R1 och R6-tråden!

Min koppling (R1 '01) håller mig fortfarande sömnlös om nätterna.

Bytte kopplingskåpa och hade ett jävla sjå med att få "kuggpinnen" rätt vid positioneringen av kåpan/styrpinnar/skruvhål. Är lite osäker på i vilken vinkel vajerinfästningsarmen ska peka för att "hemmaläget" av kopplingen ska vara rätt.

När jag kopplar fullt (helt indraget handtag) får jag inte full kopplingsverkan. Kan jag justera detta med vinkeln på vajerinfästningen (spänningen i vajern), eller har jag helt enkelt fått på kåpjäveln fel?

Någon som har en bild rakt från sidan på kopplingskåpan där man ser i vilken vinkel armen befinner sig i "hemmaläge"?

//O. Begåvad kopplingsmekare
 
Du har ju hela vintern på dig, motorn sitter inte med så mkt bult, värst är väl alla lager överallt om man nu ska pulverlacka.
ja det är bara börja skruva:tummenupp. men skall fundera lite om det är värt lite tid i garaget. jaa det är ju som sagt värst med alla lager, som kostar svinpengar om man köper original. men hittade den här länken här på sporthoj
www.wemoto.com mycket billigare än original , någon som har handlat från dom kvalite osv?
 
Min koppling (R1 '01) håller mig fortfarande sömnlös om nätterna.

Bytte kopplingskåpa och hade ett jävla sjå med att få "kuggpinnen" rätt vid positioneringen av kåpan/styrpinnar/skruvhål. Är lite osäker på i vilken vinkel vajerinfästningsarmen ska peka för att "hemmaläget" av kopplingen ska vara rätt.

När jag kopplar fullt (helt indraget handtag) får jag inte full kopplingsverkan. Kan jag justera detta med vinkeln på vajerinfästningen (spänningen i vajern), eller har jag helt enkelt fått på kåpjäveln fel?

Någon som har en bild rakt från sidan på kopplingskåpan där man ser i vilken vinkel armen befinner sig i "hemmaläge"?

//O. Begåvad kopplingsmekare

Det är en liten pil på kåpan och ett körnslag på armen som ska linjera när det är rätt monterat. Kopplingen är helt värdelöst konstruerad för den som har brådis....
 
Det är en liten pil på kåpan och ett körnslag på armen som ska linjera när det är rätt monterat. Kopplingen är helt värdelöst konstruerad för den som har brådis....
Jo, jag har hört det. Dock är min "nya" kåpa lite skrapad i botten, och piljefeln är borta. :gnissla

Och jag håller med. Kein gut stressförutsättning.
 
Om man skall iväg och titta på en R6 som inte har bytt koppling (har gått 2500 mil) - hur kan man då bäst känna om kopplingen är sliten? Tycker det verkar standard nästan att alla över 2000 mil har bytt koppling så verkar slitas rejält?
 
Min koppling (R1 '01) håller mig fortfarande sömnlös om nätterna.

Bytte kopplingskåpa och hade ett jävla sjå med att få "kuggpinnen" rätt vid positioneringen av kåpan/styrpinnar/skruvhål. Är lite osäker på i vilken vinkel vajerinfästningsarmen ska peka för att "hemmaläget" av kopplingen ska vara rätt.

När jag kopplar fullt (helt indraget handtag) får jag inte full kopplingsverkan. Kan jag justera detta med vinkeln på vajerinfästningen (spänningen i vajern), eller har jag helt enkelt fått på kåpjäveln fel?

Någon som har en bild rakt från sidan på kopplingskåpan där man ser i vilken vinkel armen befinner sig i "hemmaläge"?

//O. Begåvad kopplingsmekare

När du monterar på kåpan igen så är det viktigt att du drar "kuggpinnen" utåt så att den står helt vinkelrätt, det minsta du snuddar fel med kopplingskåpan och armen åker ner igen:huvet

Gällande vinkeln på kopplingsarmen så är det som tidigare skribent skrev märkt med pil & punkt. Saknar du pilen på din kåpa så är det enklast om du kan rita av mot någon annan R1:as kopplingskåpa.
 
Tjena !
Får man bjuda in sig sj elle ?

Köpte en första hoj i fredags som är en R6 2008 men utaggen 09-06-25 muhaha. rullat 380 mil...
har fått köra 2 dagar nu i denna underbara kylan.
blev däremot stoppad 2 gånger idag av polisen på mindre än 10 minuter. ! vet ej vf haha..

några tips om hojen kanske?
är inte så kunnig..
köpte den för ett bra pris, kunde inte tacka nej till en sån frääääsch hoj oxo = )

Cyaa // Tanjos
 
Om man skall iväg och titta på en R6 som inte har bytt koppling (har gått 2500 mil) - hur kan man då bäst känna om kopplingen är sliten? Tycker det verkar standard nästan att alla över 2000 mil har bytt koppling så verkar slitas rejält?

När du står med hojen på tomgång & drar in kopplingen så kommer en hoj med sliten koppling att "ta" väldigt långt ut då du släpper ut kopplingsgreppet. Den slirar med andra ord.

Tjena !
Får man bjuda in sig sj elle ?

