem även där... ;)
Jo du... :hihi

Hade jag faktiskt glömt. Jag envisades ju med att köra med kedjelås och fick faktiskt viss uppbackning av Fredrik Watz, som visade hur man skulle "låsa" låset med ståltråd eller lite...silikon av något slag. Det funkade inget vidare. Två gånger inom loppet av någon vecka lossnade kedjorna. Som tur var helt odramatiskt och utan att någon annan vurpade på dem. Men det lärde mig att man ska nita en kedja; inte använda kedjelås. Men lite konstigt var det att de lossnade så snabbt. 520-kedjor utan o-ringar. Måste ha varit något med...enkelsvingen/dreven...

:va

Det var i alla fall Pelle Träff som hjälpte mig att använda jättepolygripen på rätt sätt när vi till slut skulle göra det på rätt sätt och nita kedjan.
 
Last edited:

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Kolla noga så du inte spänt kedjan för hårt, då kan det vina i lådan. Sätt dej på hojen när du kollar eller ta hjälp av en polare. Har själv gjort det misstaget. Allt var bra tills man satte sej, då var kedjan spänd som en fiolsträng och det kom ett vinande ljud från lådan när man körde.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Kolla noga så du inte spänt kedjan för hårt, då kan det vina i lådan. Sätt dej på hojen när du kollar eller ta hjälp av en polare. Har själv gjort det misstaget. Allt var bra tills man satte sej, då var kedjan spänd som en fiolsträng och det kom ett vinande ljud från lådan när man körde.
Har inte kollat det. Tack för tipset!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo du... :hihi

Hade jag faktiskt glömt. Jag envisades ju med att köra med kedjelås och fick faktiskt viss uppbackning av Fredrik Watz, som visade hur man skulle "låsa" låset med ståltråd eller lite...silikon av något slag. Det funkade inget vidare. Två gånger inom loppet av någon vecka lossnade kedjorna. Som tur var helt odramatiskt och utan att någon annan vurpade på dem. Men det lärde mig att man ska nita en kedja; inte använda kedjelås. Men lite konstigt var det att de lossnade så snabbt. 520-kedjor utan o-ringar. Måste ha varit något med...enkelsvingen/dreven...

:va

Det var i alla fall Pelle Träff som hjälpte mig att använda jättepolygripen på rätt sätt när vi till slut skulle göra det på rätt sätt och nita kedjan.
Jag har kört med kedjelås, najtråd och silikon i två, snart tre säsonger.
Funkar som en dröm. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast du kanske inte använder billiga crosskedjor gjorda för halva effekten..? ;)
Kan ligga något i det du säger... :)

Men hur funkar motorn? :hihi Den är väl mer isär än ihop... ;)
Vafalls! Förtal! :mad:
Sista KM:et funkade den kanon. Räckte till en pallplats - det du GUBBE! :blah

Fast nu är det mer isär än ihop det är snat. Kommer funka skitbra sen, någon gång. .... :5sure
 
Last edited:

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Lånar tråden lite, har läst igenom allt, men är fortfarande osäker på hur jag skall gå tillväga. Har fått på allting men som ni ser på bilden, så får jag inte fast "plattan" ordentligt. Har inget kedjeverktyg. Någon skrev något om att man kan använda en rörtång? finns det några andra knep?
 

Bifogat

  • DSC03128.jpg
    DSC03128.jpg
    225.3 KB · Visningar: 105

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Lånar tråden lite, har läst igenom allt, men är fortfarande osäker på hur jag skall gå tillväga. Har fått på allting men som ni ser på bilden, så får jag inte fast "plattan" ordentligt. Har inget kedjeverktyg. Någon skrev något om att man kan använda en rörtång? finns det några andra knep?

Har tyvärr inga knep direkt, jag använde ett kedjeverktyg. Poängen är iaf att hålla emot på pinnarna på baksidan när du pressar på plattan. När du pressar på plattan bör du se till att ha någon form av distans så du inte pressar ihop det för hårt, 1-2mm tror jag distansen var som jag använde. När väl det är gjort så ska du vidga skallarna på pinnarna så plattan inte kan trilla av, vilket görs med specialverktyget.
 

Terminator

Medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
visby
Hoj
gixxer 2001
omg =P
slipa ner lite till då så att du slipar ner så pass mycket att du slipr på länken oxå så kommer den mer eller mindre "falla isär"
o angående kedjelås så brukar mc firmor hyra ut kedje vektyg för en hundring typ =P
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
omg =P
slipa ner lite till då så att du slipar ner så pass mycket att du slipr på länken oxå så kommer den mer eller mindre "falla isär"
o angående kedjelås så brukar mc firmor hyra ut kedje vektyg för en hundring typ =P

Asså jag har redan tagit bort överflödiga länkar?

Men jag får inte dit plattan, tänkte sätta dit ett kedjeclips så länge, och sen dra till en verkstad på måndag så dom kan nita den åt mig.
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Asså jag har redan tagit bort överflödiga länkar?

Men jag får inte dit plattan, tänkte sätta dit ett kedjeclips så länge, och sen dra till en verkstad på måndag så dom kan nita den åt mig.

Ta en rör tång. Sätt plattan på plats, stoppa 2 st muttrar lämplig storlek på plattan för hålena framåt sett. Pressa in med hjälp av rör tången. Du behöver inget på baksidan när du pressar som skydd. Sätt typ en yxa eller något som din kompis håller i och ta en hammare med rund skalle och slå försiktigt tills den är nitad ordentligt. Jag skulle aldrig köra med kedjelås, dom borde förbjudas.
 
Last edited:

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Milde tid.... Vill inte verka elak nu men hur i he-vete kan man ge sig på att försöka byta/nita en kedja om man inte vet hur man gör? Ta dit någon som kan och vill visa dig hur man gör. Du vill inte ha kedjebrott i 90km/h. Det är ju en säkerhetsdetalj som man inte får slarva med.
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Milde tid.... Vill inte verka elak nu men hur i he-vete kan man ge sig på att försöka byta/nita en kedja om man inte vet hur man gör? Ta dit någon som kan och vill visa dig hur man gör. Du vill inte ha kedjebrott i 90km/h. Det är ju en säkerhetsdetalj som man inte får slarva med.

Precis så tänkte jag först. Men valde att hjälpa honom i stället. Man måste ju börja någonstans. Nu kan han det till nästa gång.
 

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Precis så tänkte jag först. Men valde att hjälpa honom i stället. Man måste ju börja någonstans. Nu kan han det till nästa gång.

Visserligen, jag skulle oxå hjälpa honom om jag kunde, men inte med text. Känns som att det finns för många sätt att feltolka det som är skrivet.

Någon som bor nära borde åka och hjälpa/visa...
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Milde tid.... Vill inte verka elak nu men hur i he-vete kan man ge sig på att försöka byta/nita en kedja om man inte vet hur man gör? Ta dit någon som kan och vill visa dig hur man gör. Du vill inte ha kedjebrott i 90km/h. Det är ju en säkerhetsdetalj som man inte får slarva med.

Jag har bytt kedja innan, men denna gången körde det ihop sig.. Men fick hjälp tillslut och nu sitter det som det skall, med andra ord nitad. :)
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top