Köpte en första hoj i fredags som är en R6 2008 men utaggen 09-06-25 muhaha. rullat 380 mil...
har fått köra 2 dagar nu i denna underbara kylan.
blev däremot stoppad 2 gånger idag av polisen på mindre än 10 minuter. ! vet ej vf haha..

några tips om hojen kanske?
är inte så kunnig..
köpte den för ett bra pris, kunde inte tacka nej till en sån frääääsch hoj oxo = )

Cyaa // Tanjos

Hej & välkommen!

Grattis till en mycket fin hoj! Finns inte mycket att förbättra så att säga :)
Se till att inte styla sönder den bara!
 
Last edited:
Thx !

Hej & välkommen!

Grattis till en mycket fin hoj! Finns inte mycket att förbättra så att säga :)
Se till att inte styla sönder den bara![/QUOTE]



Thx mannen...:)

Jag vill bli av med min fula reg skylt köpa mindre mer flashii men vet inte vart jag ska vända mig!
finns många olika konstiga...
sedan är det lungt för den delen..:tummenupp

typ nytt bakdäck behövs...
va kostar ett Backdäck för min hoj må tro ??

Ciaooo
 
Jo, jag har hört det. Dock är min "nya" kåpa lite skrapad i botten, och piljefeln är borta. :gnissla

Och jag håller med. Kein gut stressförutsättning.

Då fixxar jag pilen.

Notera att körnslaget i armen är på rätt plats om man bara tar sin söta lilla hand och trycker armen i vajerns riktning för att äta upp den lilla dödgång som finns. Jag slänger även in olje volymen som bonus:tummenupp :tvsjåpp
 

Bifogat

  • DSC00746.jpg
    DSC00746.jpg
    203.5 KB · Visningar: 89
När du monterar på kåpan igen så är det viktigt att du drar "kuggpinnen" utåt så att den står helt vinkelrätt, det minsta du snuddar fel med kopplingskåpan och armen åker ner igen:huvet
Jo, det märkte man att den gärna ville trilla ner om man snuddade lite snett. Helt magisk lösning. :)
X-up skrev:
Gällande vinkeln på kopplingsarmen så är det som tidigare skribent skrev märkt med pil & punkt. Saknar du pilen på din kåpa så är det enklast om du kan rita av mot någon annan R1:as kopplingskåpa.
Så får det bli, på något sätt!

:tummenupp

Då fixxar jag pilen.

Notera att körnslaget i armen är på rätt plats om man bara tar sin söta lilla hand och trycker armen i vajerns riktning för att äta upp den lilla dödgång som finns. Jag slänger även in olje volymen som bonus:tummenupp :tvsjåpp
Fan va gött! Tack och bock! Dubbelguld till dig! :Bugar

This thread rocckxkksksZ!
 
Last edited:
Blir böter om de tar dig med en liten skylt. Räknas som att köra utan skylt.
http://www.tmolson.se/specialgrafik/

Men kan man inte köpa en finare regskylt än den jag har ny som e mindre..
min ser ut som en lång giraff hals ! = )

Finns ju massa olika har jag sett men vet inte riktigt vilken man ska välja till min hoj så att den passar !

finns det inga hemsidor man kan kolla på typ.

ciao
 
Men kan man inte köpa en finare regskylt än den jag har ny som e mindre..
min ser ut som en lång giraff hals ! = )

Finns ju massa olika har jag sett men vet inte riktigt vilken man ska välja till min hoj så att den passar !

finns det inga hemsidor man kan kolla på typ.

ciao


Du menar regskyltshållaren? :)

Denna hade jag på min. Snygg och lätt att installera miniblinkers på också.

http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=888

Edit: Glöm inte skyltbelysningen, så har de inget att klaga på.
 
Last edited:
Hmm.. ingen som råkar sitta på en svart passagerar (inte enkel) kuts till R1 04-06?

Funderar annars på att beställa en från www.mrcycles.com men vet inte hur dyrt det blir med frakt eller om det är seriösa?
 
Hmm.. ingen som råkar sitta på en svart passagerar (inte enkel) kuts till R1 04-06?

Funderar annars på att beställa en från www.mrcycles.com men vet inte hur dyrt det blir med frakt eller om det är seriösa?
Tänkte hjälpa dig att ta fram en länk för jag tyckte jag nyligen hade sett en sådan på blocket.
Men det är rena klistret där just nu.
Sök där senare.

Edit: Den var borta.

Här var en lite skadad:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36113
En 07:a
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=34787
 
Last edited:
Du menar regskyltshållaren? :)

Denna hade jag på min. Snygg och lätt att installera miniblinkers på också.

http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=888

Edit: Glöm inte skyltbelysningen, så har de inget att klaga på.

Va hände me din hoj såg att den va kraaassh elle ?

jag va faktiskt på yamaha center ida i gbg..
så visa han mig den du hade.
men jag behöver köpa till miniblinkers och skyltbelysning som inte ingår. annaars går den inte igenom beskiktning som jag har om några år haha..
men allt som allt skulle kosta mig 2000 kr undefär med montering.

jag kan inte montera skylten själv. det e massa el som ska dras hörde jag, annars blir det fel motstånd i elboxen så blinkar den för fort å massa annat snack..

men det borde väl vara värt det eller har någon annan nån bättre idé = ).

cyaa !:yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top